Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Hvor mye internett trenger jeg?

Hvor mye kapasitet bruker de ulike nettsidene som Youtube og Facebook?

Hvor mye kapasitet bruker de ulike nettsidene som Youtube og Facebook?

Trenger du 10, 40 eller 100 Mbps? Svaret får du her!

Det kan være vanskelig å ta stilling til hvor mange megabit man trenger.

Noen undervurderer egen bruk og ender opp med linjer som ikke strekker til. Andre ender opp med hundrevis av megabit, men bruker bare noen få av dem! Det er ikke nødvendigvis økonomisk.

Det beste er et abonnement som passer ditt bruk, derfor har vi laget denne guiden til deg.

Strømme video

5 Mbps – dette er nok for å strømme video i HD-format, altså 720p.

8 Mbps – dette er nok for å strømme video i full-HD, altså 1080p.

25 Mbps – dette er nok for å strømme video i 4K, altså 2160p.

50 Mbps – dette er nok for å strømme innhold i 8K, altså 4320p.

Strømme musikk

1,5 Mbps – dette er nok for å strømme musikk i topp kvalitet hos Spotify, altså 320 kbps.

Nettaviser og nettbank

1 Mbps – dette er nok om du bruker internett for å lese innhold på ulike sider, og for bruk av nettbank.

Spille over nett

5 Mbps – dette er vanligvis nok for en god spillopplevelse uten hakking.  Når det gjelder å spille over nett er «ping» og «jitter» nesten like viktig som kapasitet på internettlinjen. Her kan du lese mer om ping og jitter.

Skype

1 Mbps – dette er nok for en vanlig Skype-samtale.

1,5 Mbps – dette er nok for Skype-samtale i HD video.

Hvor mange brukere?

Nå begynner regnestykket. Er dere flere brukere i huset på nett samtidig? Hva er de ulike familiemedlemmene sine behov? Dette må du ta høyde for når du skal finne abonnementet som passer ditt bruk.

I en typisk familiesituasjon er man ofte tre til fire personer på nett samtidig. En spiller, en ser på Youtube og en sitter på Facebook. For at alle skal ha god forbindelse bør du da ha en nettlinje på 10 til 20 Mbps.

Husk at internetthastigheten leverandørene lover er hastigheten inn til din trådløse ruter. Ofte vil man oppleve at hastighetene svekkes fra trådløs ruter og inn til enheten du bruker.

Et tips er da å bruke kablet forbindelse, Wi-Fi-forsterkere eller prøve og finne andre feilkilder. Virker ikke dette bør du vurdere å oppgradere til en raskere forbindelse.

Nedlasting og opplasting

Vær bevisst på forskjellen mellom opplasting og nedlasting. For de aller fleste er nedlasting det viktigste.

Dette er alt du konsumerer, altså data du laster ned fra internett. For eksempel veggen på Facebook eller filmen fra Netflix.

Opplasting er det motsatte. Dette er alt du laster opp til internett. For eksempel når du laster opp et bilde til Facebook, eller video til Youtube.

Les også:

20 Comments

  1. jeg har Internett fra nextgentel og det er kjempe dårlig service fordi min bestilling på 10 til og jeg fikk ikke over 6mp s. hvis dere ønsker å betale for reklame og sånn kan dere betales til deres firma for å ha bedre service og gi dette til deres kunder

    • Trond-Ole

      06. oktober 2016 at 13:53

      Hei!
      Takk for at du skriver til oss. Forstår jeg deg riktig dersom du mener at du har «Bredbånd 10», men ikke får mer enn 6 Mbps? //Trond-Ole, NextGenTel

  2. Tror ikke de har kundesenter , tar kansje 2-3 uker bare å få svar på en mail hos nextgentel. Hvis de ikke skal ha kr av deg da….

  3. Hvor mye Internett trenger jeg?

    Hvor mye Internett har jeg?

    Hvor mye Internett er jeg villig til å betale for?

    Hvor for**nna sakte klarer dere å bygge ut tilbudet?

    Hvor lite bryr NGT seg om meg som kunde?

    Gud hjelpe meg for et sinnsykt dårlig selskap NGT er!!!!!

