Den nye TV-hverdagen er her

I disse dager får NextGenTels TV-kunder en ny portal som gir nye muligheter. Plattformen er utviklet som et samarbeid mellom flere selskaper innen TeliaSonera, og brukes så langt av over 400 000 TV-tittere i Norge, Sverige, Danmark og Finland.


NextTV - tusenvis

For våre norske brukere betyr overgangen en ny og lekker design, et TV-kanaltilbud som ingen andre i Norge kan tilby, samt landets mest omfattende digital-TV-tjeneste. Brukerne får tilgang til nye TV-kanaler og nyutviklede tjenester.

Blant nyhetene er HDTV, hvilket er blant de aller første i verden basert på ADSL. Foreløpig er det tre HD-kanaler tilgjengelig; TV2 HD, SVT HD og Canal+ Film HD. Den store forskjellen med HDTV er selvsagt de sylskarpe bildene, men også den nye flotte digitale lydkvaliteten i 5.1 format.


TV-portalen er tilgjengelig for NextGenTel-kunder med bredbånd basert på ADSL2+ og VDSL2, samt selvfølgelig fiberkundene.


De interaktive tjenestene er kanskje de mest spennende funksjonene akkurat nå. ”Video-on-demand” eller leiefilm er allerede nevnt, men det finnes også et rikholdig utvalg av ”programs-on-demand”. Her vil samarbeidspartnere som Canal + Select, Disney, Animal Planet og Discovery levere stoff av høy interesse for TV-seerne.


Skjermbilder fra NextTV


Jeg har testet den nye portalen i noen dager nå, og jeg må si at dette er blitt veldig bra! Den nye browseren responderer klokkerent og kontant, og gjør at det er raskt å navigere mellom menyvalgene. Ikke minst i videobutikken. Du kan beholde din valgte TV-kanal oppe i høyre hjørne mens du vurderer hvilken film du vil se. Filmutvalget er imponerende ferskt og bredt, med omkring 3000 tilgjengelige titler, både nye og gamle. Filmene lanseres samtidig i videobutikken som på kjøpe-DVD.


Av nyhetene kan nevnes Harry Potter og Halvblodsprinsen, ”Brüno” og ”Jenta som lekte med ilden” som er kommet i HD-kvalitet. Disse titlene er tilgjengelige i filmbutikken samtidig med at de slippes på DVD i butikkene.


Filmkatalogen virkeliggjør begrepet The Long Tail, som Chris Anderson lanserte i en artikkel i Wired allerede i oktober 2004, et begrep som etter hvert har blitt husvarmt.


NextGenTels TV-portal er et godt eksempel på interaktivt TV. Du får informasjon om programinnholdet, hvilke filmer som går, informasjon om plot og skuespillere, direkte på skjermen, og du kan bestille å se det du vil, når du vil, over samme, integrerte løsning.


Med neste generasjons interaktivitet vil brukeren kunne påvirke innholdet i det hun ser på. Dette kan være at du aktivt stemmer på det som skjer i programmet, du kan velge ditt kamera eller fotballspiller du vil følge, eller du kan komme med forslag til hva som skal skje videre.


Det eksperimenteres også med tilgjengelig brukerrelatert informasjon om hva som reklameres, hvor det kan kjøpes (ofte benevnt ”t-commerce”), hvor funksjonaliteten ofte er forbundet med direkte kobling med en Internet browser på TV-skjermen.


To-skjermsløsninger er også underveis, hvor du har TV-bildet på en skjerm og internett på den andre, såkalt synkronisert TV. Dette muliggjør multi-tasking, noe som jo allerede er normen i mange hjem med ungdommer i dag. Du kjenner situasjonen; TV-en står på med junior i sofaen med PC på fanget. Forskjellen i fremtiden vil være at de to skjermene er synkroniserte, og hvor internettets funksjonalitet er på den ene skjermen og med TV-opplevelsen på den andre. Her vil sannsynligvis fjernkontrollen, tastaturet, joysticken og musa med tiden komme i en og samme ”dings”.