Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Oppfinnelsen som endret verden

Actor_portraying_Alexander_Graham_Bell_in_an_AT&T_promotional_film_(1926)

HISTORISK: Alexander Graham Bell gjennomfører verdens første telefonsamtale i Boston laboratory 1876.

“Mr. Watson, come here, I want to see you”, sa Alexander Graham Bell da han ringte sin assistent 10. mars 1876. Dermed var tidenes første telefonsamtale gjennomført.

Det samme året tok Bell patent på teknologien og er for mange kjent som opphavsmannen til den elektriske telefonen. Dette gjorde Alexander Graham Bell til en kjent og velstående mann, men var det egentlig han som oppfant telefonen?

En brannskade og lite penger

Antonio_Meucci

Antonio Meucci født 13. april 1808. Døde 18. oktober 1889.

27 år tidligere utviklet amerikansk-italieneren Antonio Meucci den samme telefonen Bell brukte i 1876. I 1849 hadde Meucci utarbeidet teknologien og sendte sin egen stemme gjennom en kobbertråd fra et rom til et annet. Fra 1849 til 1862 utviklet han hele 30 ulike prototyper av sin teletrofono. Alt lå til rette for at Meucci skulle bli en svært velstående mann, men uflaks og dårlig økonomi skulle ødelegge alt for oppfinneren.

Han var for fattig til å ta patent på oppfinnelsen. I 1870 bestemte han seg for å presentere teknologien i offentligheten. Dessverre ble han kraftig forbrent i en ulykke. Får å få penger til medisin måtte han selge sin prototype.

En vårdag i 1876 ble Meucci svært overrasket da han leste avisen. Der leser han at skotsk-amerikanske Alexander Graham Bell er tillagt æren for å ha funnet opp telefonen. Meucci ble svært opprørt og gikk rettens vei for å bli kreditert for oppfinnelsen. Han døde før rettsaken var fullført. Saken ble henlagt.

Bell blir verdenskjent

Konkurransen for å videreutvikle telefonen var stor. I 1877 ble Bell Telephone Company opprettet. På lisens fra Bell Telephone Company ble det året etter anlagt telefonsentraler i byer over hele USA. Selskapet vokste raskt og opprettet nasjonale langdistansenett. Bell oppfant også fotofonen i 1880. Bell døde som 75-åring i 1922. Han fikk oppleve rikdom og berømmelse i sin samtid. Under begravelsen stengte alle telefonsentraler i USA i ett minutt til ære for Bell.

Alexander_Graham_Telephone_in_Newyork

Bell ved åpningen av verdens første langdistanse telefonlinje fra New York to Chicago i 1892.


Hvem er oppfinneren?

Hvem er egentlig oppfinneren av telefonen? Er det den kjente vitenskapsmannen Alexander Graham Bell eller den ukjente oppfinneren Antonio Meucci?

Gjennom historien har Bell blitt tiltalt som oppfinneren, men i 2002 skjedde det et gjennombrudd. Da ble Antonio Meucci offisielt tillagt æren for å ha funnet opp telefonen av den amerikanske kongressen. Selv om Meucci aldri fikk oppleve berømmelsen i sitt eget liv, blir han i dag husket som en av tidenes mest betydningsfulle oppfinnere.

- Gi makten tilbake til kunden

Familie ser på TV og surfer på mobil

2,8 millioner TV-seere mistet 13 kanaler denne uken. Kundene blir offer for at leverandørene krangler. Det er på tide at TV-distributørene tar ansvar.

I dag kan vi lese i Aftenposten at forbrukerne blir gissel når Canal Digital og Discovery Networks krangler. Direktør i NextGenTel Privat mener leverandørene må slutte å putte tvangstrøye på kundene.

- Både antall kanaler og satsning på nisjekanaler har økt de siste årene. Dette gir endringer i hva den enkelte ønsker å se. I tillegg har strømmetjenester totalt endret hvordan vi ser på TV. Dermed blir kollektive TV-avtaler med bindingstider på flere år helt feil vei å gå, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim.

Ny løsning

Denne problemstillingen er forbrukermyndighetene fullstendig klar over. I en lang periode har de frarådet slike avtaler, men endringene går tregt.

- Kunden må være i fokus, derfor snur NextGenTel opp ned på dette. Vi gir kundene full valgfrihet på hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. Dermed har kunden makten.

Mister ikke TV-tilbudet

Mange TV-kunder er oppgitt over å betale for et tilbud de ikke får. Hos NextGenTel er alle kanalene tilgjengelig.