  4. So mange negative tilbakemeldinger !? Jeg har vært kunde i mange år og er strålende fornøyd.Husker ikke siste gang jeg hadde brudd på tjeneste (utenom noen få service brudd som jeg ble varslet om på forhånd).Sjekker linjehastighet daglig og den varierer ikke mer enn noen få bytes.Rock solid. Byttet routere et par ganger og fikk god og rask service hver gang.Takk NGT!

    • Trond-Ole

      07. oktober 2016 at 16:18

      Takk for hyggelig tilbakemelding AK :)
      Kjekt å høre at du er fornøyd. Ha en strålende helg!

      Mvh Trond-Ole, NextGenTel

  5. Kjempefornøyd med NGT og deres service!
    Hvorfor så mange klager? Aldri hatt problemer, og alltid kommet gjennom til kundeservice på kort tid. Hva forventer du hvis du ringer kl 17.00 på en hverdag? Ring på morgenen, så kommer du fort igjennom… :)

  6. Er veldig fornøyd med NextGentel og kundeservicen. Jeg abonnerer i dag på fiberbrebånd 30/30 mbits. Har i mange år hatt problemer med wifi og fått tilsendt flere nye routere fra NextGentel og dette har ikke løst noe som helst.
    På kabel får jeg riktig hastighet. Det er på trådløst problemene oppstår.
    Det som løste problemet hos meg var å kjøpe en egen og bedre router enn det NextGentel leverer og siden har jeg ikke hatt noe trøbbel på wifi.

    • Trond-Ole

      18. oktober 2016 at 09:19

      Hei, godt å høre du er fornøyd, men synd at du har hatt problemer med våre rutere. Vår gladnyhet er at vi som første internettleverandør i Norge skal ta i bruk SmartRuter, som vil gi ruteren en rekke nye funksjoner. Du kan lese mer her: http://www.nextgentel.no/blogg/2016/06/01/smartruter/

      Ha en fin dag.

      Mvh

      • La mienne est en train de chatuocerhvec "Tagine au boeuf" d'Elvira !!Un peu rétro la cocotte ? ici elleest souvent en action, et elle bosseaussi en camping.Tu me donnes une idée avec les anchoisen condiment, j'insris sur mes tablettes ce sauté de porc.

  7. Hei!
    Jeg er kunder i 1 og 1/2 år. Først bodde vi veldig nærmere i Oslo i 1 år og hadde ikke noen problemer for internet, men nå bor vi litt lang fra sentrum og har problemer å bruke internett flere ganger i uke. Det kommer ikke veldig raskt. Vi bruker ikke flere apparater også. Jeg er litt misfornøyd med dette.

  8. Hvor mye Internett trenger jeg og min familie på 5 personer? Mellom 30 og 50 Mbps i følge artikkelen.

    Hvor mye Internett kan NextGenTel levere der vi bor? 5Mbps

    Er det ikke flott!?

    • Trond-Ole

      22. desember 2016 at 09:23

      Hei!
      Det er dessverre av og til tilfelle, at vi ikke kan levere mer enn 5Mbps enkelte steder. Vi jobber stadig med å utvikle nye løsninger slik at du som kunde får mer ut av det trådløse nettet. Vi har nettopp lansert NextGenTel SmartRuter, som gjør nettet tryggere, raskere og ruteren smartere. Dette tilbyr vi våre kunder uten ekstra kostnader. Du kan lese mer her: http://www.nextgentel.no/smartruter/

      God Jul!

      Mvh

  9. Hei,har vært kunde i snart 14 år uten problemer.Er kjempefornøyd med ngt,alltid fått svar fra kundeservice.God Jul.

    • Trond-Ole

      22. desember 2016 at 09:26

      Hei Terje :)

      Takk for en veldig hyggelig tilbakemelding, det var kjekt å høre. Det er en glede å ha deg som kunde.

      Riktig god jul!

      Mvh

  10. Har hatt telenor i alle år så byttet jeg til nextgentel pga de lovet meg minst like god pris og dekning. Sliter med begge deler nå. Har skrevet HJELP til 07979 sikker 30 ganger uten å bli oppringt. Betaler nå for en 60/60 linje fiber men har ikke mer en 10/10. Må si dette er noe av det sløveste og minst ryddige firmaet jeg har vært borti.

Legg igjen en kommentar

Your email address will not be published.

*

© 2017 Bredbåndsbloggen

Theme by Anders NorenUp ↑