<< Tilbake

brukerveiledninger.png#asset:83169



     

    Internett

    • Oppkoblingshjelp



      Det er enkelt å sette opp ruteren fra NextGenTel, og fremgangsmåten er hovedsakelig den samme for alle rutermodeller – både for fiber og bredbånd (via telefonlinjen). Følg denne fremgangsmåten:


      • Koble til nettet:
        • Fiber: Nettverkskabel fra fiberboks til rød port på ruteren
        • Bredbånd: Telefonkabel fra veggkontakt til grå port på ruteren
      • Koble til strøm
      • Etter noen minutter er nettet klart!
      • Bruk nettet:
        • Wifi: Du finner nettnavn og passord på undersiden av ruteren
        • Kabel: Du får aller best signal med kabel. Der det er mulig, bør du derfor bruke kabel fra ruter til datamaskin, TV, spillkonsoller og lignende. I appen «NextGenTel» kan du enkelt endre nettnavn, passord, sette opp gjestenettverk, optimalisere wifi-signalet og mye annet.




      Brukerveiledninger

      Brukerveiledninger


      Denne videoen viser på en enkel måte hvordan man kommer i gang.


    • Feilsøk internettforbindelse

      • Jeg kommer ikke på nett

        Hvis internett har sluttet å fungere, bør du først sjekke ruterens lampestatus.

        • Power/Status viser om ruteren mottar korrekt strømstyrke
        • Ethernet viser om det er kablet kontakt med datautstyr hjemme
        • Internet/Broadband viser om det er tilkobling til internett

        Hvis du ikke kommer på nett, prøv dette:

        1. Slå av/på ruteren (med knapp eller strømledning).
        2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig til. Trekk ut nettkabelen fra ruteren, sett den på plass igjen og gjør det samme med enden som går inn i uttaket på veggen.
        3. Prøv en ny nettkabel (til fiberboks eller telefonkontakt).
        4. Hvis du har fiber: Sjekk mediakonverteren.
        5. Resett ruteren:
          1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
          2. Hold en spiss gjenstand inne i resetthullet bakpå ruteren i ca. 10 sekunder.
          3. Vent i to til fem minutter – ruteren skal nå være på nett.
      • Internetthastigheten er for lav

        Ustabilt nett

        Hvis internett oppleves ustabilt, er det viktig å finne ut om årsaken er forbindelsen mellom din enhet og ruteren, eller om det er problemer med linjen.

        • Oppleves problemet på alle enheter og samtidig?
          • Hvis du kun bruker det trådløse nettverket, anbefaler vi deg å prøve vårt verktøy for optimalisering av wifi. Du finner verktøyet «Optimaliser wifi» i kundeappen.
          • Sjekk at kablene til ruteren sitter i slik de skal.
        • Sjekk om DSL/Broadband/Internett-lampen slutter å lyse eller lyser rødt når problemet oppstår. Start ruteren på nytt. Hvis problemet fortsetter; ta kontakt med kundeservice for videre hjelp.


        Lav hastighet

        Bredbåndshastigheten påvirkes av mange ting, både i hjemmenettet hos deg eller i nettet vårt. Hastigheten frem til boligen din avhenger først og fremst av:

        • Type tilkobling (fiber eller bredbånd via telefonlinjen)
        • Linjekvalitet og avstand til sentral (gjelder for bredbånd over telefonlinjen)

        For å sjekke hva din faktiske hastighet er, ber vi deg laste ned og logge inn på kundeappen. Det er viktig å være bevisst på forskjellen mellom hastighet mål på det trådløse hjemmenettverket ditt og kapasiteten som leveres frem til ruteren din.

    • Hjelp til Wifi

      Selv om nettsignalet alltid vil være best med kabel, så bruker vi i dag hjemmenettet hovedsakelig trådløst. Mobiler, nettbrett, spillkonsoller, varmepumper, overvåkningskamera og all slags duppedingser skal på nett, og det er ofte lite hensiktsmessig (eller umulig) å koble disse enhetene til nettet med kabel.


