- Gi makten tilbake til kunden

Familie ser på TV og surfer på mobil

2,8 millioner TV-seere mistet 13 kanaler denne uken.  Kundene blir offer for at leverandørene krangler. Det er på tide at TV-distributørene tar ansvar.

I dag kan vi lese i Aftenposten at forbrukerne blir gissel når Canal Digital og Discovery Networks krangler. Direktør i NextGenTel Privat mener leverandørene må slutte å putte tvangstrøye på kundene.

-  Både antall kanaler og satsning på nisjekanaler har økt de siste årene. Dette gir endringer i hva den enkelte ønsker å se. I tillegg har strømmetjenester totalt endret hvordan vi ser på TV. Dermed blir kollektive TV-avtaler med bindingstider på flere år helt feil vei å gå, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim.

Ny løsning

Denne problemstillingen er forbrukermyndighetene fullstendig klar over. I en lang periode har de frarådet slike avtaler, men endringene går tregt.

-  Kunden må være i fokus, derfor snur NextGenTel opp ned på dette. Vi gir kundene full valgfrihet på hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. Dermed har kunden makten.

Mister ikke TV-tilbudet

Mange TV-kunder er oppgitt over å betale for et tilbud de ikke får. Hos NextGenTel er alle kanalene tilgjengelig.

-   Ingen av våre TV-kunder mister noen av TVNorge, Discovery eller Eurosportkanalene. Vi har sikret oss gjennom avtaler med innholdsleverandørene og sørger dermed for at våre TV-kunder får kanalene de betaler for, sier produktsjef for TV i NextGenTel, Hans Christian Waaler.

Problematikken med lange bindingstider er spesielt relevant for borettslag. Børsheim understreker at prisene vil ikke øke selv om produktene ikke har bindingstid.

- På varer som TV-pakker er behovene så ulike fra kunde til kunde at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi uten bindingstid til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker, sier Børsheim.

Fundamentale problemer

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra oppgitte kunder som blir offer i denne prosessen.

- Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, til Aftenposten.

Hva synes du om konflikten mellom Canal Digital og Discovery Networks? Si din mening i kommentarfeltet.