Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Slik blir kobber til gull

ThinkstockPhotos-49075983_n2

Det arbeides med å modernisere bredbåndsnettet for å ta i bruk teknologier som vektoring og G.fast. Dette vil gi hastigheter på flere hundrede Megabit i sekundet på kobber. Men hva går denne teknologien egentlig ut på?

De fleste nordmenn får internett via telefonlinjen. Derfor jobber vi stadig med å videreutvikle denne teknologien. Snart kan vi tilby opp mot ti ganger så høye hastigheter på kobber.

Vektoring gjør det mulig

NextGenTel arbeider sammen med de andre bredbåndstilbyderne i Norge for å modernisere bredbåndsnettet. Vi ønsker å ta i bruk en teknologi som heter vektoring. Vektoring brukes for å oppnå høyere hastighet med G.fast. Med vektoring kan vi fjerne støy fra andre kabler. Dette fungerer ved å bruke samme prinsippet som med støykansellerende hodetelefoner. Det legges på en motfase av den støyen man ønsker å fjerne. Dette gjør at man kan oppnå hastigheter på flere hundrede Megabit per sekund over telefonlinjen. Vi har allerede gjennomført tester hos utvalgte kunder.

Mange fordeler

Den største fordelen med G.fast er at teknologien utnytter eksisterende kobberkabler. Spesielt i eldre større bygg i byene kan det være en stor fordel. Det er økonomisk å ta i bruk eksisterende infrastruktur istedenfor å legge inn nytt. Spesielt med tanke på at med G.fast kan vi tilby hastigheter som vil dekke de fleste kunders behov. G. fast har større frekvensområde og man kan benytte seg av en såkalt Phantom Mode. Dette er en metode for å oppnå ytterligere forbedringer i hastigheten. Dermed kan man fortsette å videreutvikle kobbernettet fremover.

Avstanden påvirker

For G.fast er rekkevidden på signalene begrenset til 250 meter. Arbeid med å flytte telesentralene nærmere husstander pågår, dette vil være fordelaktig når man tar i bruk denne teknologien. Innenfor disse 250 meterne vil du oppnå større hastighet jo nærmere du er en sentral.

Les også:

47 Comments

  1. Hva med avstander på opptil 3,5 – 4km på kobber. Er det noe håp for økt hastighet?

    • Absolutt håp for økt hastighet. For å bedre hastigheten blir sentralene flyttet nærmere kundene. Da reduserer vi linjelengden og kan øke hastigheten betydelig.

      • Hva med kunder i f.ex. Bergen sentrum som har hele 1800 meter til sentralen, kommer det til å bli aktualt å flytte sentralen der? Det er ganske ironisk at eg har raskere 4G enn ADSL. Vil ny teknologi hjelpe på dette eller er internett via kabeltv levrandører beste alternativ når disse slutter med koblingssalg på tv og internett tjenester?

  2. Finn Villanger

    01. mars 2016 at 17:37

    Når kan dette taes i bruk her i Lyngnesveien på 5354 Straume

    • Trond-Ole

      22. april 2016 at 09:37

      Hei!
      Vi kommer til å informere dere direkte når en eventuell oppgradering skjer på ditt internett.

      Mvh
      Trond-Ole

  3. Andreas Grefsrud

    01. mars 2016 at 18:11

    Flott og fint for alle med kort avstand til sentralen, men hva med alle som har avstander på 4+ km til nærmeste sentral (som gjelder veldig mange)? Vil teknologien som er beskrevet her ha noen som helst påvirkning på hastighetene over lengre avstander?

    • Den vil ikke ha virkning på lengre avstander. For at det skal hjelpe må vi korte ned avstanden til noe litt mer håndterlig. Utbyggingen baserer seg nettopp på det. Bruk eksisterende infrastruktur, men reduser linjelengden.

      / Daniel, NextGenTel.

  4. Kjekt at det forskes med kobber men hva med litt mer konkrete planer for når dette skal tilbys kunder generelt og , som tidligere nevnt. For kunder som ikke er nabo medtelefonsentraler!

  5. CanalDigital var på døren hos meg igår og tilbød fiberløsning.

    Kommer NextGenTels gullkobberløsning til Harald Skjoldsveg i Bergen før utløpet av 2016?

    • Canal Digital har også vært rundt her på Skibberheia, Fevik. Har takket ja, så om jeg ikke hører noe konkret fra Nextgentel innen angrefristen blir det nok fiber her.

