Bidrar til bedre kundeservice hos Statoil

Henning Figenschou (Foto: Marius Hauge)

Statoil er en av Skandinavias ledende drivstoffleverandører og har 2300 stasjoner i Skandinavia, Polen, Baltikum og Russland. NextGenTel har blant annet levert DataNet som knytter alle stasjonene sammen, og trådløst nettverk til mange av stasjonene. Foto: Marius Hauge

Driftssikkerhet, oppetid og tilleggsfunksjoner var avgjørende da Statoil Fuel & Retail valgte ny leverandør av telekommunikasjonsløsninger.

– Det er viktig for oss at kundene opplever en trygghet ved at våre systemer fungerer, her spiller løsningene som NextGenTel leverer en sentral rolle, sier Henning Figenschou, som arbeider med utvikling av Statoils bensinstasjoner.

Det folk på farten trenger Statoil Fuel & Retail ASA er en ledende skandinavisk drivstoff- og servicestasjonskjede med over 100 års driftserfaring. Selskapet ble notert på Oslo Børs i oktober i fjor. De har et stort nettverk av stasjoner i Skandinavia, Polen, Baltikum og Russland. Til sammen driver de 2300 stasjoner, inkludert fullservicestasjoner og automatstasjoner med kun drivstoff.

– Vi har 570 utsalgssteder for drivstoff bare i Norge, vi driver tankanlegg langs kysten hvor vi selger drivstoff til båter, men de fleste besøker våre 350 stasjoner langs veiene, sier Figenschou.

– Vi tilbyr folk det de trenger når de er på farten, enten det er jobb eller fritid, sier Figenschou.

Det arbeider omtrent 17.000 mennesker i Statoil Fuel & Retails stasjoner i Europa, og rundt 2.400 ved selskapets hovedkontorer, terminaler og depoter. I tillegg til et internasjonalt mangfold, anvender selskapet ulike driftsformer.

Noen av stasjonene er eiet av Statoil, mens man i Norge i hovedsak har franchiseavtaler. Uansett skal driften være stabil, og kundeopplevelsen den samme.

Nyttige tilleggsfunksjoner

NextGenTel har levert DataNet som knytter alle stasjonene sammen. I tillegg har selskapet levert offentlige trådløse Internettsoner på mange av selskapets bensinstasjoner i Norge.

– Vi ser på trådløst nettverk som en av de tingene kundene våre trenger. Derfor får de det gratis på våre stasjoner, sier Figenschou. Løsningene fra NextGenTel har også noen svært viktige tilleggsfunksjoner som gjør at den enkelte stasjonsdriver enkelt kan overvåke kjøl- og fryseanlegg, samt bilvaskanleggene.

– Automatisk overvåking av disse anleggene gjør at vi får beskjed dersom noe ikke virker som det skal. Denne overvåkingsmuligheten som NextGenTel har gjennom sine løsninger, bidrar til å gjøre oss mer driftssikre og dermed bedre i stand til å yte god service til kundene våre, sier Figenschou.

Få mer informasjon eller tilbud

Vi ønsker mer informasjon om DataNet - IP VPN.