- Det var den spillingen da…

I løpet av denne uken skal de fleste barn og unge i Norge sette seg bak skolebenken igjen. Dermed er friheten fra sommerferien over, og det er kanskje nødvendig å se på hvordan barna bruker fritiden sin?


Som bredbåndsleverandør ser vi med stor interesse på hvordan vårt produkt blir brukt, spesielt av barn og unge. Internett er en fantastisk oppfinnelse som gir alle brukerne store muligheter til å kommunisere, lære og delta – både på godt og vondt. For oss voksne er det viktig å være støttespillere til barna, ikke hindre. Så hvordan blir det da når barnet skal gjøre det de aller helst vil på nettet, men som vi kanskje ser på som unødvendig sløsing med dyrebar tid, nemlig å spille?


 

Alle barn spiller

Visste du at mer enn 98 % av alle gutter i 11-12-årsalderen spiller på mobil, konsoll eller datamaskin? Blant jentene er andelen nesten like høy i denne aldersgruppen, men de gir seg i større grad med spilling utover i tenårene. Guttene derimot fortsetter helt til de blir voksne – og vel så det…


Guttene spiller helst FIFA, Minecraft, Overwatch og selvsagt årets slager Fortnite. De yngste jentene har noen av de samme favorittene som guttene, men i tenårene overtar Sims topplassen. Her ser vi også at mens guttene fortsetter å sverge til spill på datamaskin og konsoll, blir mobilspill som Candy Crush og Hay day kjapt «jentefavoritter».


Nå er det heldigvis ikke slik at ungdommene kun sitter inne og spiller. De er nemlig også generelt svært flinke til å delta i idrett og andre organiserte fritidsaktiviteter. Videre ser vi at de ungdommene som bruker mye tid på idrett, bruker mindre tid enn andre ungdommer på spilling


08_spill.png#asset:73337

   

Hvordan disponere fritiden?

I tillegg til at ungdommene skal spille og drive med idrett/aktiviteter, så skal de også ha tid til å gjøre lekser samt være med venner og familie. Det kan derfor være litt av et puslespill som skal passe sammen hvis man skal klare å få tid til alt. Hvis vi da setter disse ulike aktivitetene opp mot hverandre, så er det gjerne lett å peke på spillingen som den minst viktige. Men så er det gjerne ikke så enkelt likevel? Spilling kan være både lærerikt og utviklende, i tillegg til at det selvsagt er veldig gøy.


Gulrot er som kjent ofte mer effektiv enn pisk, og det gjelder å komme frem til løsninger alle i huset kan leve med. En løsning det er enkelt å forholde seg til for både barn og voksne, er å belønne én times jobbing med lekser, idrett eller andre «fornuftige» fritidsaktiviteter med tilsvarende spilletid. Det vil dermed lønne seg for barna å ta seg god tid med leksene. Hvis gutten eller jenten en dag har brukt til sammen to timer på lekser og idrett, så venter altså en «belønning» på to timer spilling i andre enden.

 

Sett opp en enkel ukeplan (eller bruk forslaget vårt under) som barnet/ungdommen selv kan fylle ut med hvor mye tid som benyttes til lekser/idrett/aktiviteter. Et nøkkelord i administreringen av denne type regime, er nok akkurat enkelhet. Vær rund i kantene når plusstimene skal telles opp, og hold tilsvarende igjen før du klipper nettkabelen, knekker håndkontrollen og brenner musematten på slutten av spilletiden. Positive opplevelser og rettferdighet er tross alt kjempeviktig for alle barn og unge – spesielt når det får gå i deres favør ;) Lykke til med skolestart – og spillingen!   


08_ukeplan.png#asset:73338