Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Gode telefoner du aldri har hørt om

12344444.jpg#asset:63450:url

HAR DU SETT DISSE FØR? Ikke mange har, men det betyr ikke at de er dårlig. På enkelte områder er de banebrytende. På bildet er modellene Ulefone Power, Yotaphone 2 og Wileyfox Storm. Disse mobilene er svært ulike.

Mobilmarkedet domineres av de store aktørene, men også mindre produsenter lager banebrytende produkter.

De mest populære telefonene er relativt like. De tilbyr stort sett de samme funksjonene og skiller seg ikke ut i stor grad. Enkelte produsenter satser på nisjetelefoner. Dette er telefoner av topp kvalitet, men de retter seg inn mot et noe mindre publikum. Her er noen av de beste telefonene mange ikke kjenner til.

Ulefone Power

Denne telefonen har batterilevetid i fokus. Ulefone Power har 5,5 tommer skjerm, fingeravtrykksensor og 3 GB ram. Det som virkelig imponerer er det enorme batteriet på 6,050mAh. Dette gir en levetid på to dager med normal bruk. Prisen på denne batterikongen er 1700 kroner.

img_02_en.png#asset:63451:url

Yotaphone 2

Yotaphone 2

Dette er telefonen med to skjermer. En på forside og en på baksiden. Skjermen på baksiden er en såkalt e-ink-skjerm, ofte omtalt som elektronisk papir.

Ifølge produsenten varer skjermen på baksiden i 100 timer ved en lading. Baksiden på telefonen er designet for å brukes til konsumering. Altså lesing av nyheter, Facebook, Twitter osv. Prislappen på Yotaphone 2 er 4500 kroner.

Fairphone 2

Som første smarttelefon kan du bytte ut de fleste delene, helt på egenhånd. Fairphone er bygget for å vare lenge. Tanket at forbrukeren enkelt skal kunne bytte ut og oppgradere telefonen selv når det trengs. Dermed varer telefonen lenger og man unngår mye elektronisk avfall.

Dette er en relativt dyr telefon, men den skal ifølge produsenten vare i minst fem år. Pris 5000 kroner.

Untitled-22.jpg#asset:63452:url

FAIRPHONE: Dette er telefonen du reparerer selv.


Untitled-3.jpg#asset:63453:url

Sharp Aquos Crystal X

I Norge forbinder vi kanskje ikke merkevaren Sharp med smarttelefoner. På Sharp Aquos Crystal XS er hovedfokuset å utvikle en skjerm som skiller seg ut. Denne telefonen har den tynneste rammen på markedet. Prislappen på denne telefonen er 1700 kroner.

Wileyfox Storm

Wileyfox ble etablert i 2015 og er helt fersk på markedet. Strategien er å tilby topptelefoner til svært lave priser. Wileyfox Storm har 5,5 tommer full HD-skjerm, 32 GB lagringsplass, 20MP kamera og en Qualcomm Snapdragon 615 prosessor.

Telefonen har et imponerende innhold til en imponerende pris. Du må bare ut med 1700 kroner for en Wileyfox storm.

Få tilgjengelig i Norge

Siden dette er telefoner som enda ikke har store kundemasser er de vanskelig å få tak i hos norske leverandører. Du må bestille fra utlandet dersom du skal ha tak i en telefon dine venner aldri har hørt om.

Les også:

Slik får du bedre nett hjemme

Få bedre nett hjemmeHer er tipsene som gir deg bedre trådløst internett.

Plassering

Plassering av den trådløse ruteren kan ha mye å si for hvilke hastigheter du oppnår, og ikke minst for dekningen. Plasser den trådløse ruteren midt i huset og helst ikke på gulvet. Trådløse signaler gir mest effekt når ruteren står høyt og fritt for hindringer.


Bor du i et hus med tre etasjer vil det være naturlig å plassere ruteren midt i andre etasje. Helst på et høytstående møbel.

