Søk på nextgentel.no

Ofte stilte spørsmål

Vis alle

Mest populære

Må jeg betale noe om jeg sier opp bredbåndet?

Direkte link

Hvis du sier opp abonnementet i bindingstiden må du betale et gebyr i forhold til hvor lenge det er igjen av bindingstiden (se gebyr/tjenester).

Oppsigelsestiden gjelder én måned fra utløpet av oppsigelsesmåneden (f.eks. om du melder oppsigelse i mai, betaler du ut juni), og gjelder selv om bredbåndet ikke benyttes i perioden.

Om du har betalt inn for mye, blir tilgodebeløpet utbetalt til deg. En til to uker etter oppsigelsen finner du informasjon om ev. restbeløp i fakturaoversikten på Min Side. Den siste fakturaen vil inneholde ev. forbruk for telefoni, filmleie eller mobilt bredbånd.

Bredbåndsutstyret må returneres til NextGenTel når linjen er koblet ned, for å unngå gebyr for ikke returnert utstyr. Dersom utstyret returneres innen tre måneder kan en ev. faktura bli slettet. Etter tre måneder blir all informasjon om kundeforholdet anonymisert i henhold til personopplysningsloven.

Når får jeg faktura?

Direkte link

Faktura sendes ut i slutten av hver måned med forfall i den påfølgende måneden.

Hvis du har valgt en annen betalingsperiode enn månedlig fakturering, vil faktura bli sendt ut på samme tidspunkt i måneden, men ikke like ofte.

Velg hvor ofte du vil motta faktura

Hvor finner jeg krypteringsnøkkelen for det trådløse nettverket?

Direkte link

Passordet for å logge på ditt trådløse nettverk står på undersiden av ruteren, og er merket WPA, WPS-key eller WiFi-key.

Kontakt oss på epost

Direkte link

Du kan kontakte oss på den måten som passer deg best.

Kontaktinformasjon for Kundeservice

Bredbånd

Hvor finner jeg krypteringsnøkkelen for det trådløse nettverket?

Direkte link

Passordet for å logge på ditt trådløse nettverk står på undersiden av ruteren, og er merket WPA, WPS-key eller WiFi-key.

Jeg vil bestille trådløs ruter

Direkte link

Om du ønsker å bytte til trådløs ruter, trenger vi bare en melding via telefon 07979 eller kontaktskjema.

Hva betyr lysene på ruteren?

Direkte link

Utsnitt av ruteren Thomson 789

Denne listen forklarer hva lysene på våre vanligste rutertyper betyr:

  • Power viser at strømmen er koblet rett
  • Ethernet viser kontakt med datautstyr i din bolig
  • DSL/Broadband viser kontakt med telesentralen
  • Internet viser at ruteren har kontakt med internett
  • WLAN/Wireless viser at trådløs tilkobling er aktivert (hvis trådløs ruter)

Hvordan finner jeg IP-adressen min?

Direkte link

Din eksterne IP-adresse

Ruteren har en ekstern IP-adresse ut mot internett. Denne finner du enklest ved å besøke en webside som viser deg adressen.

Vi anbefaler whatsmyip.org.

IP-adressen på datamaskinen

Windows

  • Velg StartKjør eller trykk Windows-tasten + R
  • Skriv cmd og trykk Enter
  • I det svarte vinduet du får opp, skriver du ipconfig
  • Du får opp informasjon om nettverksoppkoblingen og IP-adressen

Mac

Du finner IP-adressen via KontrollpanelNettverk.

 

Hvilke DNS-servere skal jeg bruke?

Direkte link

NextGenTels DNS-servere er:

  • 217.13.4.24
  • 217.13.7.140

DNS står for Domain Name System og er systemet som oversetter en webadresse – for eksempel www.vg.no – til en IP-adresse.

Hastigheten på bredbåndet

Direkte link

Hastigheten på linjen oppgis i måleenheten kilobits pr sekund (kbps) eller megabits pr sekund (Mbps). 1 Mbps er det samme som tusen kbps.

På linjen overføres datapakker som inneholder den informasjonen du sender eller mottar. I tillegg inneholder disse pakkene annen informasjon som bl.a. adressene til avsender- og mottakermaskin. Denne styringsinformasjonen utgjør i gjennomsnitt ca 15-20% av størrelsen på pakkene.

Hastigheter kan oppgis som bruttohastigheter eller nettohastigheter.

Bruttohastighet er den tekniske hastigheten linjen er satt til.

Nettohastighet definerer vi som bruttohastigheten fratrukket det som går vekk til styringsinformasjon.

Populært kan vi sammenlikne dette med bruttovekt og nettovekt. Bruttovekt inkluderer vekten av både produktet og emballasjen.

Opplevd hastighet

Opplevd hastighet der du bor kan i noen tilfeller bli lavere enn nettohastigheten dersom avstanden til sentralen er lang eller kvaliteten på telefonlinjene ikke er optimal. Opplevd hastighet er også avhengig av ytelsen på serveren som leverer data til deg og ytelsen på din PC. Alt dette er forhold som ligger utenfor vår kontroll.

Forskjell på bits og bytes

Når du laster ned en fil vises ofte nedlastingshastigheten i kB pr sekund. Dette er kilobytes pr sekund. En kilobyte tilsvarer 8 kilobits. Dersom du ser at nedlastingen er 250 kB pr sekund så tilsvarer det altså 2000 kbps eller 2 Mbps.

Teste hastigheten

Du kan teste hastigheten på nettfart.no og speedtest.net.

nettfart.no har en rekke tips til hva du bør gjøre for å få en så god måling som mulig.

