Filmleie blant NextGenTels TV-kunder økte med 12 % i første kvartal i forhold til året før. Over 9.200 filmer ble vist i første kvartal i år. Den norske Trolljegeren topper lista over de mest sette filmene. Tallene bekrefter nok engang ”long-tail” prinsippet i den digitale videobutikken. Det var over 1.500 filmer totalt som ble leid ut i perioden, hvorav de ti mest populære filmene stod for 20 % av det totale utleievolumet.

Vi har lenge hevdet at den digitale TV-løsningen overgår tradisjonelle TV-tilbud på markedet i funksjonalitet og muligheter. En av grunnene til det er de interaktive tjenestene som for eksempel filmleie. Er du abonnent på vår TV-løsning, enten over ADSL, VDSL eller fiber, har du i dag tilgang til over 3.000 titler. Av disse valgte altså våre kunder å leie og kose seg med halvparten av dem, hele 1.500 forskjellige filmer, i løpet av dette første kvartalet i år. Fortsetter denne trenden i samme takt ut året, representerer det en økning på 12 % i forhold til fjoråret. Mye tyder på at dette tallet skal øke ytterligere. Jo mer tjenesten blir kjent blant folk, og at man ser hvor enkelt og greit det er å velge film fra sofaen ved hjelp av fjernkontrollen, jo mer vil bli sett.

Vi har tidligere i denne bloggen hevdet at den digitale videobutikken vår er et godt eksempel på ”long-tail”-prinsippet, at de nye digitale mulighetene blåser liv i et nærmest uendelig utvalg av lagervare. I den fysiske verden støver gamle produkter ned i mørke lagerrom. I den digitale verden finner kundene frem til de gamle filmene nesten like lett som de ser nyhetene. Tallene våre for dette første kvartalet beviser dette prinsippet nok en gang. Av det totale utvalget på nær 3.000 filmer ble altså halvparten leid ut. 600 filmer ble sett én gang, mens omkring 300 filmer ble sett to ganger. De ti mest populære filmene stod for over 20 % av det totale volumet. Det viser i all tydelighet at det ikke bare er nyhetene og blockbusterne som blir sett.

Figuren viser long-tail prinsippet i praksis: Filmer leid ut i filmkiosken på NextTV i første kvartal 2011.

De mest populære filmtitlene er de samme som du har sett som kjøpefilm på bensinstasjonene og i dagligvaren. Filmnyhetene kommer like raskt i FilmKiosken som for salg, og stadig færre ser poenget med å kjøpe filmene for nesten 200 kr når du heller kan leie dem for en fjerdedel av prisen. Så tenker du kanskje, jo – men det er jo kjekt å kunne se dem flere ganger. Ja, jeg er for så vidt enig i det, men det er faktisk ikke mange filmer du kommer til å se fem ganger. For det er nemlig det som er antallet du må opp i før det blir billigere for deg å kjøpe filmen enn å leie den! Og så slipper du å ha filmcoverne liggende og slenge rundt omkring etterpå. Filmleie over nettet er også langt mer miljøvennlig enn fysisk produksjon og distribusjon av DVD-plater og plastcovere.

Her er 10-på-topp-lista for første kvartal 2011:

  1. Trolljegeren
  2. Salt
  3. Karate Kid
  4. The American
  5. Inception
  6. Red (HD)
  7. The Switch
  8. Knight and Day
  9. A-team
  10. Letters to Juliet

Av nyheter som kommer i videobutikken nå denne helgen kan vi spesielt anbefale de norske filmene Sykt lykkelig, med blant andre Agnes Kittelsen, og Maskeblomstfamilien, med Maria Bonnevie i en av hovedrollene.

De siste filmene