Materialet veggene er bygd opp av har mye å si. Trådløse signaler svekkes i liten grad av tynne trevegger eller gipsvegger. Murvegger vil bidra til svekket signal.

Ulike objekter kan også forstyrre signalene. Eksempelvis bør du ikke plassere ruteren ved siden av metallskap, metallhyller og mikrobølgeovner.


Bruk repeater

I store hus er det mange som har WiFi-forsterker eller repeater, slik at dekningen er god overalt. Dette er et trådløst aksesspunkt som du plasserer i utkanten av dekningsområdet til den trådløse ruteren din. Forsterkeren kobler seg til den trådløse ruteren, og sender nettverkssignalene videre slik at du får dekning flere steder.

Ikke plasser forsterkeren for langt unna ruteren. Det er viktig at forsterkeren har god dekning. Et problem som ofte oppstår er at trådløse klienter som telefonen eller datamaskinen din ikke automatisk kobles til forsterkeren. Dermed ender du opp med å ha dårlig dekning rett ved siden av forsterkeren. Sjekk også at din trådløse ruter har funksjonen klientstyring som kontrollerer at de ulike enhetene automatisk tilkobles forsterkeren.


Finn ledig kanal

Bor du i et område med mange naboer vil det være flere trådløse rutere koblet opp. En ruter er koblet opp til en kanal. Dersom mange rutere bruker samme kanal kan dette føre til svakere nett. Moderne rutere skanner etter ledige kanaler når de starter opp, og velger en kanal med minst mulig forstyrrelser. Alle ruterne til NextGenTel velger kanal automatisk. Andre rutere er koblet til en standard kanal. Opplever du tregt nett kan det være hensiktsmessig å bytte kanal.

Det finnes ulike programvarer og applikasjoner som gjør dette. For eksempel INSSIDer, Vistumbler eller Wifi Analyzer.


Sjekk utstyret

Av og til er det utstyret som er utdatert. Selv om du har en ganske ny pc, kan det hende at den har gamle drivere. Dette kan føre til at maskinen oppleves som treg, og internettopplevelsen blir dårlig.

Oppdater din pc, sørg for at du har aktivert automatiske Windows-oppdateringer. Det samme gjelder mobiler og nettbrett. Sørg for at operativsystemet til enhver tid er oppdatert.

Noen ganger kan en gammel maskin, mobil eller programvare forårsake tregt nett. Dette er fordi enheten har så dårlig dekning at den senker ytelsen for alle på nettverket. Her er enkleste og beste løsning å slå av enheten som har dårlig dekning.


HomePlug-adapter

Dette er en enkel måte å oppnå sterkere signal i områder hvor behovet er ekstra stort. Et eksempel vil være ved TV-en hvor du strømmer video.

Du plugger en HomePlug-adapter i veggen ved ruteren. Så plugger du en nettverkskabel fra en ledig Ethernet-port i den trådløse ruteren din inn i den ene HomePlug-adapteren. Den ande HomePlug–adapteren setter du der det trengs bedre nett.



Les også:

Aldri har vi kjøpt mer elektronikk

Her er trendene som gjør at elektronikksalget skyter i været.

ThinkstockPhotos-485505835.jpg#asset:63435:urlTirsdag la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram salgstallene for 2015. Totalt kjøpte vi elektronikk for 32,3 milliarder kroner i 2015. Det er en økning på helet 6,6 prosent fra 2014.

- Det er ikke dollarkursen alene som bidrar til omsetningsveksten. Størstedelen kommer av at nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, til Nettavisen.

Smartklokker tar av

Mange har anslått at smartklokken skal etablerer seg for fullt i 2016. Dette ser ut til å stemme. Smartklokker økte fra 80.000 solgte enheter i 2014 til 240.000 i 2015, mens smartarmbånd doblet seg fra 240.000 til 480.000 solgte enheter. Hele 800 000 nordmenn forventes å kjøpe et smartbånd i år.