Kan jeg koble annet utstyr til ruteren?

Direkte link

Ja.

Utstyr som tilknyttes ruter levert av NextGenTel skjer på eget ansvar. Dette kan være hub, switch, ruter, trådløst aksesspunkt, etc.

Dersom du har behov for kundestøtte for andre produkter må du henvende deg til den respektive leverandør eller produsent.

Må jeg ha fasttelefon fra Telenor?

Direkte link

Nei, så lenge det er en telefonlinje inn til boligen din, er det ikke nødvendig å ha et aktivt telefonabonnement.

Har NextGenTel studenttilbud?

Direkte link

NextGenTel gir studentrabatt til alle studenter, og har i tillegg egne avtaler med flere høyskoler og universiteter.

Kan jeg oppdatere firmware på ruteren?

Direkte link

Vi oppdaterer firmware på bredbåndsruteren ved behov.

Du trenger ikke oppdatere denne selv.

Kontakt kundeservice hvis du har spørsmål.

Nøkkelord: firmware fastvare programvare programvareoppdatering upgrade

Er stråling fra trådløse nettverk farlig?

Direkte link

Nei, det er ikke farlig.

I en undersøkelse presentert av Post- og Teletilsynet i juni 2011 kommer det frem at stråling fra trådløse nettverk er helt ufarlig og ligger langt under grenseverdiene. Målingene ble gjort både inne og utendørs i bl.a. barnehager, på skoler, i privathjem og på arbeidsplasser.

Den kraftigste målingen som ble gjort var på 0,41W per kvadratmeter, som tilsvarer omtrent en hundredel av den anbefalte grenseverdien.

Av trådløse nett som ble målt nevnes følgende:

  • Trådløse nettverk
  • Mobilt bredbånd
  • Trådløse telefoner

Les mer hos NRK.

Ruter i bridge-modus

Direkte link

Ja, du kan benytte egen ruter og sette NextGenTel-ruteren i bridgemodus.

Slik egen konfigurasjon av ruter er derimot ikke støttet av NextGenTel. Vi kan ikke hjelpe deg med oppsett av dette eller oppsett av utstyr som ikke er levert av NextGenTel.

Dersom du likevel velger å sette ruteren i bridgemodus kan du i verste tilfelle måtte stå til ansvar for skade på utstyr som er levert av oss.

Dersom du skal konfigurere ruteren din selv, må du selv sørge for backup av konfigurasjon, brukernavn, passord og lignende selv.

Dersom du må kontakte kundeservice og NextGenTels ruter er satt i bridge-modus, vil vi først be deg resette ruteren. Den vil da få tilbake våre opprinnelige innstillinger.

Retur av elektronisk avfall

Direkte link

Elektriske produkter inneholder miljøskadelige stoffer og skal ikke kastes sammen med annet avfall. Vi tar gratis i mot produkter av samme kategori som vi selger uavhengig av merke og hvor produktet er kjøpt. Dette inkluderer bredbåndsrutere og Set-top bokser.

Utstyr som ikke lenger er i bruk sendes i retur til følgende adresse:

NextGenTel AS
5089 Bergen

Bor du i Bergensområdet, kan du besøke vårt kundemottak.

Flere spørsmål og svar om Bredbånd

Epost

Hvordan setter jeg opp autentisert sending av epost i Windows Mail?

Direkte link
  1. Velg fanen Kontoer og trykk på Egenskaper (i noen utgaver av epostprogrammet finner du valget Kontoer under Verktøy-menyen).
  2. Marker epostkontoen og velg Egenskaper. Under fanen Servere haker du av Min server krever godkjenning og trykker på knappen Bruk nede til høyre.
  3. Velg fanen Avansert. I feltet for Utgående mailserver (SMTP) skriver du inn 587.
  4. Trykk på knappen OK for å lagre endringene og knappen Lukk for å lukke kontooversikten.

Kan jeg lese epost på web?

Direkte link

Du kan lese epost på webmail.broadpark.no/

Skriv inn ditt brukernavn og passord for å logge på.

Jeg får en feilmelding: rejected by NextGenTel spamfilter

Direkte link

Eposten du forsøker å sende blir oppfattet som spam.

  1. Sjekk emnefelt og innhold. Fjern eller erstatt innhold som kan forveksles med spam.
  2. Send epost på nytt
  3. Hvis du fremdeles ikke får sendt eposten, kontakt Kundeservice.

Nøkkelord: blokkert mail epost e-post blokkering

Sette opp autentisert sending av epost

Direkte link

Innstillingen for utgående mailserver (SMTP) må endres slik at port for utgående epost er 587.

Dette finner du som regel under avanserte innstillinger i ditt epostprogram.

Servernavn for epost

Tidsavbrudd

Direkte link

Hvis du får tidsavbrudd når du forsøker å sende epost fra ditt epostprogram, sjekk at du ikke har antivirus- eller brannmurprogrammer som hindrer sending av utgående epost.

Noen ganger kan antivirus/brannmur blokkere port 25 (for utgående epost) – denne blokkeringen må oppheves.

Kontakt oss på epost

Direkte link

Du kan kontakte oss på den måten som passer deg best.

Kontaktinformasjon for Kundeservice

Hente og sende epost fra andre epostleverandører

Direkte link

Dersom du skal bruke eksisterende epostkontoer, må du sjekke følgende:

  • Utgående epostserver (SMTP) må være satt til mail.broadpark.no.
  • Inngående epostserver (POP3) må samsvare med din andre epostleverandørs epostserver

Se også

Nyhetsbrev

Direkte link

Vi sender med jevne mellomrom nyhetsbrev til våre kunder.

