Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Hvor mye internett trenger jeg?

Hvor mye kapasitet bruker de ulike nettsidene som Youtube og Facebook?

Hvor mye kapasitet bruker de ulike nettsidene som Youtube og Facebook?

Trenger du 10, 40 eller 100 Mbps? Svaret får du her!

Det kan være vanskelig å ta stilling til hvor mange megabit man trenger.

Noen undervurderer egen bruk og ender opp med linjer som ikke strekker til. Andre ender opp med hundrevis av megabit, men bruker bare noen få av dem! Det er ikke nødvendigvis økonomisk.

Det beste er et abonnement som passer ditt bruk, derfor har vi laget denne guiden til deg.

Strømme video

5 Mbps – dette er nok for å strømme video i HD-format, altså 720p.

8 Mbps – dette er nok for å strømme video i full-HD, altså 1080p.

25 Mbps – dette er nok for å strømme video i 4K, altså 2160p.

50 Mbps – dette er nok for å strømme innhold i 8K, altså 4320p.

Strømme musikk

1,5 Mbps – dette er nok for å strømme musikk i topp kvalitet hos Spotify, altså 320 kbps.

Nettaviser og nettbank

1 Mbps – dette er nok om du bruker internett for å lese innhold på ulike sider, og for bruk av nettbank.

Spille over nett

5 Mbps – dette er vanligvis nok for en god spillopplevelse uten hakking.  Når det gjelder å spille over nett er «ping» og «jitter» nesten like viktig som kapasitet på internettlinjen. Her kan du lese mer om ping og jitter.

Skype

1 Mbps – dette er nok for en vanlig Skype-samtale.

1,5 Mbps – dette er nok for Skype-samtale i HD video.

Hvor mange brukere?

Nå begynner regnestykket. Er dere flere brukere i huset på nett samtidig? Hva er de ulike familiemedlemmene sine behov? Dette må du ta høyde for når du skal finne abonnementet som passer ditt bruk.

I en typisk familiesituasjon er man ofte tre til fire personer på nett samtidig. En spiller, en ser på Youtube og en sitter på Facebook. For at alle skal ha god forbindelse bør du da ha en nettlinje på 10 til 20 Mbps.

Husk at internetthastigheten leverandørene lover er hastigheten inn til din trådløse ruter. Ofte vil man oppleve at hastighetene svekkes fra trådløs ruter og inn til enheten du bruker.

Et tips er da å bruke kablet forbindelse, Wi-Fi-forsterkere eller prøve og finne andre feilkilder. Virker ikke dette bør du vurdere å oppgradere til en raskere forbindelse.

Nedlasting og opplasting

Vær bevisst på forskjellen mellom opplasting og nedlasting. For de aller fleste er nedlasting det viktigste.

Dette er alt du konsumerer, altså data du laster ned fra internett. For eksempel veggen på Facebook eller filmen fra Netflix.

Opplasting er det motsatte. Dette er alt du laster opp til internett. For eksempel når du laster opp et bilde til Facebook, eller video til Youtube.

Les også:

32 Comments

  1. jeg har Internett fra nextgentel og det er kjempe dårlig service fordi min bestilling på 10 til og jeg fikk ikke over 6mp s. hvis dere ønsker å betale for reklame og sånn kan dere betales til deres firma for å ha bedre service og gi dette til deres kunder

    • Trond-Ole

      06. oktober 2016 at 13:53

      Hei!
      Takk for at du skriver til oss. Forstår jeg deg riktig dersom du mener at du har «Bredbånd 10», men ikke får mer enn 6 Mbps? //Trond-Ole, NextGenTel

  2. Tror ikke de har kundesenter , tar kansje 2-3 uker bare å få svar på en mail hos nextgentel. Hvis de ikke skal ha kr av deg da….

  3. Hvor mye Internett trenger jeg?

    Hvor mye Internett har jeg?

    Hvor mye Internett er jeg villig til å betale for?

    Hvor for**nna sakte klarer dere å bygge ut tilbudet?

    Hvor lite bryr NGT seg om meg som kunde?

    Gud hjelpe meg for et sinnsykt dårlig selskap NGT er!!!!!

  4. So mange negative tilbakemeldinger !? Jeg har vært kunde i mange år og er strålende fornøyd.Husker ikke siste gang jeg hadde brudd på tjeneste (utenom noen få service brudd som jeg ble varslet om på forhånd).Sjekker linjehastighet daglig og den varierer ikke mer enn noen få bytes.Rock solid. Byttet routere et par ganger og fikk god og rask service hver gang.Takk NGT!

    • Trond-Ole

      07. oktober 2016 at 16:18

      Takk for hyggelig tilbakemelding AK :)
      Kjekt å høre at du er fornøyd. Ha en strålende helg!