- Ingen av våre TV-kunder mister noen av TVNorge, Discovery eller Eurosportkanalene. Vi har sikret oss gjennom avtaler med innholdsleverandørene og sørger dermed for at våre TV-kunder får kanalene de betaler for, sier produktsjef for TV i NextGenTel, Hans Christian Waaler.

Problematikken med lange bindingstider er spesielt relevant for borettslag. Børsheim understreker at prisene vil ikke øke selv om produktene ikke har bindingstid.

- På varer som TV-pakker er behovene så ulike fra kunde til kunde at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi uten bindingstid til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker, sier Børsheim.

Fundamentale problemer

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra oppgitte kunder som blir offer i denne prosessen.

- Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, til Aftenposten.

Hva synes du om konflikten mellom Canal Digital og Discovery Networks? Si din mening i kommentarfeltet.

Teknologi-trendene vi gleder oss til i 2016

ThinkstockPhotos-506318526t

Det skjer mye på teknologifronten i 2016. Her er noen av teknologiene ekspertene mener vil ha sitt gjennombrudd i år.

Den mye omtalte Oculus Rift er snart på plass i butikkhyllene. Virtuell virkelighet er en av de teknologiene som kommer til å prege 2016 aller mest.

– Hittil har det vært mange prototyper og mye skriverier, men nå løsner det endelig. 2016 blir utvilsomt et stort år for VR-briller, sier fagredaktør Kurt Lekanger i Mediehuset Tek til E24.

Trådløs lading

I 2016 vil stadig flere telefoner kunne lades trådløst. Telefonen lades ved å plassere den på en ladebrikke som er tilkoblet strøm. Møbler med innebygd lading vil det også komme mer av i år. Ikea er allerede langt framme med denne teknologien.

ThinkstockPhotos-470476842

OLED

2015 var året hvor vi ble kjent med 4K, mens i 2016 er det OLED TV-teknologien vi skal bli bedre kjent med. OLED overtar for LCD. LCD-paneler er belyst bakfra eller fra siden, men på OLED er det selve pixlene som lyser. Med OLED får man blant annet flere farger, flere bilder i sekundet og tynnere skjerm.

Økt batterikapasitet

Fokus på økt batterikapasitet vil være i høysetet for produsentene. Smarttelefonene har utviklet seg mye de senere årene, mens batteritiden har vært mye den samme. Batterilevetid blir stadig viktigere for brukerne. Undersøkelser viser at de fleste synes smarttelefoner har for dårlig kapasitet, ifølge IT-magasinet slashgear.com.

Smartklokker

Smartklokker er ikke nytt, men i år tror ekspertene teknologien blir mer vanlig. Kartlegging av vår helse er en av grunnene.

- Samling av helsedata er et megaspor nå. Økende bruk av smartklokker- og armbånd gjør at vi stadig genererer mer statistikk om vår egen kropp via sensorer som måler puls, bevegelse, søvn, skritt og annet, sier sier teknologiekspert Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad, til E24.

ThinkstockPhotos-526115883

Skal du ta i bruk noen av disse teknologiene? Si din mening i kommentarfeltet.

Nettsidene som krasjer iPhonen din

Iphone går i svart

Nettsider designet for å skape trøbbel for din iPhone spres nå på sosiale medier.

Sidene er crashsafari.com og crashchrome.com. De er utviklet av en amerikansk 22-åring og får nettlesere til å krasje når du besøker siden. For iPhone-brukere er konsekvensene verre. Besøker man disse sidene vil telefonen gjøre en omstart etter bare noen sekunder, melder digi.no.

Skjulte lenker

Ifølge Techcrunch deles nettsidene på sosiale medier med kamuflerte lenker for å lure deg. Spesielt på Twitter bruker man URL-forkortelsestjenester som bit.ly og goo.gl for å kamuflere hvor lenken egentlig peker. Ser du en slik lenke på sosiale medier i disse dager bør du tenke deg om før du besøker siden.

DinSide testet disse nettsidene med ulike nettlesere på ulike plattformer som iOS, Android, Mac og Windows. Fanen som kom opp var umulig å lukke, og stadig flere systemressurser ble beslaglagt.

Microsoft-svindlerne bruker nye metoder

SELGER FRA MICROSOFT: Styr unna. Dette er svindel.
Har du blitt oppringt av en engelsktalende person som sier han er fra Microsoft Support? I så fall har du trolig blitt forsøkt svindlet.