Ønsker du ikke å motta nyhetsbrev, ligger det alltid en lenke for avmelding i hver epost fra oss.

Når du melder deg av, vil du ikke lenger motta nyhetsbrev.

Nøkkelord: avmelding unsubscribe avmeld

Kan jeg beholde epostadressen hvis jeg avslutter abonnementet?

Direkte link

Nei.

Vi må ha et aktivt kundeforhold for å levere epost-tjenesten.

Når du avslutter abonnementet må vi slette dine kundeopplysninger, og da kan vi heller ikke levere noen tjenester.

Epostadressen blir deaktivert etter at bredbåndslinjen er nedkoblet.

Kan jeg sende epost kryptert?

Direkte link

Nei.

Epostserveren mail.broadpark.no støtter ikke SSL.

Webmail-klienten webmail.broadpark.no er kryptert (HTTPS/SSL).

Flere spørsmål og svar om Epost

Faktura og betaling

Hvorfor får jeg purring når jeg har betalt?

Direkte link
  • Du kan ha betalt feil faktura. Sjekk om du har betalt en faktura som ikke er forfalt. KID-nummer styrer hvilken faktura som blir godskrevet. Om dette er tilfellet, kontakt oss og be om at innbetalingen flyttes till en annen faktura.
  • Du kan ha mottatt et forfallsvarsel. Dette er i grunnen ikke en purring på ubetalt forfalt faktura, men kun en påminnelse på at snart forfaller en ny faktura. Du kan skru av eller endre forfallsvarsling på Min Side.

Jeg får bare purringer, ikke originale papirfakturaer. Hvorfor?

Direkte link

Du har mest sannsynlig valgt EpostFaktura. Dette er et kostnadsfritt alternativ som mange av våre kunder bruker.

Fakturainformasjonen blir da sendt til epostadressen du har registrert hos oss. Spesifisert faktura finner du på Min Side. Her kan du også se hvilke epostadresser vi har registrert på deg og eventuelt oppdatere disse.

Du kan selv endre fakturaformat på Min Side.

Kan jeg få betalingsutsettelse?

Direkte link

Dersom du kontakter oss før det er gått for lang tid etter forfall, og du ikke har benyttet deg av betalingsutsettelse mange ganger tidligere, er det mulighet for at vi vil kunne hjelpe deg med en betalingsutsettelse eller en avdragsordning.

Ta kontakt med oss på telefon 07979 for en vurdering.

Hva er en kreditnota?

Direkte link

Kreditnota er det motsatte av faktura. Ved utstedelse av kreditnota godskrives din saldo med et gitt beløp. Kreditering av en ubetalt faktura fører til at opprinnelig fakturakrav blir redusert (delvis eller helt). Man kan utstede kreditnota dersom faktura er feil.

Som privatkunde vil du ikke få tilsendt kreditnota i papirformat, men de er synlige i fakturaarkivet.

Du kan benytte en kreditnota på følgende måter:

  • Om du ikke har betalt den faktura som kreditnotaen tilhører, kan du redusere betalingen av fakturaen med tilsvarende beløp.
  • Har du allerede betalt den fakturaen, kan du redusere din neste betaling til NextGenTel med kreditbeløpets størrelse.

Dersom du har betalt alle fakturaer fra NextGenTel, og ikke forventer nye fakturaer med det første, kan du kontakte oss for å få beløpet utbetalt.

Hvordan kan arbeidsgiver betale for bredbåndet mitt?

Direkte link

NextGenTel tilbyr to alternativer dersom arbeidsgiver skal betale for ditt bredbånd:

  • Endre fakturaadresse: Bredbåndslinjen står i ditt navn, men faktura sendes til arbeidsgiver. Da må din registrerte fakturaadresse oppdateres til arbeidsgivers adresse. Løsningen er kostnadsfri. Kontakt kundeservice for å få oppdatert din fakturaadresse.
  • Samlefaktura: Arbeidsgiver overtar formelt betalingsansvar for din bredbåndslinje. Dette krever en skriftlig fullmakt fra firmaet som skal overta betalingsansvaret. Fullmaktsskjema må da fylles ut, skrives ut, signeres av arbeidsgiver og sendes til NextGenTel per brev eller fax. Dette er NextGenTels samlefakturatjeneste. Tjenestens kostnad er angitt i gjeldende prisliste for bedrifter

Hvor finner jeg min faktura?

Direkte link

Du finner en oversikt over alle dine fakturaer på Min Side.

Fakturaoversikt

Inn- og utbetalinger

Når får jeg faktura?

Direkte link

Faktura sendes ut i slutten av hver måned med forfall i den påfølgende måneden.

Hvis du har valgt en annen betalingsperiode enn månedlig fakturering, vil faktura bli sendt ut på samme tidspunkt i måneden, men ikke like ofte.

Velg hvor ofte du vil motta faktura

Fakturagebyr

Direkte link

EpostFaktura og eFaktura er kostnadsfritt.

For papirfaktura tilkommer et gebyr.

 

Hvordan oppretter jeg eFaktura?

Direkte link

NextGenTel tilbyr eFaktura. Du kan enkelt melde deg på eFaktura ved å trykke på eFaktura-ikonet i nettbanken etter at du har betalt en faktura fra oss.

Mer informasjon om eFaktura

Kan jeg betale med kort?

Direkte link

På nett

Vi tilbyr ikke kortbetaling (VISA/Mastercard osv) på nett.