  6. Når kan dette brukes på åfoss i Skien ? Håper dette kommer fort på plass :-)

    • Trond-Ole

      22. april 2016 at 09:39

      Hei!
      Vi kommer til å informere deg direkte når en eventuell oppgradering skjer på ditt internett.

      Mvh
      Trond-Ole

  7. Ser at flere lurer på hva som skjer med de som har lange linjelengder.
    En ting som vil kunne påvirke oppnåelig hastighet for de av oss som bor litt unna sentralen er oppretting av såkalte firbernoder som flytter fibertilkoblingen nærmere kunder mens det fremdeles blir tradisjonell kobberkabel det siste stykket.

  8. Når vi skal få gullkobber

  9. Skulle gjerne visst om dette er noe jeg kan skaffe og evt når.

  10. http://www.increasebroadbandspeed.co.uk/2015/what-is-gfast

    Sjekk kurven laangt nede i artikkelen. Ca. 10 Mb på 3 km.

    • Mao, egentlig ingen endring fra i dag. 10 MB er for lite både med dagens og fremtidens tjenester.

  11. Tore vestersjø

    02. mars 2016 at 22:15

    Ja håper det blir snart bedre fart er veldig ustabilt nett her i stavanger 😅😅

  12. Mustafa Halilovic

    03. mars 2016 at 13:47

    Bor i Askim ,- Løkkekroken-. Når vi kan vente bedre fart. Har abonnement hos dere over 10 år.

    • Trond-Ole

      22. april 2016 at 09:42

      Hei!
      Så flott du har vært kunde hos oss lenge. Det setter vi pris på :) Vi kommer til å informere deg direkte når en eventuell oppgradering skjer på ditt internett. Vi har flere spennende prosjekter pågang som kan gi økte hastigheter. Vi skal holde deg oppdatert :)

      Mvh
      Trond-Ole

  13. Mustafa Halilovic

    03. mars 2016 at 13:48

    Bor i Askim ,- Løkkekroken-. Når vi kan vente bedre fart.

  14. Bor 4 km fra sentral har 10mb linje, før jeg klaget fikk jeg bare 6mb ned, etter klagen å de stilte ned styrken på db får jeg nå 14mb men betaler for 10, de kan enda stille på db å øke men jeg jar4mb mer en jeg skal så er fornøyd, kun 800kbit opp da..

  15. Rolf Halvorsen

    05. mars 2016 at 15:52

    Ser fram til dette.
    Har 20mb
    For ned 11,75
    opp 0,96
    Svartid 34sek.
    Bor vel sånn ca 1121 meter fra sentral.

  16. Per Kristiansen

    15. april 2016 at 15:56

    Kjempeflott for de dette gjelder, men hvorfor sendes denne nyheten ut til alle som bare kan drømme om en slik forbedring?
    Ser det er mange spørsmål her, men overhodet ingen svar.
    Rekkevidde er oppgitt til 250 meter fra sentralen, skal dette bli landsdekkende vill det jo si 40 sentraler pr mil. Høres lite troverdig ut!

    • Hei,

      Heldigvis er det ikke så urealistisk. Det er et veldig bra alternativ til fiber. I motsetning til å måtte helt inn til hver kunde med en fiberkabel så kan en dekke flere på kobberkabelen som allerede er der.

      / Daniel, NextGenTel

      • Så det er altså fibernoder som skal brukes for å komme nærmere kunden?
        I såkalt spredt bebyggelse kan det bli mange noder, i tillegg til at det enkelte steder vil bli en node til svært få husstander. Er Nextgentel villig til å sette opp slike noder uavhengig av hvor mange som tar det i bruk?

  17. Sven Åke Svensson

    15. april 2016 at 16:09

    Jeg bor svært sentralt på østlandet. Nærmere bestemt Auli i nes kommune. Her ute er det svært mange kunder. Men allikevel er største oppnåelige hastighet pr idag 10 Mb. Av denne grunn er de få som faktisk ønsker å både utvikle industri her og å fortsette å bo her.
    Mitt spørsmål vil da bli: Når kan man forvente at 1000 + husstander og 100 + bedrifter får bedre tilkobling enn dette? Pr i dag har vi faktisk bedre tilkobling over 3g – 4g enn landlinje. Og disse tilkoblingene er det deres konkurrenter som vinner på.
    Bare meg alene, ettersom dere ikke kan tilby bedre linje, taper dere minimum 600 kr i mnd på….
    Og ja. Jeg med mange andre her har stort behov for en vesentlig økning i båndbredde.

