- Nei takk, kjære. Jeg har internett...

02213_LG.png#asset:73747


I en ny undersøkelse fra teleselskapet Liberty Global utført av konsulentselskapet AT Kearney, kommer det frem at europeiske forbrukere verdsetter bredbåndskvalitet og -dekning over lave priser. Mange sier også at de ville sagt fra seg sex, ferier, favorittkanalene på TV og sjokolade før de gav opp hjemmebredbåndet.


For 38 % av de 8000 deltakerne i undersøkelsen var nett- og bredbåndskvalitet (inkludert dekning og innovasjon) det de setter høyest verdi på, mens kun 16 % mener (lave) priser er avgjørende. 33 % mener at individuelle avtaler, for eksempel med høyere hastighet eller større pakker, er det viktigste for dem.


Et utgangspunkt i undersøkelsen var «hvor mye skal du ha betalt for å si fra deg disse tingene?», og man sitter da igjen med en prioritert liste hvor hjemmebredbånd og wifi har høyest verdi, fulgt av sex, ferier, favorittkanalene og sjokolade. I snitt sier respondentene at de må ha i overkant av 11 000 Euro for å si fra seg hjemmebredbåndet i et år, men dette tallet varierer veldig mellom de ulike landene hvor undersøkelsen ble utført. I Tyskland krever for eksempel forbrukeren 50 000 Euro, mens i Polen klarer man seg uten hjemmebredbånd i et år for så lite som 3500 Euro. Det er videre klare forskjeller mellom ulike aldersgrupper på verdien av et år uten bredbånd, hvor de yngste ville krevd så mye som 32 500 Euro, mens de eldste ville tatt til takke med 9000 Euro.

02214_LG.png#asset:73748


Her kan du lese mer om undersøkelsen fra Liberty Global