      Trådløst nett er svært brukervennlig, og er helt suverent å forholde seg til – så lenge det virker. Frustrasjonen kommer fort når wifien blir forstyrret, hakker eller mister kontakten. Feil på wifi skyldes vanligvis at en eller flere enheter enten har akkurat litt for dårlig dekning, eller at de bruker en for stor andel av kapasiteten på det trådløse nettet samtidig.


      Make wifi great again!

      Hvis du synes nettet ditt er litt mindre supert enn det du forventet, så skyldes dette altså ofte utfordringer med wifi. For å få en bedre forståelse av hvorfor dette skjer, anbefaler vi deg å lese litt mer om lugging i nettet. For mange brukere holder det med å få koblet bort den gamle mobilen som kanskje ødelegger nettet for alle andre, mens andre brukere utvider den fysiske kapasiteten i nettet sitt med en extender eller et mesh-nettverk. Som en tommelfingerregel kan man si at en extender stort sett holder til en leilighet, mens man bør sette opp et mesh-nettverk hvis man bor i et hus med flere etasjer.


      Ønsker du å utvide rekkevidden på de trådløse signalene anbefaler vi følgende løsninger:


    • Finn din ruter

      • Inteno DG150

        WiFi-standard

        802.11b/g/n

        Teknologi

        ADSL

        Telefoni

        Integrert

        TV-støtte

        Ja

        Strømtilførsel

        12V / 1,5A

        Fysisk mål

        Bredde: 220mm Dybde: 169mm Høyde: 42mm

        Lys status

        StatusGrønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Rød - Feil i oppstart
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        WirelessGrønn - Trådløst nett er aktivert
        Avslått - Trådløst nett er deaktivert
        DSL WANGrønn fast - Kontakt med sentral
        Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
        Avslått - Ingen kontakt med sentral
        InternettGrønn - Ruter er aktivert
        Rød - Ikke på nett og feil aktivert
        Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
        ECOGrønn - Trådløst nett er deaktivert
        Avslått - Trådløst nett er aktivert
        VoiceGrønn - Telefontjeneste er aktivert
        Avslått - Telefontjeneste er deaktivert


        Konfigurasjon av ruter


        • Innlogging

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
          3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

            Brukernavn: user
            Passord: user
          4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
          4. Trykk knappen Save/Apply
        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

          4. Trykk knappen Save/Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

          3. Velg Radios under General.

          4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


          5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter
          2. Velg STATUS i menyen på toppen
          3. Velg DSL Status i menyen til venstre
          4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Velg Expert mode oppe til høyre


          3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

          4. Trykk på Port Forwarding under firewall


          5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


          Når alt er fylt inn trykker du på Save.


          6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


          Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

      • Inteno DG200

        WiFi-standard

        802.11b/g/n/ac

        Teknologi

        ADSL/VDSL/Fiber

        Telefoni

        Integrert

        TV-støtte

        Ja

        Strømtilførsel

        12V / 2A

        Lys status

        Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Rød - Feil i oppstart
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert, men bruker bare 2,4 GHz nettet
        Blå - WiFi kjører både på 5 GHz og 2,4 GHz nett.
        Avslått - Trådløst nett er deaktivert
        DSL/WAN Grønn fast - Kontakt med sentral
        Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
        Avslått - Ingen kontakt med sentral
        Internett Grønn - Ruter er aktivert
        Rød - Ikke på nett og feil aktivert
        Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
        Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
        Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

        Konfigurasjon av ruter

        • Innlogging

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
          3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

            Brukernavn: user
            Passord: user
          4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
          4. Trykk knappen Save/Apply
        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

          4. Trykk knappen Save/Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

          3. Velg Radios under General.

          4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


          5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter
          2. Velg STATUS i menyen på toppen
          3. Velg DSL Status i menyen til venstre
          4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Velg Expert mode oppe til høyre


          3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

          4. Trykk på Port Forwarding under firewall


          5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


          Når alt er fylt inn trykker du på Save.