  18. This is just another bullshit «news» to stop us from going over to other solutions.
    250 meters is their way out when we confront them.
    People: wake up!!!

  19. Leif Salicath

    15. april 2016 at 18:46

    Jeg har adsl på kobber idag og er ca 3 km fra nærmeste sentral. Det litt spesielle er at det er bare 3 abonnenter på hele denne linjen. Da burde det kanskje være mulig å skru opp hastigheten litt fra idag 5 Mbit/s (reelt ca 4.3). Litt pussig at da vi hadde en feil på linjen for noen år siden og Telenor sjekket så fant de god forbindelse på 12 Mbit/s. Kanskje Nextgentel kan prøve å løfte hastigheten?

  20. Den 7. april 2016 ringte jeg NextGentel kundeservice og spurte om de kunde gjøre noe med å utvikle kobbernettet. Jeg fikk til svar at det kunne de ikke. Det er i tilfelle Telenor som må gjøre noe med. Telenor eier nettet og kan eventuelt gjøre noe med dette fikk jeg til svar. Jeg har et abonnement som skal kunne gi opp til 20Mbit/s, men får ikke mer enn 13Mbit/s. Kundeservice målte at jeg fikk 16Mbit/s. Jeg bor ca.5km fra nærmest sentral. Er det NextGentel eller Telenor som arbeider med dette?

    • Hei,

      Kobbernettet i Norge er eid av Telenor. Heldigvis er markedet regulert noe som sikrer konkurranse. I de første områdene som får testet den nye teknologien samarbeider NextGenTel med Telenor. Flere av våre kunder får dra nytte av kortere linjelengder og høyere hastighet på eksisterende kobber.

      / Daniel, NextGenTel.

  21. Bor i Bergen vest enebolig ca 120 m fra hovedvei til Haakonsvern. La i 1979 inn trekkeledning 19 mm PP fra telefonstolperekke 12 m unna husets inntak for trekking av ny kabel i glassfiber. Har purret Nextgentel /BKK over flere år om tilbud på innlegg av fiberkabel. Ingen respons! Kanskje vi kan bli testkunde for oppgradering av kobberkabel ettersom ingen interesse for to nye kunder via fiber.

  22. Jeg har slitt med nettet / NextGentel i lengre tid: På morgenen måler jeg vanligvis stabilt ca 6 mbps , og det er greit ift lovet resultat. Måler med . Men det synker utover dagen(?), og på kvelden etter mye bruk er det oftest en svært variabel kurve (fjelltopper) på 1-2 mbps som er sirup og helt ubrukelig. Kundeservice påstår de måler ca 7 mbps hver gang jeg snakker med de…..Jeg har fått ny ruter og da ble det bedre en stund, men nå etter noen uker er det like ille igjen. Ruter blir omstartet hver natt vha koblingsur og det virker som det hjelper …(?) Kalbel inn i huset er sjekket så langt jeg hat tilgang til den. Bor på Nesodden, har lange luftstrekk som går innom en rekke koblingspunkter og mistenker at det kan være der problemet ligger…
    Noen som har lignende erfaringer?

  23. Ja ja, kjekt med nok et produkt som stort sett gjelder de som bor i byen eller rett i sentrum av en bygd. Det er jo egentlig bortkastet, for de som bor på disse stedene har jo allerede tilgang til fibernett.
    Hva med oss som bor et stykke lengre unna by og større tettsteder som allerede har tilgang til gode raske nett??? Når skal de komme et tilbud til oss?
    Jeg bor i Denstadveien 290 på Rissa, og lurer på om det kommer noe tilbud på fiber eller et bedre type nett via eksisterende kobberledning???
    Det burde heller satses litt mer på folk som bor utenfor byer og tettsteder, da det er veldig urettferdig at man må tvinges til å flytte for å få et godt nettilbud.
    Bruk litt ressurser på oss trofaste kunder som bor litt utenfor sentrum av by av tettsteder også da, vi fortjener et godt nett vi også…

    • Hei,

      Denne teknoligien vil bli tatt i bruk både i byen, på bygden og litt utenfor. Et av de første stedene som får teste ligger i en av dine nabokommuner. Vi leverer også fiber til mange kunder i Rissa sammen med Rissa Kraft.