Siden 2011 har mange blitt oppringt fra personer som utgir seg for å representere Microsoft. De informerer om at en datamaskin på ditt nettverk er infisert med et virus og tilbyr deg å rette opp feilen. Den senere tiden er det meldt om en oppgang telefonsvindel av denne typen.

Norske nummer

Det nye med denne type svindel er at du blir oppringt fra norske telefonnummer.

Ved å manipulere eget nummer fremstår anropet å komme fra Norge. Dermed øker risikoen for å lykkes i svindelforsøkene, men anropene stammer reelt sett fra utlandet, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, på sine nettsider.

Manipulering av telefonnummer kalles for «spoofing» og er et kjent fenomen.

En uheldig sideeffekt av manipulert nummervisning, er at det også går ut over uskyldige telefonabonnenter som benytter samme telefonnummer som det svindlerne viser. Dermed er det ikke bare å sperre ned telefonnummer som angivelig benyttes til forsøk på svindel, og det kan oppleves som svært ubehagelig å bli misbrukt på denne måten, opplyser Nkom.no.

Svindlet for over 7000 kroner

I fjor ble en norsk kvinne oppring av en engelsktalende kvinne fra nettopp Microsoft Support.

Hun fikk beskjed om at hennes datamaskin var i ferd med å «kollapse». Kvinnen installerte en programvare som lot svindleren fjernstyre datamaskinen hennes. Programvaren hun installerte ga svindlerne tilgang til passord og kortinformasjon ved siste innlogging i nettbanken. Resultatet ble derfor at svindlerne overførte 7.441 kroner gjennom Western Union, opplyser DinSide.no.

Har du blitt utsatt for telefonsvindel? Del dine erfaringer med oss i kommentarfeltet.

Lynrask surfing på mobilen med 4G

0515_Mobil

Alle våre mobilkunder har tilgang til 4G-nettet. Dermed kan du surfe enda raskere.

De fleste har nå en smarttelefon, og det handler derfor ikke lenger bare om tale og SMS, men også om hvor god datadekning du har. Tidligere trengte vi dekning for å ringe og sende SMS, men i dag skal dekningen gi oss tilgang til nettet.

Mens 3G-nettet overfører både tale og data, er 4G et rent datanett som kan gi deg mange ganger høyere datahastighet enn 3G. Bruker du mobilen mest til surfing, vil derfor 4G være det beste alternativet for deg. Det er viktig å huske på at data via mobilen er en delt ressurs, noe som betyr at brukeropplevelsen kan forringes dersom mange er tilkoblet samme basestasjon. Når du er hjemme bør du derfor koble mobilen til det trådløse nettet ditt. Det gir deg billigere og mer stabil surfing.

Er du en av dem som surfer mye på mobilen, kan det være mye å spare på å velge riktig mobilabonnement. Ønsker du å finne ut hva som er billigst for deg, kan vi anbefale telepriser.no. Telepriser er en offentlig forbrukerportal som Post- og teletilsynet tilbyr for å gjøre valget av telefoni og bredbånd enklere.Vårt abonnement Fri bruk + 3 GB ble denne måneden kåret til Norges billigste abonnement for deg som bruker mobilen mye av dinside.no.

Mange lurer på om det er 4G-dekning der de bor? 4G-nettet er allerede på plass mange steder, og bygges stadig ut men det er ikke dekning alle steder. Du kan enkelt sjekke om 4G er tilgjengelig i vårt dekningskart.

Best i test på bredbånd 2014

0515_KSP3

Av alle landets bredbåndsleverandører er NextGenTel best på kundeservice. Det er resultatet av undersøkelsen som ble gjort i forbindelse med Call Center dagene 2014.

Denne «best i test»-prisen regnes som den mest prestisjetunge prisen innen det norske kundeservicemiljøet, og er gjennomført som et samarbeidsprosjekt mellom Confex og analysebyrået See You. Prisen er basert på anonym testing av kundeservice hos de ulike leverandørene i bredbåndsbransjen.

I NextGenTel har vi jobbet hardt for å gi våre kunder bedre kundeopplevelser, og det er derfor ekstra hyggelig å få annerkjennelse for alt arbeidet som er lagt ned det siste året. Konkurransen innen mobil og bredbånd er beinhard, og pris og produkt er ikke tilstrekkelig for å vinne kundenes tillit. De må møtes med rask responstid, vennlighet, respekt og kompetanse når de har utfordringer.

Vi vet at bredbånd er en usedvanlig viktig tjeneste for folk. Det må bare virke. Og når det ikke gjør det, må kunden få hjelp så raskt som mulig. I tillegg til at vi har redusert ventetidene på kundesenteret det siste året, har vi også hatt sterkt fokus på hyggelige medarbeidere med høy kompetanse.