Kundemottak

På vårt kundemottak i Bergen er det mulig å betale faktura med kort.

Må jeg betale noe om jeg sier opp bredbåndet?

Direkte link

Hvis du sier opp abonnementet i bindingstiden må du betale et gebyr i forhold til hvor lenge det er igjen av bindingstiden (se gebyr/tjenester).

Oppsigelsestiden gjelder én måned fra utløpet av oppsigelsesmåneden (f.eks. om du melder oppsigelse i mai, betaler du ut juni), og gjelder selv om bredbåndet ikke benyttes i perioden.

Om du har betalt inn for mye, blir tilgodebeløpet utbetalt til deg. En til to uker etter oppsigelsen finner du informasjon om ev. restbeløp i fakturaoversikten på Min Side. Den siste fakturaen vil inneholde ev. forbruk for telefoni, filmleie eller mobilt bredbånd.

Bredbåndsutstyret må returneres til NextGenTel når linjen er koblet ned, for å unngå gebyr for ikke returnert utstyr. Dersom utstyret returneres innen tre måneder kan en ev. faktura bli slettet. Etter tre måneder blir all informasjon om kundeforholdet anonymisert i henhold til personopplysningsloven.

Flere spørsmål og svar om Faktura og betaling

Forhandlere

Bredbånd fra Telipol

Direkte link

Faktura

NextGenTel er Telipols linjeleverandør, men nesten all fakturering blir foretatt av Telipol.

Ved spørsmål om din faktura, ber vi deg kontakte Telipol på epost ks@telipol.no.

Teknisk support

Som Telipols linjeleverandør, har NextGenTel all support på tekniske problemer med din bredbåndslinje. Dette forutsetter at du benytter deg av utstyret NextGenTel sendte deg ved oppstart av kundeforholdet hos Telipol.

Du kan kontakte Kundeservice via telefon 07979, chat eller kontaktkskjema.

Bredbåndstelefon

Bredbåndstelefonien din er levert fra Telipol, gjennom Telipols eget utstyr koblet til innenfor ruteren levert av NextGenTel. Dette utstyret er kompatibelt med vår ruter, og Telipol utfører feilsøk på dette utstyret.

Om du har problemer med bredbåndstelefonen, kontakt Telipol på 815 58 920.

Flere spørsmål og svar om Forhandlere

Kredittsjekk

Dere finner meg ikke i kredittopplysningsregistrene. Hvorfor?

Direkte link

Dersom du ikke har levert selvangivelse et av de siste tre årene vil det ofte ikke være noen opplysninger registrert på deg hos vår leverandør av kredittopplysninger.

Vi vil da trenge bekreftelse på din identitet i form av kopi av legitimasjon med fødselsdato. Dette kan du sende som vedlegg til i en epost til kredittsjekk@nextgentel.no.

Alternativt kan bekreftelse sendes på faks 55 52 79 10 merket med ditt kundenummer.

Dersom du er utenlandsk statsborger, trenger vi også ditt personnummer, eller D-nummer (midlertidig personnummer). Vi kan dessverre ikke behandle din bestilling uten dette.

Hva er D-nummer?

Direkte link

Et D-nummer er et midlertidig personnummer for utenlandske statsborgere. Dette får man blant annet når man får utskrevet skattekort.

Vi trenger D-nummeret for å utføre kredittsjekk.

Bestillingen kan ikke behandles uten D-nummer eller personnummer.

Les mer om D-nummer hos Skatteetaten

Flere spørsmål og svar om Kredittsjekk

Mobiltelefon

Hvor mye kan jeg surfe?

Direkte link

150 MB holder til for eksempel

  • 375 nettsider eller
  • 2,5 timer musikkstreaming eller
  • 35 minutter videostreaming eller
  • 7500 eposter uten vedlegg eller 300 med vedlegg

Bruker du mobilen til nettaviser, epost og Facebook tilsvarer 150 MB cirka 45 minutter bruk i uken.

1 GB holder til for eksempel

  • 1000 sider på Facebook eller
  • 500 sider nettavis eller
  • 15 timer musikkstreaming eller
  • 4 timer web-TV eller
  • 4 timer YouTube eller
  • 1,5 timer film

3 GB holder til for eksempel

  • 3000 sider på Facebook eller
  • 1500 sider nettavis eller
  • 50 timer musikkstreaming eller
  • 12 timer web-TV eller
  • 12 timer YouTube eller
  • 4,5 timer film

8 GB holder til for eksempel

  • 8000 sider på Facebook eller
  • 4000 sider nettavis eller
  • 130 timer musikkstreaming eller
  • 30 timer web-TV eller
  • 30 timer YouTube eller
  • 10 timer film

Er det bindingstid på mobilabonnementet?

Direkte link

Nei. Det er ingen bindingstid på mobilabonnement fra NextGenTel.

Tilbyr NextGenTel kontantkort?

Direkte link

Nei, vi tilbyr dessverre ikke kontantkort.

Må jeg ha bredbånd fra NextGenTel for å kunne bestille mobilabonnement?

Direkte link

Nei, det er ikke nødvendig med bredbånd for å kunne bestille mobilabonnement.

Hvordan bestiller jeg Nano-SIM til iPhone 5 / iPad Mini?

Direkte link

Ring oss på 07979, så sender vi deg nytt SIM-kort i posten.

Kan jeg surfe på 4G-nettet fra mobilen?

Direkte link

Ja, du kan benytte 4G (LTE) med abonnementene Fri Bruk +1 GB, Fri Bruk + 3GB og Fri Bruk + 8GB.