-Nordmenn er både glade i friluftsaktiviteter og ny teknologi og vi ligger i forkant av den globale utviklingen. Det antas at smartklokker og -armbånd skal enda videre opp de neste årene, sier kommunikasjonsjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen, til Nettavisen.

ThinkstockPhotos-480730094
Nedgang for TV og mobil

Ny teknologi gjør også at behovene endres. For TV-produsentene er ikke dette gode nyheter. For TV-apparatene er det en salgsnedgang fra fra 429.000 enheter i 2014, til 387.000 i 2015. Likevel øker omsetningen i kroner med 8 prosent. Årsaken er at vi kjøper større og dyrere apparater.

Denne nedgangen gjelder også for mobil og nettbrett.

- Det ble solgt rundt 613.000 nettbrett i 2015, et fall på 12,5 prosent. Det fortsetter trenden vi så fra 2013 til 2014, hvor nettbrettsalget falt 36 prosent. Vi tror årsaken er tredelt. Mange husstander har allerede ett eller flere nettbrett, mobiltelefonskjermene er blitt større, og bærbare PCer med avtakbart tastatur, såkalte hybrid-modeller, har tatt noe av markedet, sier Ottemo.

Undersøkelser viser også at vi beholder mobiltelefonene lenger enn før. Dette gjør at salget går ned.

Oppfinnelsen som endret verden

Actor_portraying_Alexander_Graham_Bell_in_an_AT&T_promotional_film_(1926)

HISTORISK: Alexander Graham Bell gjennomfører verdens første telefonsamtale i Boston laboratory 1876.

“Mr. Watson, come here, I want to see you”, sa Alexander Graham Bell da han ringte sin assistent 10. mars 1876. Dermed var tidenes første telefonsamtale gjennomført.

Det samme året tok Bell patent på teknologien og er for mange kjent som opphavsmannen til den elektriske telefonen. Dette gjorde Alexander Graham Bell til en kjent og velstående mann, men var det egentlig han som oppfant telefonen?

En brannskade og lite penger

Antonio_Meucci

Antonio Meucci født 13. april 1808. Døde 18. oktober 1889.

27 år tidligere utviklet amerikansk-italieneren Antonio Meucci den samme telefonen Bell brukte i 1876. I 1849 hadde Meucci utarbeidet teknologien og sendte sin egen stemme gjennom en kobbertråd fra et rom til et annet. Fra 1849 til 1862 utviklet han hele 30 ulike prototyper av sin teletrofono. Alt lå til rette for at Meucci skulle bli en svært velstående mann, men uflaks og dårlig økonomi skulle ødelegge alt for oppfinneren.

Han var for fattig til å ta patent på oppfinnelsen. I 1870 bestemte han seg for å presentere teknologien i offentligheten. Dessverre ble han kraftig forbrent i en ulykke. Får å få penger til medisin måtte han selge sin prototype.

En vårdag i 1876 ble Meucci svært overrasket da han leste avisen. Der leser han at skotsk-amerikanske Alexander Graham Bell er tillagt æren for å ha funnet opp telefonen. Meucci ble svært opprørt og gikk rettens vei for å bli kreditert for oppfinnelsen. Han døde før rettsaken var fullført. Saken ble henlagt.

Bell blir verdenskjent

Konkurransen for å videreutvikle telefonen var stor. I 1877 ble Bell Telephone Company opprettet. På lisens fra Bell Telephone Company ble det året etter anlagt telefonsentraler i byer over hele USA. Selskapet vokste raskt og opprettet nasjonale langdistansenett. Bell oppfant også fotofonen i 1880. Bell døde som 75-åring i 1922. Han fikk oppleve rikdom og berømmelse i sin samtid. Under begravelsen stengte alle telefonsentraler i USA i ett minutt til ære for Bell.