          6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


          Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

      • Inteno DG301

        WiFi-standard

        802.11b/g/n

        Teknologi

        ADSL/VDSL/Fiber

        Telefoni

        Integrert

        TV-støtte

        Ja

        Strømtilførsel

        12V / 2A

        Lys status

        Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Rød - Feil i oppstart
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
        Avslått - Trådløst nett er deaktivert
        BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
        Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
        Avslått - Ingen kontakt med sentral
        Internett Grønn - Ruter er aktivert
        Rød - Ikke på nett og feil aktivert
        Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
        Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
        Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

        Konfigurasjon av ruter

        • Innlogging

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
          3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

            Brukernavn: user
            Passord: user
          4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
          4. Trykk knappen Save/Apply
        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter
          2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
          3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

          4. Trykk knappen Save/Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

          3. Velg Radios under General.

          4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


          5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter
          2. Velg STATUS i menyen på toppen
          3. Velg DSL Status i menyen til venstre
          4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Velg Expert mode oppe til høyre


          3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

          4. Trykk på Port Forwarding under firewall


          5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


          Når alt er fylt inn trykker du på Save.


          6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


          Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

        • Innlogging på ruter

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


          Brukernavn: user
          Passord: user

          3. Trykk Login,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter

          2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

          3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


          4. Trykk knappen Save/Apply

        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter
          2. Gå inn på menypunktet Wireless.
          3. Velg menyvalget Security i venstre kant av bildet.
          4. Fjern prikkene i feltet WPA Pre-Shared Key og skriv inn et nytt passord. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.
          5. Trykk knappen Save/Apply nederst på siden.
        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

          3. Velg Advanced under Wireless.

          4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


          5. Trykk på knappen Save/Apply nederst på siden.

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter
          2. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Advanced Setup

          3. Trykk på NAT

          4. Trykk på Add
          Da kommer dette skjemaet opp.


          5. Fyll inn skjemaet slik som dette 


          6. Når alt er fylt inn trykker du på Apply / Save.
          Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.50 med TCP port 1420

      • Technicolor 788vn

        WiFi-standard

        802.11b/g/n

        Teknologi

        ADSL/VDSL

        Telefoni

        Integrert

        TV-støtte

        Ja

        Strømtilførsel

        12V / 1,5A

        Lys status

        Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Rød - Feil i oppstart
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
        Avslått - Trådløst nett er deaktivert
        BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
        Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
        Avslått - Ingen kontakt med sentral
        Internett Grønn - Ruter er aktivert
        Rød - Ikke på nett og feil aktivert
        Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
        Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
        Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

        Konfigurasjon av ruter

        • Innlogging på ruter

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


          3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

          Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


          4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


          5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


          5. Trykk knappen

        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


          5. Trykk knappen Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


          5. Trykk knappen Apply

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

          3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

          3. Velg deretter Game & Application Sharing.

          4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

          5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

          6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

          7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

          8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

          De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

      • Technicolor 789ivac

        WiFi-standard
        b/g/n/ac
        Teknologi
        ADSL/VDSL/Fiber
        Telefoni
        Integrert
        TV-støtte
        Ja
        Strømtilførsel
        12V / 1,5A

        Lysstatus

        Status Grønn– På nett
        Rød– Ikke på nett / feil ved ruter
        Avslått– Avslått, defekt eller ikke strøm
        BroadbandGrønn fast– Kontakt mot sentral
        Grønn blink 4 Hz– Etablerer kontakt mot sentral
        Grønn blink 2 Hz– Ingen kontakt mot sentral
        Avslått– Ingen kontakt mot sentral
        Internet Grønn– Ruter er aktivert
        Rød– Ikke på nett og feil aktivert
        Avslått– Ikke på nett eller ikke aktivert
        Wireless 2,4 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 2,4 GHz
        Avslått– Trådløst nett er deaktivert
        Wireless 5 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 5 GHz
        Avslått– Trådløst nett er deaktivert
        Ethernet Grønn– Tilkoblet enhet på kabeltilkobling
        Avslått– Ingen enhet på kabeltilkobling

