Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Tips når du måler netthastighet

shutterstock_205491331Søker du på «mål internetthastighet» på Google, klikker på første treff og måler din netthastighet? Dette kan gi svært unøyaktige målinger!

Når du skal måle din netthastighet er det viktig å ta høyde for feilkilder som gir tregere internett.

Det er også viktig å huske på om du måler de trådløse signalene, eller den faktiske hastigheten som går inn til din ruter. Hastigheten vil som regel svekkes gjennom trådløse signaler.

Vær også bevisst på hvilke abonnement du har. De fleste løsninger opererer med hastigheter fra et minimum til et maksimum. For eksempel fra 10 – 20 Mbps.

Her gir vi deg den perfekte guiden på hvordan du måler hastigheten og betydningen av avanserte uttrykk du møter på underveis.

Feilkilder

Trådløse signaler kan være sårbar. Har du enheter som bruker blåtann? Eller vannbåren varme? Det kan skape trøbbel.

Utstyr som bruker blåtann, hopper inn i frekvensområdet til enheter som bruker trådløst nett. Dette kan skape forsinkelser. Slå av blåtann på slike apparater når de ikke er i bruk.

Du må heller aldri plassere ruteren i nærheten av en mikrobølgeovn eller inne i et metallskap. Husk også at signaler taper seg mye gjennom betong og murvegger.

Har du mange naboer tett på? Naboens nett kan også være en synder! Den mest vanlige kilden til støy på ditt nettverk, er andre sitt nettverk i nærområdet.

Alle disse duppedittene kan svekke de trådløse signalene.

Hvordan måle?

Skjermdump speedtest.net

Skjermdump speedtest.net

For det første bør du bruke en pålitelig tjeneste. Uansett hvilke tjeneste du bruker vil du oppleve at resultatene vil variere. Grunnen er at de forskjellige tjenestene måler mellom forskjellige plasser på nettet, i en varierende trafikkstrøm.

Derfor er det ikke mulig å få resultater som stemmer godt overens, siden det rett og slett ikke er det samme som måles. Om du måler under optimale forhold vil med andre ord være tilfeldig.

Vi anbefaler Ooklas Speedtest-tjeneste, dette er en pålitelig måler som du finner her.

Nedlasting og opplasting

For de aller fleste er nedlasting det viktigste.

Dette er alt du konsumerer, altså data du laster ned fra internett.  For eksempel veggen på Facebook eller filmen fra Netflix.

Hastigheten oppgis gjerne i Mbps som betyr megabit pr sekund. Vil du strømme HD-innhold fra Netflix, anbefales minst 5 Mbps, mens du bør ha 25 Mbps nettlinje for å strømme 4K-innhold.

Opplasting er det motsatte. Dette er alt du laster opp til internett. For eksempel når du laster opp et bilde til Facebook, eller video til Youtube.

ADSL-linjer har lavere opplastingshastighet enn nedlastingshastighet.

Hva betyr ping og jitter?

Dette er begrep du muligens aldri har hørt om, men er viktig å kunne for å forstå hvordan internettrafikk fungerer.

All trafikk på internett sendes frem og tilbake i små datapakker, ping er hvor lang tid denne prosessen tar.

Ping er ikke noe du normalt trenger å forholde deg til, men en som spiller mye er bevisst på dette. Har man høy ping-tid i spill vil man oppleve det som kalles «lag», eller hakking. Dette kan være ødeleggende for spillopplevelsen.

Variansen i ping-tiden kalles jitter. Dersom du måler jitter er det positivt med lave verdier. Høy jitter betyr varierende ping-tid, noe som igjen kan føre til hakking i spill.

Mange som spiller opplever ofte "lag" eller lang ping-tid.

Mange som spiller opplever ofte «lag» eller lang ping-tid.

Er hastighetsmålingene pålitelig?

Hastigheten du betaler for er hastigheten du får inn til din ruter, og gjelder ikke videre ut på internett.

Grunnen er fordi det er mange som til enhver tid deler på kapasiteten, og trafikken på ulike nettsider varierer hele tiden.

Vær bevisst på om du måler de trådløse signalene, eller om du er tilkobler ruteren direkte med kabel.

Siden det er så mange variable omstendigheter som spiller inn og feilkilder som forstyrrer trådløse signaler, vil ikke hastighetsmålinger gi et korrekt svar på om du får hastigheten du betaler for.