      Mvh Trond-Ole, NextGenTel

    • @AK og alle som leser…
      Merkelig at en lykkelig bruker (AK) kommer hit for å skrive en positiv melding bland alle som klager… hvorfor var du har egentlig AK siden du ikke har hatt noen problemer? Veldig tvilsom innslag…

      Jeg selv har ringt kundeservice 3 ganger for å få orden på ny aktivering etter flytting. Jeg ventet rundt 40 min hver gang før jeg fikk svar… siste gang ble jeg lovet at jeg var satt på første i liste av installatør besøk… fikk melding dagen etter at de kontakter meg om 3 dager. De tok kontakt etter 4 og kom dagen etter og fikset… nå har vi Internett MEN en VELDIG ustabil en… tok 3 uker etter bestilling… håper at de har ikke tenkt å fakturere for hele måned…

      Ps.
      Ringer jeg salg avdelingen for jeg svar innen veldig veldig kort tid…

      Hva sier alt dette?
      Enkel regnestykke folkens…
      De som sitter i styret do not give a damn about customer care…

      • Jeg har 20mbps og får 1mbps og ofte mindre, jeg har ringt NGT 22 ganger og det er det verste dritet jeg har vært med på. Jeg har ventet i ca. 2 timer hver gang de har svart. I går sa de at de skulle ringe innen 3 timer, men ingen har ringt enda. Venter på fiber og jeg har hatt 13 kbps…. 500kr for noe så ubrukelig!!

  5. Kjempefornøyd med NGT og deres service!
    Hvorfor så mange klager? Aldri hatt problemer, og alltid kommet gjennom til kundeservice på kort tid. Hva forventer du hvis du ringer kl 17.00 på en hverdag? Ring på morgenen, så kommer du fort igjennom… :)

  6. Er veldig fornøyd med NextGentel og kundeservicen. Jeg abonnerer i dag på fiberbrebånd 30/30 mbits. Har i mange år hatt problemer med wifi og fått tilsendt flere nye routere fra NextGentel og dette har ikke løst noe som helst.
    På kabel får jeg riktig hastighet. Det er på trådløst problemene oppstår.
    Det som løste problemet hos meg var å kjøpe en egen og bedre router enn det NextGentel leverer og siden har jeg ikke hatt noe trøbbel på wifi.

    • Trond-Ole

      18. oktober 2016 at 09:19

      Hei, godt å høre du er fornøyd, men synd at du har hatt problemer med våre rutere. Vår gladnyhet er at vi som første internettleverandør i Norge skal ta i bruk SmartRuter, som vil gi ruteren en rekke nye funksjoner. Du kan lese mer her: http://www.nextgentel.no/blogg/2016/06/01/smartruter/

      Ha en fin dag.

      Mvh

      • La mienne est en train de chatuocerhvec "Tagine au boeuf" d'Elvira !!Un peu rétro la cocotte ? ici elleest souvent en action, et elle bosseaussi en camping.Tu me donnes une idée avec les anchoisen condiment, j'insris sur mes tablettes ce sauté de porc.

      • Sorry E. Og AK for den saks skyld… vi som ringer kundeservis etter vanlig arbeidstid har… vanlig arbeidstd…
        Og hvis kundeservice er åpen til 20.00 betyr det at de forstår at flest jobber på dagtid… og er det åpen så, skal det være mulig å komme seg gjennom til hjelp inne rimelis tid… (5min er greit – 40 min er latterlig)
        Sa ett stort selskap som dette burde ha balansert bemanning med hensyn til behov… er det så vanskelig å forstå?

      • @AK og alle som leser…
        Merkelig at en lykkelig bruker (AK) kommer hit for å skrive en positiv melding bland alle som klager… hvorfor var du har egentlig AK siden du ikke har hatt noen problemer? Veldig tvilsom innslag…

        Jeg selv har ringt kundeservice 3 ganger for å få orden på ny aktivering etter flytting. Jeg ventet rundt 40 min hver gang før jeg fikk svar… siste gang ble jeg lovet at jeg var satt på første i liste av installatør besøk… fikk melding dagen etter at de kontakter meg om 3 dager. De tok kontakt etter 4 og kom dagen etter og fikset… nå har vi Internett MEN en VELDIG ustabil en… tok 3 uker etter bestilling… håper at de har ikke tenkt å fakturere for hele måned…

        Ps.
        Ringer jeg salg avdelingen for jeg svar innen veldig veldig kort tid…

        Hva sier alt dette?
        Enkel regnestykke folkens…
        De som sitter i styret do not give a damn about customer care…

        Og Trond Ole… sikkert som de hyggelige support folk jeg snakket med hr du beste i tensjonene og prøver å hjelpe… men du jobber for selskapet så du har selvsagt plikter…
        Når du snakker om den nye fantastiske smart router (som selgeren også nevnte var fantastisk) er såååå ustabi. .. I går kveld da jeg jobbet hadde jeg fra 0Mbit til 11Mbits… det bare gikk opp og ned hele tiden. Målte med speedtest.
        Jeg ser at NGT kommer ganske dårlig ut på alle listene der også…

        Jeg skal ringe kundeservice igjen og ta tiden… skal også ringe salg og ta tiden… jeg er så lei meg at jeg valgte dere…
        Og jeg fikk ikke internet før 3 uker etter bestilling men ble fortalt at jeg ikke kunne angre siden det hadde gådt over to uker…
        Yeah… du vet det… jeg er en veldig misfornøyd og skuffet kunde…
        Levent

  7. Hei!
    Jeg er kunder i 1 og 1/2 år. Først bodde vi veldig nærmere i Oslo i 1 år og hadde ikke noen problemer for internet, men nå bor vi litt lang fra sentrum og har problemer å bruke internett flere ganger i uke. Det kommer ikke veldig raskt. Vi bruker ikke flere apparater også. Jeg er litt misfornøyd med dette.