        Konfigurasjon av ruter

        • Innlogging på ruter

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


          3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

          Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


          4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


          5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

        • Endre nettverksnavn

          Din ruter har 2 ulike trådløse nettverk, et nettverk som bruker 2.4GHz båndet og et som bruker 5GHz båndet. For å gjøre dette enklest mulig for deg som bruker har vi valgt å gi disse nettverkene samme navn. Dine enheter vil da selv bestemme hvilket bånd den skal bruke (dersom enheten støtter begge). I noen tilfeller kan det likevel være ønskelig å være bevist på hvilke nettverk du faktisk bruker. Hvis du ønsker å beholde løsningen slik den er i dag, men vil endre nettverksnavn er det da viktig at du endrer begge nettverksnavn!

          1. Logg inn på din ruter (brukernavn: user | passord: user)

          2. Dette er bildet du vil bli møtt etter du er logget inn, trykk nå på knappen "Home Network"

          3. Du får nå en oversikt over ulike enheter tilknyttet nettverket ditt. Som du ser av bildet under er det markert gult på to punkter under "Wireless".

          Den første heter "WLAN: NextGenTel_xxxxxx" og den andre heter "WLAN_5G: xxxxxxx".

          WLAN = 2.4GHz nettverket

          WLAN_5G  = 5GHz nettverket


          Her velger du det nettverket du ønsker å gjøre endringer på. Dersom du er interessert i å lese om forskjellen på disse nettverkene har vi skrevet en lengre forklaring på vår bredbåndsblogg:

          5 GHz og 2,4 GHz nettverk - hva er forskjellen?

          4. Trykk på ønsket nettverk du vil endre, du får da opp følgende bilde:

          (På bildet har vi trykket på 2.4GHz nettverket, men hvilken type informasjonen du får ut av de to ulike nettverkene er like)

          5. Trykk på "Configure" for å gjøre endringer

          Dersom du har valgt 2.4GHz vil du se følgende muligheter

          For å endre nettverksnavn, endrer du feltet "Network Name (SSID)". Hvis du bare ønsker å skille mellom nettverkene, anbefaler vi at du her skriver "_2.4GHz" bak navnet som står der i dag.

          PS! Her kan du også endre passord, dersom du ønsker å endre dette.

          Dersom du har valgt 5GHz nettverket blir du møtt av følgende skjerm. Endringer gjøres på samme måte som for 2.4GHz nettverket over.

        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


          5. Trykk knappen Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


          5. Trykk knappen Apply

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

          3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

          3. Velg deretter Game & Application Sharing.

          4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

          5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

          6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

          7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

          8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

          De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

        • Innlogging på ruter

          1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

          2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


          3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

          Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


          4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


          5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

        • Endre nettverksnavn

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


          5. Trykk knappen

        • Endre trådløst passord

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


          5. Trykk knappen Apply

        • Endre trådløs kanal

          1. Logg inn på din ruter

          2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

          3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

          4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


          5. Trykk knappen Apply

        • Hastighet på ruter

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

          3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

        • Portåpning

          1. Logg inn på din ruter

          2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

          3. Velg deretter Game & Application Sharing.

          4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

          5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

          6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

          7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

          8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

          De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

      • Genexis Pure ED500

        WiFi-standard

        802.11b/g/n/ac

        Teknologi

        ADSL/VDSL/Fiber

        Telefoni

        Integrert

        TV-støtte

        Ja

        Strømtilførsel

        12V / 2,5V


        Lys status

        Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Grønn blinkende - Starter opp
        Rød - Feil i oppstart
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        Uplink Grønn - Etablert forbindelse
        Avslått - Ingen forbindelse
        Internet Grønn fast - Mottatt Ip-adresse. Ruter er på nett.
        Grønn blinkende - Forsøker hente IP-adresse
        Avslått - Mottar ikke IP-adresse
        Phone
        Grønn - Telefon aktivert
        Grønn blinkende - Forsøker å aktivere telefon
        Avslått - Telefon ikke aktivert/Har ikke telefontjeneste
        Wireless (WiFi)
        Grønn - WiFi er på
        Avslått - WiFi er av