      / Daniel, NextGenTel.

  24. Olav Gulbrandsen Blaaflat

    20. april 2016 at 16:14

    Hvor driver dere å tester dette nå, og hvor/når skal dere utvide til fremover? En oversikt over dette hadde vært veldig fint, for å kunne se om det er noen sjanse i det hele tatt for at det kan komme hit. Og hvordan blir prisingen eventuelt? I forhold til dagens priser.

    • Hei,

      Første område ut er Garten utenfor Ørland. Prising i første omgang vil følge vår eksisterende prismodell, men det er noe vi får vurdere fortløpende. Vi kommer garantert til å være prisdyktige jf. konkurrerende teknologier. Når det kommer til hvor og når er det noe vi må komme nærmere inn på litt senere.

      / Daniel, NextGenTel

  25. Vectoring kobberlinje. Hva koster det kunden?

    • Trond-Ole

      06. juni 2016 at 08:58

      Hei Jarl!
      Det er fortsatt litt tidlig å si, med tanke på at vi ikke har lansert produktet enda. Det vil vi gjøre ila. 2016, og vi vil holde våre kunder oppdatert frem mot lansering.

      Ha en fin dag.
      Mvh
      Trond-Ole, NextGenTel

  26. 20m til sentralen her (lite gateskap som du sier) og håper det blir testet i Kristiansand snart da vi betaler for 30Mbit men får maks 20 på en god dag :p

  27. Ketil Reinholdtsen

    18. oktober 2016 at 09:01

    Hei !
    Bor i Stokkedalslien 21, 5155 Bønes.BKK var her i går og så på stolpene for å legge til rette for fiber.50 meter ned til huset vårt.Bredband via kobber i dag 20/1 linje som gir ca 12/1.Noe håp på høyere fart her?

  28. Lansering i løpet av 2016 ble det sagt. Skjer det noe for oss med adresse Vikleitet / Steinestøvegen på 5131 Nyborg snart?

  29. Hei. Høres bra ut dette. Jeg driver å ser etter annen Internett leverandør da nettet her er for dårlig. Vi har alltid Vært nextgentel kunde. Men dessverre er det for dårlig her i Gamlehaugvegen rett utenfor Bergen sentrum. Hva er fremdriften for oppgradering her i området?

    • Trond-Ole

      23. februar 2017 at 10:25

      Hei Espen!
      Det er litt for tidlig å gå inn på fremdriften i enkeltområder da planen for denne oppgraderingen av kobbernettet enda ikke er i havn. Så hyggelig at dere alltid har vært kunder hos oss, det setter vi pris på. Dersom du allerede har høyeste hastighet som leveres i ditt område kan jeg anbefale deg en SmartRuter. Dette er et produkt vi tilbyr alle våre kunder for å få maks ut av nettverket. Med en SmartRuter blir nettet raskere, tryggere og du får en rekke nyttige funksjoner. En SmartRuter får du kostnadsfritt hos oss og du kan lese mer om produktet her: https://www.nextgentel.no/smartruter/

      Dersom du ønsker en SmartRuter kan du kontakte vår Kundeservice: https://www.nextgentel.no/privat/kundeservice

      Håper dette var til nytte!

      Mvh
      Trond-Ole

  30. En kunde skrev 03.03.16: «Bor 4 km fra sentral har 10mb linje, før jeg klaget fikk jeg bare 6mb ned, etter klagen å de stilte ned styrken på db får jeg nå 14mb men betaler for 10». Jeg bor ca 3,5 km fra sentral. Hadde 10 Mb linje, etter mange ganger klaging fikk jeg oppgradert til 20 MB. Farten ble ikke økt, stanset rundt 6,5-7, som tidligere om vi er heldige. Kobberlinjen er ustabil. Har nå loggført hver eneste dag i aug 2017. Ingen dager har ikke linjen vært nede, og svingete fart, mange ganger er farten helt ned til 0,2, dvs kun én prosent av farten vi betaler!
    Er det mulig å få skrudd ned styrken på db hos meg, eller gjøre noe for å få bedre fart og stabilitet? Bor på Hellerudfaret i Oslo, hvor ingen ville tilby Internett via fiber/kabel :-(

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