Alexander_Graham_Telephone_in_Newyork

Bell ved åpningen av verdens første langdistanse telefonlinje fra New York to Chicago i 1892.


Hvem er oppfinneren?

Hvem er egentlig oppfinneren av telefonen? Er det den kjente vitenskapsmannen Alexander Graham Bell eller den ukjente oppfinneren Antonio Meucci?

Gjennom historien har Bell blitt tiltalt som oppfinneren, men i 2002 skjedde det et gjennombrudd. Da ble Antonio Meucci offisielt tillagt æren for å ha funnet opp telefonen av den amerikanske kongressen. Selv om Meucci aldri fikk oppleve berømmelsen i sitt eget liv, blir han i dag husket som en av tidenes mest betydningsfulle oppfinnere.

- Gi makten tilbake til kunden

Familie ser på TV og surfer på mobil

2,8 millioner TV-seere mistet 13 kanaler denne uken.  Kundene blir offer for at leverandørene krangler. Det er på tide at TV-distributørene tar ansvar.

I dag kan vi lese i Aftenposten at forbrukerne blir gissel når Canal Digital og Discovery Networks krangler. Direktør i NextGenTel Privat mener leverandørene må slutte å putte tvangstrøye på kundene.

-  Både antall kanaler og satsning på nisjekanaler har økt de siste årene. Dette gir endringer i hva den enkelte ønsker å se. I tillegg har strømmetjenester totalt endret hvordan vi ser på TV. Dermed blir kollektive TV-avtaler med bindingstider på flere år helt feil vei å gå, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim.

Ny løsning

Denne problemstillingen er forbrukermyndighetene fullstendig klar over. I en lang periode har de frarådet slike avtaler, men endringene går tregt.

-  Kunden må være i fokus, derfor snur NextGenTel opp ned på dette. Vi gir kundene full valgfrihet på hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. Dermed har kunden makten.

Mister ikke TV-tilbudet

Mange TV-kunder er oppgitt over å betale for et tilbud de ikke får. Hos NextGenTel er alle kanalene tilgjengelig.

-   Ingen av våre TV-kunder mister noen av TVNorge, Discovery eller Eurosportkanalene. Vi har sikret oss gjennom avtaler med innholdsleverandørene og sørger dermed for at våre TV-kunder får kanalene de betaler for, sier produktsjef for TV i NextGenTel, Hans Christian Waaler.

Problematikken med lange bindingstider er spesielt relevant for borettslag. Børsheim understreker at prisene vil ikke øke selv om produktene ikke har bindingstid.

- På varer som TV-pakker er behovene så ulike fra kunde til kunde at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi uten bindingstid til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker, sier Børsheim.

Fundamentale problemer

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra oppgitte kunder som blir offer i denne prosessen.

- Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, til Aftenposten.

Hva synes du om konflikten mellom Canal Digital og Discovery Networks? Si din mening i kommentarfeltet.  

Teknologi-trendene vi gleder oss til i 2016

ThinkstockPhotos-506318526t

Det skjer mye på teknologifronten i 2016. Her er noen av teknologiene ekspertene mener vil ha sitt gjennombrudd i år.

Den mye omtalte Oculus Rift er snart på plass i butikkhyllene. Virtuell virkelighet er en av de teknologiene som kommer til å prege 2016 aller mest.

– Hittil har det vært mange prototyper og mye skriverier, men nå løsner det endelig. 2016 blir utvilsomt et stort år for VR-briller, sier fagredaktør Kurt Lekanger i Mediehuset Tek til E24.

Trådløs lading

I 2016 vil stadig flere telefoner kunne lades trådløst. Telefonen lades ved å plassere den på en ladebrikke som er tilkoblet strøm. Møbler med innebygd lading vil det også komme mer av i år. Ikea er allerede langt framme med denne teknologien.