Du trenger en mobiltelefon som støtter 4G, og at det er 4G-dekning der du befinner deg.

Se bruksanvisningen for din telefon for hvordan du aktiverer 4G.

Dekningskart

Hvorfor får jeg en feilmelding når jeg setter inn SIM-kortet?

Direkte link

Hvis det er første gang du bruker et SIM-kort fra NextGenTel i den aktuelle mobiltelefonen, er telefonen sannsynligvis operatørlåst. Her kan du lese mer om operatørlås.

Dersom SIM-kortet har fungert fint i samme mobil tidligere, kan det være en feil på SIM-kortet eller på din telefon. Om du har mulighet, bør du forsøke å sette SIM-kortet i en annen telefon (som ikke er operatørlåst). Dersom dette fungerer, er det sannsynligvis noe galt med din mobiltelefon, og du bør kontakte forhandleren du kjøpte den hos.

Hvis du opplever samme problem i flere telefoner, kan det være noe galt med SIM-kortet. Da må du ta kontakt med kundeservice.

Kan jeg få et nytt nummer når jeg bestiller mobilabonnement?

Direkte link

Ja, du kan få et nytt telefonnummer, eller du kan overføre ditt eksisterende nummer.

Hvordan bytter jeg til et annet mobilabonnement fra NextGenTel?

Direkte link

Ring oss på 07979 eller kontakt oss via chat/kontaktskjema.

Hva er UMTS og 3G?

Direkte link

UMTS, bedre kjent som 3G, står for 3. generasjons mobilsystem. 3G er først og fremst utviklet for å støtte tjenester som tale og høyhastighets data- og multimedia tjenester. Den største forskjellen med dette nettet er økt hastighet på datatjenester. 3G er aktivert på alle mobilabonnementene til NextGenTel.

Kan jeg benytte 3G og EDGE med alle mobiltelefoner?

Du må ha en telefon som støtter 3G og/eller EDGE-teknologien. Disse vil også støtte GSM og GPRS som vanlig.

Kan jeg bruke 3G i utlandet?

Direkte link

Ja, i de aller fleste land kan du benytte 3G.

Dersom det ikke er etablert roaming på 3G i det landet du reiser til, kan du likevel bruke din 3G-telefon som vanlig på GSM-nettet i dette landet.

NB! Bruk av 3G i utlandet kan være meget dyrt.

Selger NextGenTel mobiltelefoner?

Direkte link

Nei, vi selger ikke mobiltelefoner.

BankID på mobilen

Direkte link

Arbeidet med å få på plass BankID på mobilen er i full gang. NextGenTel lanserer forhåpentlig BankID i løpet av juni 2014.

Mange banker tilbyr i dag apper på telefonen som gir alternativer til BankID. Disse appene genererer engangspassord for tilgang til nettbanken, slik at du slipper kodebrikken. Skandiabanken, Sparebank 1 og Fokus bank er eksempler på banker som tilbyr dette. Sjekk hjemmesiden til din bank for mer informasjon. BankID har også utviklet en app som gir enkel tilgang til nettbanken din ved bruk av iPhone eller iPad.

Slik bruker du personsvar (mobilsvar)

Direkte link

Nummeret til personvar er 921 00 000.

Se bruksanvisning for personsvar for hjelp med å opprette egen velkomsthilsen og endre innstillinger for viderekobling til personsvar.

 

Hvilket mobilnett bruker NextGenTel?

Direkte link

NextGenTel benytter NetCom sitt mobilnett.

Se dekningskart

Flere spørsmål og svar om Mobiltelefon

Moviebox

Informasjon om Moviebox

Direkte link

Er Moviebox utviklet kun for å leie film?

Nei, Moviebox er samme dekoder som vi benytter til NextGenTel TV, men uten TV-pakker. Med Moviebox kan du leie film og benytte Spotify (krever Spotify Premium).

Kan jeg legge til TV-kanaler eller TV-pakker til min Moviebox?

Du kan enkelt og når som helst oppgradere Moviebox til TV ved å ringe oss på 07979. Du beholder samme dekoder samt muligheten til å leie film og bruke Spotify.

Kan jeg bytte fra TV til Moviebox?

Ja. Du kan bytte til Moviebox hvis eventuell bindingstid er utløpt på TV-pakken.

Hvorfor har jeg TV-kanaler i min Moviebox?

Noen få TV-kanaler følger med av tekniske årsaker. Kanalene som følger med Moviebox er kostnadsfrie.

Hvordan kan jeg øke båndbredden til surfing?

Leiefilm bruker mellom 3,5 og 8,5 Mbps (avhengig av om det er SD, 3D eller HD-film).

Når du ikke bruker tjenesten kan du sette dekoderen i Standby-modus (med Power-knappen på fjernkontrollen). Da blir all bredbåndskapasiteten tilgjengelig til surfing. Slå på igjen dekoderen når du vil leie film eller bruke Spotify.

Flere spørsmål og svar om Moviebox

Om mitt abonnement

Hvilket abonnement har jeg?

Direkte link

Logg inn på Min Side, så får du full oversikt over dine abonnement.

På Min Side kan du også bestille tilleggstjenester som mobilabonnement, bredbåndstelefon, TV og sikkerhetspakke.

Du kan også endre hastighet på bredbåndet og endre på andre tjenester og abonnement.

Oversikt over dine abonnement

Direkte link

Du finner en oversikt over alle dine abonnement på Min Side.