Juryen sier i sin uttalelse i forbindelse med tildelingen av Kundeserviceprisen til NextGenTel:

«NextGenTel har utmerket seg ved å raskt ta imot kundene, ha god dialog med de og gitt gode løsninger. Kundene har vært veldig fornøyd med samtalen og løsningene.»

Vi i NextGenTel tar dette som en skikkelig inspirasjon til å stå på videre for å kunne være der for kundene våre når de trenger det.

Vi er klar til OL - er du?

sport-ol-vinter

NextGenTel dobler kapasiteten mot TV 2 Sumo.

TV 2 sender som kjent vinter-OL, og mange konkurranser avholdes mens folk er på skole eller på jobb. Vi forventer derfor at mange vil se øvelsene via en PC-skjerm, på et nettbrett eller på mobilen, uttaler teknologidirektør i NextGenTel, Jørn Hodne.

TV 2 sender 1300 timer fra OL på nett gjennom TV 2 Sumo. For å sikre at NextGenTels kunder skal få en best mulig idrettsopplevelse på nettet, har vi jobbet sammen med TV 2 for å sørge for at trafikken flyter på best mulig måte fra TV 2 og inn i vårt nett.

Vi er fornøyd med å ha doblet vår kapasitet på tjenestene fra TV 2, og håper dette vil være tilstrekkelig til å gi alle våre kunder mange gode OL-opplevelser, sier Jørn Hodne.

Etter at de nyeste amerikanske filmtjenestene som Netflix og HBO Nordic har blitt tilgjengelige i Norge, har vi opplevd en stor trafikkøkning i nettet vårt. Vårt nett er godt rustet til store trafikkmengder og dette er nok også en av hovedgrunnene til at våre kunder er godt fornøyd med disse tjenestene, sier Jørn Hodne videre.

Når du har valgt NextGenTel, har du valgt en leverandør som har et av de mest robuste kjernenettene i Norge. Dette er vi svært stolte av, og selv om det ikke er så synlig for deg som kunde, er dette hele poenget; hos oss skal nettet fungere slik du forventer.

Slik sikrer du bilder og dokumenter

Mange sikrer bildene og dokumentene sine ved å lagre kopier på CD, minnepinner eller eksterne harddisker. Men hva skjer om du blir utsatt for brann, innbrudd eller rett og slett roter bort sikkerhetskopiene dine? Et stikkord er nettsky eller skytjenester.

De fleste av oss har allerede benyttet oss av en nettsky, men kanskje uten å være klar over det. Både epost, nettbank og Facebook bygger på prinsippene rundt lagring i skyen. Nettsky er rett og slett lagring av data, som bilder og dokumenter, på dataparker rundt omkring i verden. Dataene ligger ofte lagret og speilet på flere slike dataparker, slik at alt er tilgjengelig selv om en lokasjon mister kontakt med nettet.

En av fordelene med å lagre ting i skyen i stedet for på tradisjonelle lagringsmedier, er at filene dine er tilgjengelig overalt, enten du er på mobil, nettbrett eller datamaskin. Alt du trenger, er tilgang til internett.

Hva er skyen? Lær mer i denne videoen fra Nasjonal digital læringsarena:

Les også: Lagring i skyen er inkludert i NextGenTel-abonnementet

Lagring i skyen inkludert i NextGenTel-abonnementet

(NextGenTel Sync er ikke lenger tilgjengelig.)


Som NextGenTel-kunde har du allerede tilgang på 5 GB lagring i skyen inkludert i bredbåndsabonnementet. Det eneste du trenger å gjøre er å aktivere og sette opp kontoen for ditt NextGenTel Sync-abonnement.

Når du installerer programmet NextGenTel Sync på datamaskinen oppretter programmet en mappe med navnet NextGenTel. Denne folderen legges også inn blant dine favoritter i Utforsker/Finder. Alt som legges i denne mappen synkroniseres med din lagringsplass i skyen. Hvis du senere installerer programmet på andre maskiner, blir filene synkronisert slik at du finner dem igjen på andre maskiner. Dersom du sletter eller flytter en fil i mappen, slettes eller flyttes filen også på alle de andre maskinene.

Du har også tilgang til dine filer hvis du har en smarttelefon eller ett nettbrett. Lagrer du et bilde fra telefonen, synkroniseres bildet til datamaskinen.

Alle filer som synkroniseres til din plass i skyen kan du i tillegg dele med familie og venner.