Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Valgfrihet i fokus

FAKSIMILE: Fra Dagbladet denne uken.

FAKSIMILE: Fra Dagbladet denne uken.

Denne uken skrev Dagbladet om vår gode løsning for borettslag.

NextGenTel jobber for at kundene selv skal få velge hvilke produkt som passer dem best. Lange bindingstider og koblingssalg er ikke bra for forbrukeren, dette fremhever saken i Dagbladet. Under kan du lese et utdrag fra artikkelen.

Ulike mennesker – ulike behov

Noen bruker strømmetjenester, andre ser på vanlig TV, noen trenger fasttelefon, andre klarer seg med mobilen. En kollektiv avtale hvor samtlige i et borettslag har samme produkt, er utdatert.

– Endringer i forbrukers behov medfører at kollektive TV-avtaler med lange bindingstider blir helt feil vei å gå. Analyser fra NRK viser at allerede i dag er det 15 prosent av beboerne som ikke ønsker å betale for sin TV-pakke. Inngår man en kollektiv TV-avtale, vil svært mange ende opp med å betale for tjenester de ikke ønsker, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim til Dagbladet.

Dette medfører at borettslag kan ende opp med å sløse bor mye penger understreker han.

– Tar man utgangspunkt i disse 15 prosentene, vil et borettslag med 100 beboere betale nærmere en kvart million for tjenester man ikke bruker, dersom man har bindingstid på fem år.

Slipper overflødig innhold

– NextGenTel tilbyr valgfrihet både på internett og TV. Kunden velger hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. I tillegg står man fritt til å velge om alle abonnement, kanalpakker, eller bare ekstra hastigheter skal faktureres individuelt, forklarer han.

Forbrukermyndighetene har i lang tid oppfordret til å unngå lange bindingsavtaler. De har også uttalt at de mener koblingssalg på TV og internett er ulovlig. Børsheim forteller at aktører i bransjen til nå ikke har gjennomført forbrukermyndighetenes oppfordring.

– På tjenester som TV-pakker vil behovene være så ulike fra kunde til kunde, at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi helt uten bindingstid, til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker. Det er alltid mulig å kunne gjøre endringer når som helst, sier Børsheim.

Han presiserer at kunden til enhver tid kan endre abonnementet sitt uten ekstra kostnader.

En god investering

FAKSIMILE: Ulike behov gjør at hver kunde bør velge egen løsning.

FAKSIMILE: Ulike behov gjør at hver kunde bør velge egen løsning.

– Et borettslag kan altså velge om både TV og internettjenestene skal faktureres individuelt eller kollektivt. Faktureres flere av tjenestene individuelt kan borettslaget redusere felleskostnadene, forteller salgssjef for sameie og borettslag, Øyvind Prytz til Dagbladet. 

Han forklarer at de ulike behovene for internetthastighet også varierer stort, men omtrent alle ønsker nettilgang.

– Internett er en tjeneste alle har behov for, dermed er det gunstig å ha en startkapasitet i en kollektiv avtale. Da vil internett alltid være tilgjengelig for alle beboerne.  Vi tilbyr som oftest vår laveste internetthastighet i fellesavtalen, oppgradering kan man gjøre etter behov. På grunn av lange bindingstider har mange i dag både TV og internett, selv om de gjerne skulle valgt bort TV-pakken. Misnøyen kan bli stor for borettslag som er bundet til en utdatert avtale i lang tid fremover, forklarer Prytz.

NextGenTel legger også inn fibernett i hver enkelt leilighet, og dette vil sammen med lave felleskostnader gjøre hver leilighet mer attraktiv.

Et vanlig bredbåndsnett bruker elektriske impulser for å overføre data, Fibernett er basert på lyssignaler, og kan derfor overføre store mengder informasjon i mye høyere hastighet enn de tradisjonelle løsningene. Ubegrenset nettkapasitet er et nøkkelord for fremtidig dataoverføring , og med fibernett er man godt forberedt på hastighetsbehovet i fremtiden, avslutter han.

Les også:

 

1 Comment

  1. Borettslaget har akkurat lagt inn fiber i alle leilighetene. Dette har man sett frem til. Får 100/100 Mbit til en god pris. Oppgraderte til 200/200 Mbit da det var tilgjengelig, men var ikke i nærheten av å få dette. Fikk ca 200 ned og 100 Mbit opp på en god dag. Var i kontakt med kundeservice rundt 20 ganger for å få noen med teknisk innsikt til å se på dette. Gikk gjennom standardstegene til kunderservice flere ganger, men kom aldri videre til riktig ressurs. Tilslutt orket jeg ikke å prøve noe mer, og nedgraderte til 100/100 Mbit.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