Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Slik blir ruteren smartere

NextGenTel tar i bruk en ny teknologi som gjør at din ruter fikser problemer automatisk! Nettet blir raskere, tryggere og ruteren smartere.

At nettet hakker ved stor belastning er en kjent sak for mange. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Derfor har vi inngått et samarbeid med Domos Labs som tilbyr en unik teknologi.

Dette er et viktig steg for å utvikle våre kunders internetthverdag. Vi gjør det trådløse nettet bedre og gir enkel tilgang til en rekke nyttige funksjoner, sier produktsjef for bredbånd i NextGenTel, Daniel Røtne.

Slik blir nettet bedre

Strømmetjenester stiller stadig nye krav til det trådløse nettet, dermed er det viktig å ta i bruk ny teknologi.

– En ruter med Domos overfører informasjon kontinuerlig, slik at ruteren hele tiden gjør de justeringene som skal til for å gi brukerne et raskt og stabil nett. For eksempel vil ruteren balansere nettbruken slik at enheter som strømmer lyd og bilde optimaliseres, sier Røtne.

En smartere ruter vil fjerne støykilder, gjøre hastighetsmålinger og sjekke hvor mye data som brukes. I tillegg kan man med en enkel applikasjon få tilgang til foreldrekontroll, som styrer nettilgangen på hver enhet som er koblet til ruteren.

En ruter med Domos overfører informasjon kontinuerlig, slik at ruteren hele tiden gjør de justeringene som skal til for å gi brukerne et raskt og stabil nett.

Ruteren kan kommunisere

Gjennom applikasjonen fra Domos får kundene tilgang til en rekke data som forteller hvilke problemer som oppstår og hvordan de blir fikset.

– Når vi gjør optimaliseringer hos brukere er det viktig at vi forteller hvorfor og hvordan. Ved å gi NextGenTel en større tilgang til hva som foregår rundt de trådløse signalene, vil dette gi en bedre brukeropplevelse, sier Bent Erik Skaug, medgründer i Domos Labs.

Funksjoner

Optimaliseringen skjer gjennom kontinuerlige overføringer av informasjon fra ruteren til Domos sin egen sky. Her overføres bare styringsdata, ikke innhold. Man ser altså ikke hvilke nettsider du er på, hvilke data som overføres eller hva du gjør på nettet.

Konkret er det følgende elementer som logges:

  • Radiostøy rundt ruteren, fjerner kilder som skaper forstyrrelser.
  • Signalstyrke mellom rutere og alle tilkoblede enheter.
  • Volum på data som overføres mellom alle enheter og ruter og mellom ruter og internett.
  • Responstid mellom ruter og internett (latency).
  • Båndbredde (måles når det ikke er annen trafikk på ruter, oftest om natten).
  • Hvilke enheter som er tilkoblet til ruter til enhver tid.
  • Diverse ruter-innstillinger (som vi også setter for å tilpasse nettet ditt).

Les også:

15 Comments

  1. Hvordan får man slik ruter ?

    • Hei! De fleste kundene våre har allerede en slik ruter. Vi vil sende ut informasjon når vi har oppgradert ruterne med denne programvaren. / Daniel

  2. Lurer jeg også på!

  3. Hva blir det til med de nye routerne?

    • Trond-Ole

      13. desember 2016 at 08:46

      Hei Gunnar!
      Vi holder på å oppdatere ruterne til våre kunder nå, dermed blir SmartRuter gradvis tilgjengelig. Sjekk om din ruter lar seg oppgradere her: https://www.nextgentel.no/smartruter/

      Hvis den gjør det må du gjerne kontakte vår kundeservice på tlf, chat eller på Facebook slik at de kan oppdatere ruteren din allerede nå :)

      Mvh
      Trond-Ole

  4. Dette er jo for mobil og er på 23,6MB, – iPhone, iPad, and iPod touch. I tillegg må du laste ned iTunes for å få denne Appen – Hva med oss på Bredbånd siden da?

    • Trond-Ole

      06. februar 2017 at 09:42

      Hei Marianne!
      Jeg vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet ditt, så du får ta noen forbehold om jeg ikke svarer på det du lurer på her 😉 Men ja, det stemmer at du må bruke en smarttelefon for å få tilgang til alle funksjonene på din SmartRuter. Men for vår kundeservice vil det uansett ha en stor verdi at du har en SmartRuter, uansett om du har tatt i bruk appen eller ikke. Dersom du skulle oppleve en feil på din linje vil det være lettere å finne årsaken, fordi SmartRuteren hjelper oss.

      Du må ikke laste ned iTunes for å ta i bruk appen og tjenesten er tilgjengelig for våre bredbåndskunder. Var dette svar på det du lurte på? :) Hvis ikke så gi beskjed.

      Ha en fin dag.

      Mvh

  5. Birger Garthen

    05. februar 2017 at 19:31

    Hei!
    Har en Inteno router med modellnavn DG150B. Kan denne få øket hastighet /kappasitet og i tilfelle når?
    Med hilsen

    • Trond-Ole

      06. februar 2017 at 09:25

      Hei!
      Ja, DG150 støtter SmartRuter-teknologien! Vi oppgraderer disse ruterne gradvis, jeg vil anslå at innen to måneder har vi oppgradert din ruter. Du vil på dette tidspunktet bli informert av oss på e-post med veiledning og ytterligere info om tjenesten. Dersom du vil «snike i køen» og få installert en SmartRuter allerede i dag kan du kontakte vår kundeservice på chat her: http://www.nextgentel.no/privat/kundeservice. :)
      Her finner du mer informasjon om vår SmartRuter: http://www.nextgentel.no/smartruter/

      Ha en fin dag!

  6. Rowel Palijo

    01. mars 2017 at 16:42

    Hei jeg har også inteno X5668B hvor mye koster å øke hastigheten?

    • Trond-Ole

      02. mars 2017 at 11:37

      Hei Powel!
      Det koster ingenting! Vi tilbyr alle våre kunder denne tjenester helt kosntadsfritt :) Vi ruller ut SmartRuter gradvis til våre kunder, du vil mest sannsynlig få informasjon om dette innen en mnd. Dersom du vil «snike i køen» og få SmartRuter installert allerede nå kan du kontakte vår Kundeservice på chat eller direktemelding på Facebook: https://www.nextgentel.no/privat/kundeservice

      Ha en fin dag!

      Mvh
      Trond-Ole

  7. Hei og gratulerer med teknologien, den er bra! Men sliter med at alle enhetene mister nettet på tidspunktet når jeg har lagt inn en sperre (foreldrekontroll) på barnas enheter, men nettet er oppe å går igjen et minutt etterpå. Kjent problem på DG150?
    Kunne også tenkt meg flere tidsperioder som man kunne sperret nettet pr.døgn.

    • Trond-Ole

      07. april 2017 at 08:27

      Hei Bjørn og takk for det 😀
      Dette problemet er vi kjent med og det skal være løst. Dersom du opplever problemer med dette i dag vil det rettes ved neste programvareoppdatering :)

      Det er helt supert at du gir oss tilbakemelding på ønskede funksjonaliteter ved bruk av foreldrekontroll. Det skal jeg ta videre til utviklerne :)

      Mvh
      Trond-Ole

  8. Hei! Når jeg aktiverer SmartFlow, blir det deaktivert automatisk når jeg legger ned appen.

  9. Jeg får ikke sett på youtube på en enhet. Dere sier at det er feil med ting dere ikke kan gjøre noe med. Nå bytter jeg snart leverandør.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