Lav hastighet kan også bety at du har en gammel ruter, ruteren er plassert på et dårlig sted, eller at du har mange forstyrrende momenter som ødelegger for signalene.

Opplever du lave hastighetsmålinger på ditt trådløse nett anbefaler vi at du tar målinger mens PC-en er tilkoblet ruteren med kabel. Dette vil gi en mye mer nøyaktig måling på om nettleverandøren leverer hastighetene som er oppgitt.

Måler du for eksempel 20 Mbps når du er tilkoblet med kabel, men bare 10 Mbps gjennom trådløse signaler, må du finne ut hva som er feilkilden.

Opplever du høy ping-tid når du spiller vil det være hensiktsmessig å koble enheten du spiller med til den trådløse ruteren med kabel.

Les også: 

8 Comments

  1. Når man skal måle netthastighet og kvalitet på nettoverføringen burde man først få greie på størrelsen på nettpakkene som vanligvis blir sendt ut og deretter kunne sette lengden på pingpakkene til det samme. Målinger med korte pingpakker gir et altfor optimistisk bilde, særlig på lange telefonlinjebasert ADSL som er mitt eneste bredbåndsalternativ.

    Jeg klarer ikke å se hva Nextgentel setter som maks pakkeramme (lik Ethernetrammen?) og hva som brukes av den anbefalte testsiden.

  2. Moro, jeg har testet hastighet med anbefalte Ooklas Speedtest i tre ganger. Best i test: inn 1.12, ut 0.92. Ping 22
    Slikk lever jeg i flere år. Svar fra nextgentel – beklager. Vi kan ikke gjøre noe. -:(

    • Det betyr at din tlf linje er 4 med mer bred ikke 6 med mer, jeg har også 4 med mer men bedre kvalitet DVs ikke ødelagt linje * Enda*

      Jeg bruke Telenor, men nå bruker jeg nærmiljø firma som Ringnett AS, dem eri Buskerud bare som jeg vet.

      Bruk Alltid Telenor på TLF linje det er mest stabilt og best kvalitet utenom dem jeg bruker da.

      Håper du tar kontakt med noen av dem jeg sa.

      Hilsen SIgurd.

      PS. Har hatt Telenor hele livet og alltid gitt meg hjelp.

  3. Thor Walter Børresen

    26. mai 2017 at 22:28

    Ad Bredbånd Kundenr 4038554
    Mener jeg abn på 60/20 Mbps.
    Tok nettopp en speedtest med anbefalt testerOokla. Resultatet viser 17,74 ned og 11,34 opp.
    Det er jo ikke det jeg abonnerer på !!

    • Trond-Ole

      29. mai 2017 at 10:34

      Hei Thor Walter!

      For å hjelpe deg trenger jeg at du svarer på noen spørsmål :) Når du målte netthastigheten, var du trådløst tilkoblet ruteren da? Eller var du tilkoblet med nettverkskabel? Hastigheten du betaler for er hastigheten inn til din ruter. Ikke den trådløse hastigheten, da denne kan variere veldig alt etter plassering og hindringer. Hastigheten inn til din ruter kan du bare måle via kablet tilgang. Dersom du var tilkoblet med nettverkskabel fra din ruter til din pc, er det noe feil vi må se nærmere på. Dersom du var tilkoblet trådløst når du gjennomførte testen indikerer det at de trådløse signalene hjemme hos deg svekkes veldig fra din ruter til der du var når du gjennomførte testen. Ruteren kan være plassert feil med mange hindringen på ferden – det kan du lese mer om her: http://www.nextgentel.no/blogg/2016/02/17/slik-far-du-bedre-nett-hjemme/. Alternativt kan du oppgradere kostnadsfritt til vår nye SmartRuter: https://www.nextgentel.no/smartruter/

      Håper dette var til nytte!

      Ha en fin dag.

      Mvh
      Trond-Ole

  4. fucking tjeneste hos Next Gentel. De leverer ikke den nettshastigheten som de sier

  5. Jeg betaler for 10mb. Vært i kontakt med NextGenTel flere ganger. Målte igjen nå, ligger som oftest på mellom 2 og 3 MB trådløst. Ofte ned mot 1mb. Router står åpent til. Så det går nok mot bytte av nett om ikke lang tid. !

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