        Knappen markert med grønt:

        Aktivere WPS - Hold inne i 3 sekunder

        Skru av/på WiFi - Hold inn i 10 sekunder

      • Mediaconvertere

        Oversikt

        • Raycore

          Lampestatus:

          PWR Blå - Påslått og tilkoblet strøm
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
          FX (LINK)Blå - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          LAN (LINK)Blå - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. NB! Denne vil bare lyse dersom det er kontakt på fiberkabel.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          SPEEDRød - 1000 Mbps
          Grønn - 100 Mbps
          Avslått - Ikke kontakt eller 10 Mbps


          Dersom FX lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        • Ericsson

          Lampestatus:

          PWR (øverste) Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
          WAN (miderste)Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          LAN (nederste)Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


          Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • Inteno

          Lampestatus:

          PWR Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
          100MGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          Link/Act, FDX/COL og SDGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


          Dersom Link/Act, FDX/COL og SD lampene eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom 100M lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • HET-3012

          Lampestatus:

          Power Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
          FO ACT/LinkGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          TX ACT/LinkGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


          Dersom FO ACT/Link lampen eller Power lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom TX ACT/Link lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • Inteno XG6746

          Lampestatus:


          PWR  Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
          WAN Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 1Gbps.
          Gul - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 100Mbps.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
          Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
          LAN Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

          Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • Inteno XG6846

          Lampestatus:

          PWR  Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
          WAN Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 1Gbps.
          Gul - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 100Mbps.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          LAN Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

          Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • ONT I-020E-H/G-F

          Lampestatus:

          EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
          PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
          Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
          DATA 2Deaktivert
          DATA 1Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

          Dersom PON lampen, MGMT lampen eller EQPT lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom DATA 1 lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • ONT I-010G-S

          Lampestatus:

          EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
          PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
          Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
          LANGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. 
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
          ALMAlarm, skal ikke lyse!

          Dersom PON lampen, MGMT lampen eller EQPT lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

        • ONT I-10G-U

          Lampestatus:


          EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
          Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
          PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
          Grønn blink - Prøver å opparbeide kontakt på fiberkabelen
          Rød - Software oppgradering feil
          Rød blink - Software oppgradering kjører.
          Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
          LOSRød - Ingen kontakt ut på fiberkabel.
          Avslått - Kontakt på fiberkabel.
          LANGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. 
          Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

          Dersom PON lampen eller EQPT lampen ikke lyser, eventuelt at LOS lampen lyser rødt, er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

          Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

    • Epost

        • Oppsett av Android

          1. Start med å trykke på epost-ikonet.

          Ikonet kan variere basert på modell


          2. Du kommer da inn i Konfigurer epost. Velg Legg til e-postkonto.


          4. Skriv så inn epostadressen og passordet ditt. Trykk på Manuelt oppsett.


          3. Velg så hvilken kontotype du vil ha. Vi anbefaler IMAP, som er det denne guiden vil vise.


          5. Her fyller du ut din epostadresse, brukernavn, passord og IMAP-server (imap.broadpark.no). De resterende linjene skal være automatisk satt opp. Det vil da samsvare med bildene under.


          Du er nå ferdig, trykk logg på!

        • Oppsett av Apple iPhone

          1. Velg Innstillinger


          2. Velg Mail, kontakter, kalendere


          3. Velg Legg til konto


          4. Du får opp en liste over eposttilbydere. Velg Annen helt nederst.


          5. Velg Legg til epostkonto


          6. Fyll ut navn, epostadresse og passord i feltene som dukker opp. Beskrivelse fyller du ut for å skille denne epostkontoen fra andre dersom du har flere epostkontoer registrert på samme telefon.