Her får du full oversikt over:

  • Bredbånd
  • TV
  • Telefon
  • Mobil
  • Sikkerhetspakke

Hvordan blir jeg kunde?

Direkte link

Du kan enkelt bestille bredbånd og mobilabonnement på våre nettsider.

Du kan også ringe oss på 07979 eller kontakte oss via chat og kontaktskjema.

Retur av elektronisk avfall

Direkte link

Elektriske produkter inneholder miljøskadelige stoffer og skal ikke kastes sammen med annet avfall. Vi tar gratis i mot produkter av samme kategori som vi selger uavhengig av merke og hvor produktet er kjøpt. Dette inkluderer bredbåndsrutere og Set-top bokser.

Utstyr som ikke lenger er i bruk sendes i retur til følgende adresse:

NextGenTel AS
5089 Bergen

Bor du i Bergensområdet, kan du besøke vårt kundemottak.

Flere spørsmål og svar om Om mitt abonnement

Sikkerhetspakke

Hvilke operativsystemer støtter NextGenTel Sikkerhetspakke?

Direkte link

NextGenTel Sikkerhetspakke fungerer for øyeblikket følgende versjoner av Microsoft Windows:

  • Microsoft Windows XP Service Pack 3
  • Microsoft Windows Vista 32-bit og 64-bit
  • Microsfot Windows Vista Service Pack 1 (eller nyere) 32-bit og 64-bit
  • Microsoft Windows 7 32-bit og 64-bit
  • Microsoft Windows 7 Service Pack 1 32-bit og 64-bit
  • Microsoft Windows 8

Vi har per i dag ikke støtte for Apple-produkter.

Er jeg bedre beskyttet med to antivirusprogrammer?

Direkte link

Antivirusprogrammer åpner filer aktivt for å sjekke for virus.

Skulle et annet antivirusprogram prøve å gjøre dette samtidig med samme fil, kan dette føre til kritisk systemfeil og ofte behov for ny installasjon av operativsystemet.

Bruk derfor bare ett antivirusprogram.

Datamaskinen virker ikke etter installasjon av Sikkerhetspakke

Direkte link

Du har sannsynligvis installert NextGenTel Sikkerhetspakke sammen med et annet antivirusprogram og/eller brannmurprogram.

Du må fjerne det andre programmet.

  • Start datamaskinen på nytt
  • Trykk tasten F8 flere ganger mens maskinen starter opp helt til du får opp en meny
  • Velg Sikkerhetsmodus

Når maskinen har startet opp i sikkerhetsmodus, må du avinstallere andre antivirusprogrammer og brannmurer via Kontrollpanel i Windows.

Kan jeg bruke lisensnøkkelen fra NextGenTel på en annen versjon av F-Secure?

Direkte link

Nei.

Du må installere vår versjon av programvaren for at lisensnøkkelen skal virke.

Kan jeg ha andre antivirusprogrammer/brannmurer installert?

Direkte link

Du bør ikke ha to antivirusprogrammer installert samtidig. Fjern det gamle programmet før du installerer NextGenTel Sikkerhetspakke.

Installasjonsprogrammet til NextGenTel Sikkerhetspakke vil automatisk prøve å finne og avinstallere andre antivirusprogrammer og brannmurer, men det er ikke sikkert at den finner alle slike programmer. Vi anbefaler at du uansett fjerner andre og eldre sikkerhetsprogrammer manuelt.

Avinstallere Sikkerhetspakke

Direkte link

Hvis du må avinstallere programvaren, enten for å bruk en annen løsning eller hvis du heller vil bruke programmet på en annen/ny datamaskin, er det enkelt å avinstallere programmet.

  • Gå inn i Kontrollpanel i startmenyen i Windows
  • Velg Programmer
  • Velg Programmer og funksjoner
  • Velg NextGenTel Sikkerhetspakke og trykk Avinstaller

Følg deretter veiviseren for å avinstallere programmet.

Jeg får ikke tilgang til internett etter installasjon

Direkte link

Dette kan forårsakes av funksjonen Foreldrekontroll. Du vil få meldingen “Dette webområdet har blitt nektet visning av Foreldrekontroll”.

Avanserte innstillinger i kontrollpanelet for Sikkerhetspakke viser de sidene som er blitt nektet tilgang.

Du kan tillate de sidene som feilaktig er blokkert, eller velge å deaktivere foreldrekontrollen.

Systemkrav for NextGenTel Sikkerhetspakke

Direkte link

Windows 7 og Windows Vista:

  • Pressesor: Intel Pentium 4  2GHz eller raskere
  • Minne: 1GB eller mer
  • Diskplass: 800MB eller mer
  • Krever internett forbindelse for oppdateringer

Windows XP Service Pack 3:

  • Pressesor: Intel Pentium III 1GHz eller raskere
  • Minne: 512 MB eller mer
  • Diskplass: 800MB eller mer
  • Krever internett forbindelse for oppdateringer
Flere spørsmål og svar om Sikkerhetspakke

Telefon

Fungerer bredbåndstelefoni sammen med alarm?

Direkte link
  1. Trygghetsalarm: Vi leverer ikke NextPhone hvis det skal kobles en trygghetsalarm på linjen. En trygghetsalarm bør ha 100 % oppetid og det kan vi ikke garantere på bredbåndstelefoni.
  2. Boligalarm: NextPhone kan fungere sammen med boligalarm, dette avhenger av utstyret fra alarmselskapet. Kontakt ditt alarmselskap for ytterlig informasjon rundt dette.

Må jeg ha bredbånd fra NextGenTel for å kunne bestille telefon?

