Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Slik får du bedre nett hjemme

Få bedre nett hjemmeHer er tipsene som gir deg bedre trådløst internett. 

Plassering

Plassering av den trådløse ruteren kan ha mye å si for hvilke hastigheter du oppnår, og ikke minst for dekningen. Plasser den trådløse ruteren midt i huset og helst ikke på gulvet. Trådløse signaler gir mest effekt når ruteren står høyt og fritt for hindringer.

Bor du i et hus med tre etasjer vil det være naturlig å plassere ruteren midt i andre etasje. Helst på et høytstående møbel.

Materialet veggene er bygd opp av har mye å si. Trådløse signaler svekkes i liten grad av tynne trevegger eller gipsvegger. Murvegger vil bidra til svekket signal.

Ulike objekter kan også forstyrre signalene. Eksempelvis bør du ikke plassere ruteren ved siden av metallskap, metallhyller og mikrobølgeovner.

Bruk repeater

I store hus er det mange som har wifi-forsterker eller repeater, slik at dekningen er god overalt. Dette er et trådløst aksesspunkt som du plasserer i utkanten av dekningsområdet til den trådløse ruteren din. Forsterkeren kobler seg til den trådløse ruteren, og sender nettverkssignalene videre slik at du får dekning flere steder.

Ikke plasser forsterkeren for langt unna ruteren. Det er viktig at forsterkeren har god dekning. Et problem som ofte oppstår er at trådløse klienter som telefonen eller datamaskinen din ikke automatisk kobles til forsterkeren. Dermed ender du opp med å ha dårlig dekning rett ved siden av forsterkeren. Sjekk også at din trådløse ruter har funksjonen klientstyring som kontrollerer at de ulike enhetene automatisk tilkobles forsterkeren.

Finn ledig kanal

Bor du i et område med mange naboer vil det være flere trådløse rutere koblet opp. En ruter er koblet opp til en kanal. Dersom mange rutere bruker samme kanal kan dette føre til svakere nett.

Moderne rutere  skanner etter ledige kanaler når de starter opp, og velger en kanal med minst mulig forstyrrelser. Alle ruterne til NextGenTel velger kanal automatisk. Andre rutere er koblet til en standard kanal. Opplever du tregt nett kan det være hensiktsmessig å bytte kanal.

Det finnes ulike programvarer og applikasjoner som gjør dette. For eksempel INSSIDer, Vistumbler eller Wifi Analyzer som brukes i videoen under.

Sjekk utstyret

Av og til er det utstyret som er utdatert. Selv om du har en ganske ny pc, kan det hende at den har gamle drivere. Dette kan føre til at maskinen oppleves som treg, og internettopplevelsen blir dårlig.

Oppdater din pc, sørg for at du ar aktivert automatiske Windows-oppdateringer. Det samme gjelder mobiler og nettbrett. Sørg for at operativsystemet til enhver tid er oppdatert. 

Noen ganger kan en gammel maskin, mobil eller programvare forårsake tregt nett. Dette er fordi enheten har så dårlig dekning at den senker ytelsen for alle på nettverket. Her er enkleste løsning å slå av enheten som har dårlig dekning.

HomePlug-adapter

Dette er en enkel måte å oppnå sterkere signal i områder hvor behovet er ekstra stort. Et eksempel vil være ved TV-en hvor du strømmer video.

Du plugger en HomePlug-adapter i veggen ved ruteren. Så plugger du en nettverkskabel fra en ledig Ethernet-port i den trådløse ruteren din inn i den ene HomePlug-adapteren. Den ande HomePlug–adapteren setter du der det trengs bedre nett.

Les også:

15 Comments

  1. Hvordan finner jeg ut hva mine linjer tåler?

  2. Trond-Ole Husebø

    01. mars 2016 at 15:55

    Hei!
    Ved å taste inn mobilnummeret ditt her kan du sjekke den maksimale hastigheten du kan få: http://www.nextgentel.no/privat/bredband/bestillingsskjema/

    Mvh

  3. Raziyeh Abdollahi

    12. mars 2016 at 17:30

    Hei jeg vil gjerne bytte passord til WiFi oss. Kan dere bytte WiFi til vårs?

  4. Raziyeh Abdollahi

    12. mars 2016 at 17:37

    Også vi har dårlig WiFi jeg er ikke fornøyd med det WiFi hos oss.

  5. veronica bigset

    13. april 2016 at 11:19

    hva med å ha fartsmåler på siden deres så vi får se?

    fant en annen
    Abonnement
    Vet ikke / Annet
    Ditt testresultat

    NedlastingMbit/s5.45
    OpplastingMbit/s0.77
    Svartidms15
    Din tilbyderNextgentel

    Roy-Magne Mo har vel betalt lenge for bedre enn dette vel?

  6. Trond-Ole Husebø

    13. april 2016 at 11:32

    Hei Veronica!
    Du kan teste hastigheten på http://www.nettfart.no.

    Har du henvendelser vedrørende ditt abonnement? Kontakt oss gjerne på chat, Facebook eller telefon 07979.

    Mvh

  7. En av dere kontaktet meg tidligere denn uka vedr. bedre tilbud paa internett! Har ikke faatt noe tilbud fra dere!!

  8. Hva med å skaffe en router som funker, hadde bare problemer med deres og la til en ny og alt har virket helt fint etterpå

  9. Nextgentel noe av det beste jeg har hatt. Tomel opp☺☺ Stor fornøyd👍👍👍

  10. Trond-Ole

    18. april 2016 at 07:31

    Hei Frank!
    Send oss ditt kundenummer via en privatmelding på Facebook-siden vår: /www.facebook.com/NextGenTel/. Så tar vi kontakt med deg :)

    Kjære Ali!
    Kjekt å høre at du er fornøyd.

    Ha en fin dag.

    Mvh

  11. Mamma betaler for den beste pakken dere tilbyr, men vi får stadig dårlig nett.. Jeg spiller/streamer, og henne ser filmer på nett. Internettet vårt tåler ikke at 2 personer spiller, eller streamer på nettet, for da stopper filmen opp, eller så får jeg så kalt «One bar» når jeg spiller spill online. Hvorfor skjer dette?

    • Trond-Ole

      13. mai 2016 at 13:45

      Hei Martin!
      Deler av problemet kan være punktene nevnt i saken over. Dersom dette ikke hjelper kontakt oss gjerne via chat eller på Facebook-siden vår, så kan vi ta en titt på problemet :)

  12. Christian A. Drevon

    01. mars 2017 at 21:05

    Internett levert av Nextgentel har vært meget tregt i mange år. Jeg har klaget, men det er liten respons. Dersom jeg ikke opplever noen bedring vil jeg raskt skifte leverandør til noe billigere og raskere.

  13. Hei
    Nå har jeg kontaktet dere gang på gang , – dere kommer tilbake til samme ting gang etter gang , sier ting et bra , og restarter hos dere !!!men , blir det bedre, neii,å atter neiii!!
    Så spørs jeg , er d ikke en ide om dere kunne sende en ny ruter , burde ikke det være god kundeservice, etter så mange år som kunde hos dere ??
    Ruteren jeg har er fra 1997, hvorfor kan ikke det komme som et forslag fra dere?!

    Hilsen
    Kirsten

  14. Jeg må si at jeg har hatt mye problem med dere.Ramler ut hele tiden.Har resatt ruteren men ingenting er blitt bedre.Nu er jeg lei så jeg har søk om og få ett annet og mye billigere .Skal bli deilig når barnebarnet kan sitte her og spille uten at han ramler ut hele tiden.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