I en artikkel på digi.no 24. april 2018 omtales mange bredbåndskunders manglende kunnskap om rutersikkerhet, og hva man mener brukerne bør gjøre for å sikre seg mot mulige angrep fra uvedkommende.

Vi i NextGenTel er veldig opptatt av våre kunders sikkerhet på nettet, og vi støtter fullt ut oppfordringen fra digi.no om å sørge for at sikkerheten i ruteren er best mulig. Når det er sagt, så er heldigvis mange av punktene i nevnte artikkel godt tatt hånd om og ivaretatt fra vår side – uten at du som er kunde hos oss trenger å følge med på nye oppdateringer og innstillinger i ruteren. Kort fortalt – det er ikke nødvendig å ha masse kunnskap om nettsikkerhet for å bruke våre rutere.

Trådløse signalerSom kunde hos oss skal du være betrygget av at ingen uvedkommende får tilgang til hjemmenettet ditt via vår bredbåndsruter, selv om de kjenner til IP-adressen din. Tilgang til ruteren din er kun mulig fra ditt eget nettverk, samtidig som vi i NextGenTel har tilgang til ruteren din fra vår side. Dette trenger vi blant annet for å kunne oppgradere ruteren din når det er nødvendig.

Dersom du derimot har satt opp en egen ruter «på innsiden» av vår, og spesielt dersom du har bridget vår ruter, så må du selv sørge for at ruteren din er sikret. I slike tilfeller overstyrer du vår kontroll med nettet ditt, og dermed vil artikkelen i digi.no kunne være nyttig lesing for deg.

For å kort oppsummere forslagene i artikkelen fra digi.no for deg som NextGenTel-kunde:

  • Det er ikke nødvendig å bytte brukernavn/passord til webgrensesnittet på ruteren
  • Dersom du ønsker å sette opp ditt eget nettverksnavn (SSID) og passord til WiFi-nettet, kan du gjerne gjøre dette. Vi ber deg likevel om å benytte navn som ikke avslører navn, adresse eller annet om husstanden din
  • Vi tar oss av alle oppgraderinger av ruteren din og sørger for at eventuelle sikkerhetsproblemer som oppdages blir fikset
  • Sjekk gjerne jevnlig hvilke enheter som er tilkoblet ruteren din (trådløst). Dersom du ser ukjente enheter i listen, bør du bytte passord

Hvis du har en av våre rutere med SmartRuter-funksjon, får du oversikt over hjemmenettet og mulighet til å gjøre endringer direkte i SmartRuter-appen.

Sjekk våre hjelpesider for mer informasjon om våre rutere.