Nytt år, samme svindel…


svindel-1.png#asset:73639

Et nytt år er i gang, og da er det kanskje på sin plass å minne hverandre på at vi også i år skal unngå å la oss lure av kjipe og pinlige svindelforsøk på nettet? Det skal egentlig være ganske enkelt; hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det – ikke minst når det foregår på internett!


En årvåken kunde sendte oss et eksempel på et typisk svindelforsøk nå i romjulen (se bildet). Denne type svindel ser vi ofte, og mange kunder kontakter oss når de opplever dette. Her er det en type popup-melding som mange Android-brukere ser ofte. Du får en melding om at du har vunnet en flott premie – vanligvis en toppmobil fra Apple eller Samsung – mot at du registrerer deg innen en kort frist og betaler en liten avgift. Senere må man gjerne fylle ut undersøkelser og oppgi ytterligere personlig informasjon.


Dette svindelforsøket ser kanskje godt gjennomført ut, men det er noen elementer som avslører bløffen. Vi ville aldri skrevet tall i formen «10,000.00kr» eller «15.00kr», og vi ville unngått ord som «e-mail», «Shipping» og «behandlingsavgift». Vi foretrekker nemlig å bruke korrekt og god norsk :) Legg også merke til at du må betale 15 kr for å få tilsendt denne «premien». Da er premien per definisjon ikke gratis, så da utgår bruken av det ordet også…


Jeg tror faktisk at det eneste du kan være helt sikker på hvis du blir med på et slikt «kundepremieprogram», er at du aldri kommer til å motta en premie.