Pass opp for nettsvindel

Alle som bruker nettet vil fra tid til annen oppleve at uvedkommende forsøker å tilegne seg opplysninger som kan hjelpe dem i å svindle til seg penger eller på annen måte utføre kriminelle handlinger. I denne artikkelen kan du lese litt mer om typiske svindelforsøk, og se noen eksempler vi har mottatt fra våre kunder.


En av de vanligste fremgangsmåtene for nettsvindel er ‘phishing’. Dette er en form for sosial manipulering der den datakriminelle typisk sender deg en falsk melding eller epost, der du blir forsøkt lurt til å oppgi sensitiv informasjon om deg selv. Dette kan være kontonummer, personnummer, kredittkortnummer, brukernavn og passord eller andre personlige sensitive opplysninger.


En slik epost vil gjerne se ut som det er for eksempel banken, kredittkortselskapet ditt eller skattevesenet som er avsender, med linker til en falsk webside. Vi i NextGenTel ser også at våre epostbrukere får slike meldinger tilsendt, med oppfordring om å oppgi brukerinformasjon på det som tilsynelatende er en av våre nettsider.


Denne type svindelforsøk har ofte et profesjonelt utseende, og kan derfor være vanskelig for oss vanlige folk å gjennomskue. I tillegg prøver de gjerne å gi inntrykk av at du har penger til gode, eller at kontoen din blir sperret dersom du ikke svarer. Slik øker de sjansen for at du ikke lar være å trykke på linken.


Hvordan beskytte seg?

Den enkleste forholdsregelen er sunn fornuft. Banker og andre finansinstitusjoner sender ikke ut epost der de ber om personlige opplysninger på denne måten.


Sjekk språket i eposten godt. Er tittelen på engelsk, eller er teksten skrevet på dårlig norsk? Dette kan være tegn på at henvendelsen ikke kommer fra et norsk firma. Ikke klikk på linker i mistenkelige eposter. De kan se tilforlatelige ut, men fører ofte til andre steder enn de gir seg ut for.


Her er noen eksempler på svindelforsøk våre kunder har mottatt:


Det første eksempelet viser et typisk phishing-forsøk, og det er denne type svindel vi får flest tilbakemeldinger om. Trusselen om å miste kontoen kan være nok til at noen av mottakerne klikker på linken og gir fra seg informasjonen svindlerne er ute etter.

lureri4.png#asset:84833



lureri3.png#asset:84831

Noen av våre kunder har blitt kontaktet av en "Wilson Cheng" som presenterer seg som en underleverandør for NextGenTel. Historien hans er at han har installert undersjøiske fiberkabler for oss mellom Norge og Sverige (!), og han viser dokumenter fra oss i et forsøk på å få ut penger fra kundene våre. Dette er åpenbart ikke en fremgangsmåte vi ville valgt overfor kundene våre, men det er dessverre noen som kan bli lurt av slik svindel.

lureri2.png#asset:84832





lureri1.png#asset:84830

I dette eksempelet frister avsenderen med en flott premie for å få deg til å melde deg på en abonnementstjeneste, der du fort kan bli trukket for store beløp. Avsender forsøker å fremstå som NextGenTel, eller som en partner av oss. Denne type svindel kommer gjerne som en pop-up mens man surfer på mobilen.