  8. Hvor mye Internett trenger jeg og min familie på 5 personer? Mellom 30 og 50 Mbps i følge artikkelen.

    Hvor mye Internett kan NextGenTel levere der vi bor? 5Mbps

    Er det ikke flott!?

    • Trond-Ole

      22. desember 2016 at 09:23

      Hei!
      Det er dessverre av og til tilfelle, at vi ikke kan levere mer enn 5Mbps enkelte steder. Vi jobber stadig med å utvikle nye løsninger slik at du som kunde får mer ut av det trådløse nettet. Vi har nettopp lansert NextGenTel SmartRuter, som gjør nettet tryggere, raskere og ruteren smartere. Dette tilbyr vi våre kunder uten ekstra kostnader. Du kan lese mer her: http://www.nextgentel.no/smartruter/

      God Jul!

      Mvh

  9. Hei,har vært kunde i snart 14 år uten problemer.Er kjempefornøyd med ngt,alltid fått svar fra kundeservice.God Jul.

    • Trond-Ole

      22. desember 2016 at 09:26

      Hei Terje :)

      Takk for en veldig hyggelig tilbakemelding, det var kjekt å høre. Det er en glede å ha deg som kunde.

      Riktig god jul!

      Mvh

  10. Har hatt telenor i alle år så byttet jeg til nextgentel pga de lovet meg minst like god pris og dekning. Sliter med begge deler nå. Har skrevet HJELP til 07979 sikker 30 ganger uten å bli oppringt. Betaler nå for en 60/60 linje fiber men har ikke mer en 10/10. Må si dette er noe av det sløveste og minst ryddige firmaet jeg har vært borti.

    • Trond-Ole

      29. desember 2016 at 09:18

      Hei!
      Synd å høre at du ikke er fornøyd med tjenesten. Forhåpentligvis kan vi hjelpe deg med dette. For å kontakte vår kundeservice uten å sitte i telefonkø anbefaler vi deg å sende oss en direktemelding på Facebook: http://www.facebook.com/NextGenTel/ , Chat med en selger eller send oss en E-post: https://www.nextgentel.no/privat/kundeservice. Håper dette hjelper.

      God jul videre.

      Mvh

      • Jeg har 30 Mb nedlastningshastighet i abonnementet. Jeg har nå lastet ned en kartoppdatering og det har tatt 4 timer. Nedlastningshastigheten ligger omkring 2 Mb/s.
        Jeg har ellers tatt opp med NGT at nettverket er sørgelig ustabilt slik at vi, i løpet av de siste 4 år, ennå ikke har sett en hel film på Netflix uten at det har blitt brutt. Jeg har forsøkt med lokalt nettverk (D-link via strømkabel) uten hell og har nå WiFi-forsterker som har gjort det marginalt bedre men ikke slik at vi kan streame film.

        • Trond-Ole

          11. april 2017 at 14:00

          Hei Eeilif!
          Takk for din tilbakemelding, dette var naturligvis trist å høre. Dersom du har bredbånd 30 skal nedlastinghastighet ligge fra 20 til 30 Mbps. Har du en nedlasting på 2 Mbps er dette naturligvis alt for dårlig! Da bør vi sjekke opp i hva som kan være årsaken. Skriv til oss i en direktemelding på Facebook eller via vår Chat, så skal en konsulent se på saken.

          Håper det løser seg..

          God påske!

          Mvh
          Trond-Ole

    • Arnolf Hitler schmit

      01. juli 2017 at 05:51

      norske er fornøyd, de kan lese bruksanvisningen, utlendinger kan ikke lese og gidder ikke og klager på alt for få bonus, snyltere

  11. Strålende fornøyd med NextGenTel. Kundeservice og alt er tipp topp tommel opp 👍 har hatt NextGenTel i ca 7år, skal aldri endre leverandør 👍

    • Trond-Ole

      03. juli 2017 at 12:38

      Så hyggelig å høre Atle. Takk for det og riktig god sommer 😀

      Mvh
      Trond-Ole

  12. Arnolf Hitler schmit

    01. juli 2017 at 05:54

    canal digital leverer 500mb ned + 50mb opp til 1100kr vanlig bredbånd ikke fiber, og er superstabilt. kundeservice fra 0700 til 2300 + chat for fiber gir de 500/500 samme pris

  13. HEI hvor mye koster en Mnd. i hus jeg har to barn. takk

    • Trond-Ole

      10. juli 2017 at 09:04

      Hei :) Det kommer helt an på hvor raskt internett du skal ha og hva vi kan levere på din adresse :) Du kan enkelt sjekke hvilken netthastighet du kan få ved å skrive inn ditt telefonnummer på vår nettside: https://www.nextgentel.no/

      Håper dette var til hjelp.

      Mvh
      Trond-Ole

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