ThinkstockPhotos-470476842

OLED

2015 var året hvor vi ble kjent med 4K, mens i 2016 er det OLED TV-teknologien vi skal bli bedre kjent med. OLED overtar for LCD. LCD-paneler er belyst bakfra eller fra siden, men på OLED er det selve pixlene som lyser. Med OLED får man blant annet flere farger, flere bilder i sekundet og tynnere skjerm.

Økt batterikapasitet

Fokus på økt batterikapasitet vil være i høysetet for produsentene. Smarttelefonene har utviklet seg mye de senere årene, mens batteritiden har vært mye den samme.  Batterilevetid blir stadig viktigere for brukerne. Undersøkelser viser at de fleste synes smarttelefoner har for dårlig kapasitet, ifølge IT-magasinet slashgear.com.

Smartklokker

Smartklokker er ikke nytt, men i år tror ekspertene teknologien blir mer vanlig. Kartlegging av vår helse er en av grunnene.

-  Samling av helsedata er et megaspor nå. Økende bruk av smartklokker- og armbånd gjør at vi stadig genererer mer statistikk om vår egen kropp via sensorer som måler puls, bevegelse, søvn, skritt og annet, sier  sier teknologiekspert Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad, til E24.

ThinkstockPhotos-526115883

 

Skal du ta i bruk noen av disse teknologiene? Si din mening i kommentarfeltet.

Nettsidene som krasjer iPhonen din

Iphone går i svart

Nettsider designet for å skape trøbbel for din iPhone spres nå på sosiale medier.

Sidene er crashsafari.com og crashchrome.com. De er utviklet av en amerikansk 22-åring og får nettlesere til å krasje når du besøker siden. For iPhone-brukere er konsekvensene verre. Besøker man disse sidene vil telefonen gjøre en omstart etter bare noen sekunder, melder digi.no.

Skjulte lenker

Ifølge Techcrunch deles nettsidene på sosiale medier med kamuflerte lenker for å lure deg. Spesielt på Twitter bruker man URL-forkortelsestjenester som bit.ly og goo.gl for å kamuflere hvor lenken egentlig peker. Ser du en slik lenke på sosiale medier i disse dager bør du tenke deg om før du besøker siden.

DinSide testet disse nettsidene med ulike nettlesere på ulike plattformer som iOS, Android, Mac og Windows. Fanen som kom opp var umulig å lukke, og stadig flere systemressurser ble beslaglagt.

Microsoft-svindlerne bruker nye metoder

SELGER FRA MICROSOFT: Styr unna. Dette er svindel.
Har du blitt oppringt av en engelsktalende person som sier han er fra Microsoft Support? I så fall har du trolig blitt forsøkt svindlet.

Siden 2011 har mange blitt oppringt fra personer som utgir seg for å representere Microsoft. De informerer om at en datamaskin på ditt nettverk er infisert med et virus og tilbyr deg å rette opp feilen. Den senere tiden er det meldt om en oppgang telefonsvindel av denne typen.

Norske nummer

Det nye med denne type svindel er at du blir oppringt fra norske telefonnummer.

Ved å manipulere eget nummer fremstår anropet  å komme fra Norge. Dermed øker risikoen for å lykkes i svindelforsøkene, men anropene stammer reelt sett fra utlandet, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, på sine nettsider.

Manipulering av telefonnummer kalles for «spoofing» og er et kjent fenomen.

En uheldig sideeffekt av manipulert nummervisning, er at det også går ut over uskyldige telefonabonnenter som benytter samme telefonnummer som det svindlerne viser. Dermed er det ikke bare å sperre ned telefonnummer som angivelig benyttes til forsøk på svindel, og det kan oppleves som svært ubehagelig å bli misbrukt på denne måten, opplyser Nkom.no.

Svindlet for over 7000 kroner

I fjor ble en norsk kvinne oppring av en engelsktalende kvinne fra nettopp Microsoft Support.