Direkte link

Ja, vi leverer kun telefoni til våre bredbåndskunder.

Har du allerede bredbånd fra NextGenTel kan du få bredbåndstelefoni på bare tre dager.

Kan jeg få hemmelig telefonnummer?

Direkte link

Nei, vi tilbyr ikke tjenesten hemmelig nummer.

I stedet kan du velge å ikke stå oppført i telefonkatalogen og ringe med skjult nummer. Disse tjenestene kan du administrere via kontrollpanelet på Min Side.

Må jeg åpne porter i ruter for at bredbåndstelefoni skal fungere?

Direkte link

Nei, så lenge du har bredbånd fra NextGenTel behøver du ikke å åpne porter i ruteren for å kunne benytte bredbåndstelefon.

Slik kobler du opp bredbåndstelefoni

Hvordan bestiller jeg bredbåndstelefon?

Direkte link

Dersom du ikke har bredbånd fra NextGenTel fra før, kan du bestille bredbåndstelefon og bredbånd i vårt bestillingsskjema.

Hvis du har bredbånd fra NextGenTel kan du bestille bredbåndstelefon på Min side.

Du kan også ringe oss på 07979 for bestilling.

Kan jeg benytte bredbåndstelefonen ved strømbrudd?

Direkte link

Nei, bredbåndstelefonen trenger strøm for å kunne fungere. Du kan eventuelt koble til UPS (batteribackup) for å redusere ulempen ved strømutfall.

Kan jeg benytte NextGenTels bredbåndstelefon i andre nett?

Direkte link

Nei, bredbåndstelefoni fungerer bare på bredbåndets installasjonsadresse.

Grunnen til dette er blant annet at når du ringer et nødnummer kommer du til nærmeste nødsentral som får viktige informasjon om hvor du ringer fra (navn, adresse, telefonnummer, osv).

Overføre telefonnummer (portering)

Direkte link

For å fullføre din bestilling av portering/overføring av telefonnummer må du fylle ut et fullmaktsskjema.

Elektronisk fullmakt

Hvis juridisk eier av bredbandet og nåværende telefonabonnement er samme person kan du benytte skjema på Min Side.

Manuell fullmakt

Hvis det er forskjellige juridiske eiere må du fylle ut skjema (PDF) og returnere skjemaet via e-post eller post.

VIKTIG: Det er viktig at alle opplysninger i fullmakten stemmer og at det er juridisk eier av nåværende telefonabonnement som fyller ut fullmakten. Hvis ikke kan det føre til forsinkelser i forbindelse med å portere dine nummer.

Må jeg kjøpe nytt telefonapparat?

Direkte link

Nei. Så lenge du har en vanlig fasttelefon kan du bruke den sammen med bredbåndstelefoni fra NextGenTel. Trådløse telefoner kan også brukes.

Unntaket er ISDN-apparater, de kan ikke brukes sammen med bredbåndstelefoni.

 

Endre tid før viderekobling til telefonsvarer

Direkte link

Du finner innstillinger for telefonsvarer i kontrollpanelet på Min Side.

Her kan du bestemme hvor lang tid du vil telefonen skal ringe før telefonsvareren tar over.

Flere spørsmål og svar om Telefon

TV

Oppdatert kanalliste

Direkte link

For å optimalisere kanallisten og gjøre plass til nye kanaler gjør vi noen endringer i kanalplasseringene 13. mars 2013.

Kanal Gammel kanalplass Ny kanalplass
TV 2 Sport 101 13
TV 2 Sport Xtra 102 55
TV 2 Sport Xtra 2 103 56
C More Fotball 68 66
C More Hockey 69 67
C More Tennis 70 68
C More Live 71 69
C More Live 2 70
C More Live 3 71
C More Live 4 72
C More Extreme 72 73
SVT1 HD 241 203
C More Live HD 469

Lag egne kanallister

Trenger jeg nytt TV-apparat?

Direkte link

Nei, dekoderen kan benyttes med alle TV-apparater som har HDMI- eller Scart-tilkobling.

Kan jeg bruke mitt MediaCenter-system?

Direkte link

Nei. Dette vil ikke fungere. TV-signalene er kryptert, og må dekrypteres i TV-dekoderen.

Tilkobling via Scart eller HDMI til en MediaCenter-PC vil heller ikke fungere.

Kan jeg ta opp programmer og filmer?

Direkte link

Med en PVR-dekoder kan du ta opp programmer og ta pause i sendingene.

Du kan ikke spille inn filmer og programmer som du bestiller via filmleietjenesten eller ser i programbibliotekene.

Oppgrader til PVR-dekoder

Mer om våre dekodere

Hvordan bruker jeg påminnelse-funksjonen?

Direkte link

Du kan aktivere påminnelse på programmer du ønsker å se ved å trykke på den røde tasten.

Du får en påminnelse på skjermen noen minutter før programmet starter, og får da tre valg:

  1. Trykk OK for å gå direkte til programmet.
  2. Trykk TV/EXIT for å lukke påminnelsen uten å bytte kanal.
  3. Dersom du venter 30 sekunder skifter kanalen automatisk.

Kan andre leie filmer på min konto?

Direkte link

Sammen med dekoder og TV-abonnementet, får du tilsendt PIN-koder som du benytter når du skal leie film. Det er ikke mulig å leie film uten PIN-kode. Koden bør bare opplyses til dem som har tillatelse til å leie film.

Glemt PIN-kode?

Du kan bestille nye PIN-koder på Min Side.

Hvor finner jeg brukerveiledning for TV?