Hun fikk beskjed om at hennes datamaskin var i ferd med å «kollapse». Kvinnen installerte en programvare som lot svindleren fjernstyre datamaskinen hennes. Programvaren hun installerte ga svindlerne tilgang til passord og kortinformasjon ved siste innlogging i nettbanken. Resultatet ble derfor at svindlerne overførte 7.441 kroner gjennom Western Union, opplyser DinSide.no.

Har du blitt utsatt for telefonsvindel? Del dine erfaringer med oss i kommentarfeltet.

Lynrask surfing på mobilen med 4G

0515_Mobil

Alle våre mobilkunder har tilgang til 4G-nettet. Dermed kan du surfe enda raskere.

De fleste har nå en smarttelefon, og det handler derfor ikke lenger bare om tale og SMS, men også om hvor god datadekning du har. Tidligere trengte vi dekning for å ringe og sende SMS, men i dag skal dekningen gi oss tilgang til nettet.

Mens 3G-nettet overfører både tale og data, er 4G et rent datanett som kan gi deg mange ganger høyere datahastighet enn 3G. Bruker du mobilen mest til surfing, vil derfor 4G være det beste alternativet for deg. Det er viktig å huske på at data via mobilen er en delt ressurs, noe som betyr at brukeropplevelsen kan forringes dersom mange er tilkoblet samme basestasjon. Når du er hjemme bør du derfor koble mobilen til det trådløse nettet ditt. Det gir deg billigere og mer stabil surfing.

Er du en av dem som surfer mye på mobilen, kan det være mye å spare på å velge riktig mobilabonnement. Ønsker du å finne ut hva som er billigst for deg, kan vi anbefale telepriser.no. Telepriser er en offentlig forbrukerportal som Post- og teletilsynet tilbyr for å gjøre valget av telefoni og bredbånd enklere.Vårt abonnement Fri bruk + 3 GB ble denne måneden kåret til Norges billigste abonnement for deg som bruker mobilen mye av dinside.no.

Mange lurer på om det er  4G-dekning der de bor? 4G-nettet er allerede på plass mange steder, og bygges stadig ut men det er ikke dekning alle steder.  Du kan enkelt sjekke om 4G er tilgjengelig i vårt dekningskart.

Best i test på bredbånd 2014

0515_KSP3

Av alle landets bredbåndsleverandører er NextGenTel best på kundeservice. Det er resultatet av undersøkelsen som ble gjort i forbindelse med Call Center dagene 2014.

Denne «best i test»-prisen regnes som den mest prestisjetunge prisen innen det norske kundeservicemiljøet, og er gjennomført som et samarbeidsprosjekt mellom Confex og analysebyrået See You. Prisen er basert på anonym testing av kundeservice hos de ulike leverandørene i bredbåndsbransjen.

I NextGenTel har vi jobbet hardt for å gi våre kunder bedre kundeopplevelser, og det er derfor ekstra hyggelig å få annerkjennelse for alt arbeidet som er lagt ned det siste året. Konkurransen innen mobil og bredbånd er beinhard, og pris og produkt er ikke tilstrekkelig for å vinne kundenes tillit. De må møtes med rask responstid, vennlighet, respekt og kompetanse når de har utfordringer.

Vi vet at bredbånd er en usedvanlig viktig tjeneste for folk. Det må bare virke. Og når det ikke gjør det, må kunden få hjelp så raskt som mulig. I tillegg til at vi har redusert ventetidene på kundesenteret det siste året, har vi også hatt sterkt fokus på hyggelige medarbeidere med høy kompetanse.

Juryen sier i sin uttalelse i forbindelse med tildelingen av Kundeserviceprisen til NextGenTel:

«NextGenTel har utmerket seg ved å raskt ta imot kundene, ha god dialog med de og gitt gode løsninger. Kundene har vært veldig fornøyd med samtalen og løsningene.»

Vi i NextGenTel tar dette som en skikkelig inspirasjon til å stå på videre for å kunne være der for kundene våre når de trenger det.