Direkte link

Brukerveiledning sendes sammen med TV-dekoderen.

Kontakt gjerne kundeservice dersom du ikke har fått veiledning eller ønsker ny tilsendt. Brukerveiledningene er også tilgjengelig på våre nettsider.

Hva er Elektronisk programguide (EPG)?

Direkte link

EPG-en viser programinformasjon på skjermen, og dette finnes for alle kanaler på NextGenTel TV.

EPG gir deg oversikt over hva som går på TV på alle kanaler 3 dager frem i tid.

Hvor mange TV-apparater kan jeg benytte?

Direkte link

Dette avhenger av hvilken type teknologi bredbåndslinjen din er tilkoblet.

  1. På ADSL 2+ (abonnementer som Next1, Next1 Mini, Next2 Mini, Bredbånd 5, Bredbånd 10 og Bredbånd 20) leverer vi kun til én TV. Om du har PVR-dekoder og tar opp et program, kan du ikke se på en annen kanal samtidig. Dette skyldes at det ikke er nok båndbredde til å sende mer enn ett TV-signal om gangen på ADSL 2+.
  2. På VDSL (Next3, Next3 Mini, Bredbånd 30 og Bredbånd 40) kan vi levere signaler til to TV-apparater, eller til én TV med PVR-dekoder. I dette tilfellet er det er det mulig å ta opp fra en kanal og se på en annen samtidig.
  3. På fiber kan vi levere til opp til tre TV-apparater (ev. til to TV-er, hvorav én med PVR-dekoder). Du kan også her ta opp fra en kanal og se på en annen samtidig.

PS! Det finnes utstyr hos de fleste elektronikkforhandlere som lar deg sende et TV-signal til flere TV-apparater, men dette betyr at alle TV-apparatene viser den samme kanalen.

Hvor mange filmer får jeg tilgang til med NextGenTel TV?

Direkte link

NextGenTel har avtaler med kjente filmdistributører som SF Anytime, Nordisk Film og Filmarkivet.

Vi har i dag over 4000 filmer i filmutvalget, hvorav mange i HD og et utvalg i 3D. Filmtjenesten oppdateres ukentlig med nye titler fra leverandørene.

Oversikt over alle filmene

Hva er leveringstiden på NextGenTel TV?

Direkte link

Leveringstiden avhenger om du er ny bredbåndskunde, eller om du allerede har bredbånd fra NextGenTel.

  1. Dersom du er ny kunde og bestilte TV sammen med bredbåndet, er TV vanligvis klart innen en uke etter at bredbåndet er installert. Leveringstid for bredbånd kommer i tillegg.
  2. Dersom du allerede har bredbånd fra NextGenTel, er leveringstiden inntil 1 til 3 uker fra du bestiller TV.

Hvordan endrer jeg TV-abonnement?

Direkte link

For å endre abonnement må du kontakte oss via kontaktskjema, chat eller på telefon 07979.

Oversikt over tilgjengelige TV-pakker og kanaler

Du kan bare ha én grunnpakke, men du kan utvide med så mange tilleggspakker og enkeltkanaler som du måtte ønske.

Er TV tilgjengelig på min adresse?

Direkte link

For å få TV må du ha (eller kunne få) bredbånd fra NextGenTel.

Sjekk om du kan få TV

Har du allerede bredbånd, logg inn og bestill.

 

Jeg har fått ny TV-dekoder, men får beskjed om at konto er i bruk

Direkte link

Ved bytte av TV-dekoder må gammel dekoder stå avslått med strømkabelen ute i minimum 6 timer før du kobler til ny TV-dekoder.

Vårt tips er at du lar TV-dekoderen stå avslått og frakoblet over natten. Hvis du ikke gjør dette vil den nye TV-dekoderen bli avvist i våre systemer, og du vil få melding om at en annen TV-dekoder er knyttet opp mot kontoen din.

Radio

Direkte link

Radiokanaler er ikke tilgjengelig på NextGenTel TV.

Avslutte TV-abonnementet

Direkte link

For å avslutte TV-abonnementet, ta kontakt med kundeservice.

TV-pakker har normalt ingen bindingstid, men 1 måneds oppsigelsestid regnet fra utløpet av inneværende måned.

Bestilling og etablering av TV

Direkte link

For å bestille TV, logg inn på Min Side og bestill.

Vi tar forbehold om at TV er tilgjengelig på din adresse, da levering av TV er avhengig av avstand til telefonsentralen og om telefonsentralen er klargjort for TV fra NextGenTel.

Det er ingen etableringspris for TV-pakkene. Du betaler kun for frakt av TV-dekoderen.

TV i flere rom

Direkte link

TV fra NextGenTel leveres via bredbåndet ditt.

Har du bredbånd over VDSL eller fiber, kan du få TV i henholdsvis 2 og 3 rom.

Mer informasjon om TV i flere rom

Har du bredbånd over ADSL er det ikke nok kapasitet på linjen til mer enn ett TV-signal.

Kan jeg få TV på hytta?

Direkte link

TV fra NextGenTel krever at du har en bredbåndslinje fra oss.

Har du NextGenTel-bredbånd på hytta, kontakt oss for å undersøke om vi kan levere TV.

Bestill bredbånd og TV

Tilbyr NextGenTel IDTV?

Direkte link

IDTV er en løsning for digital-TV uten egen dekoder/tuner.

NextGenTels TV-løsning krever bruk av en egen dekoder og støtter altså ikke IDTV.

Flere spørsmål og svar om TV
  • Del på Twitter
  • Skriv ut