          7. Fyll ut feltene for Innkommende og utgående eposttjener med samme informasjon:

          Vertsnavn: mail.broadpark.no. Alternativt kan utgående settes til smtp.broadpark.no og innkommende til imap.broadpark.no
          Brukernavn: Ditt brukernavn – det som står foran @ i epostadressen
          Passord: Det passordet du har valgt eller fått tildelt til epostadressen


          8. Trykk Neste

          9. Trykk Arkiver

          10. Du skal nå kunne sende og motta Broadpark Epost på din iPhone

        • Oppsett av Microsoft Outlook

          1. Velg Fil->Informasjon Trykk på Legg til konto

          2. Fyll inn navn, epostadresse og passord. Gjenta passordet. Trykk Neste.

          3. Vent mens Outlook søker etter innstillinger.

          4. Trykk Fullfør

          Din Broadpark epost er nå klar til bruk

        • Oppsett av Windows Mail

          1. Starter du programmet for første gang kommer du rett til oppsett av ny konto. Ellers, velg Kontoer og deretter + Legg til konto


          2. Du får nå et valg hvor du må velge hvilken type konto du ønsker å legge til

          Her velger du Annen konto - POP, IMAP


          3. I dette bildet fyller du ut epostadressen din, navnet ditt og passordet til epostkontoen.

          Avslutt ved å trykke logg på.

          Dersom det ikke oppstår noen feil, vil epostklienten selv klare å hente informasjonen den trenger og du kan derfor bruke mailen som normalt. Oppstår det noe feil, se nedenfor hvor vi forklarer hvordan du setter dette opp manuelt.



          Manuell oppkobling (dersom veiledning over ikke fungerer)

          1. Velg Kontoer og deretter + Legg til konto. Scroll helt ned til du finner Avansert oppsett

          Trykk neste og velg Internett epost - POP- eller IMAP-kontoer som lar deg vise eposten i en nettleser.


          4. Her må du fylle inn følgende informasjon

          Epostadresse - Dette er <ditt brukernavn>@broadpark.no, eventuelt kan du bruke alias dersom du har satt opp et alias for din epostkonto. Hvis du bruker alias blir det <ditt alias>@broadpark.no

          Brukernavn - Dette er ditt brukernavn og er ikke det samme som ditt alias. Du skal ikke skrive @broadpark.no etter brukernavnet.

          Passord - Ditt passord til epostkontoen din

          Kontonavn - Bare et kallenavn for eposten som gjør det enklere for deg å skille mellom de ulike epostkontoer dersom du skulle ha flere.

          Send meldinger med dette navnet - Navnet som vil bli brukt på eposter du sender, dette settes vanligvis til sitt eget fulle navn.

          Server for innkommende e-post - imap.broadpark.no

          Kontotype - IMAP4

          Server for utgående e-post - smtp.broadpark.no

          Du er nå ferdig, trykk Logg på

        • Servernavn for epost

          • SMTP (utgående epost):         smtp.broadpark.no (port 587 for STARTTLS)
          • POP (innkommende POP3):    pop.broadpark.no (port 110 for STARTTLS eller port 995 for SSL)
          • IMAP (innkommende IMAP):   imap.broadpark.no (port 143 for STARTTLS eller port 993 for SSL)

          Hva er forskjellen på IMAP og POP3?

          POP3:

          Når du bruker POP3 lagres meldingene dine på NextGenTels epostserver etterhvert som de kommer inn. Meldingene lastes ned til din enhet og slettes fra vår epostserver hver gang du sjekker epost.

          IMAP:

          Når du bruker IMAP lagres fortsatt meldingene dine på NextGenTels epostserver etterhvert som de kommer inn, men Outlook, Windows Mail o.l. laster ned en kopi av meldingene dine når du sjekker epost, og de blir ikke slettet fra vår server før de slettes i ditt epostprogram (f.eks. Outlook).

                                        


        • Mozilla Thunderbird

          1. Start programmet. Dersom dette er første gang du starter programmet vil du få følgende velkomstmelding

          Trykk "Skip this and use my existing email"

          Dersom du har åpnet før og du ikke får opp meldingen, trykker du: Email som du ser i bakgrunnen under Create a new account. Du vil da få opp samme bilde igjen.

          2. Skriv inn navnet du ønsker at skal vises til de som du sender epost til, deretter skriver du e-posten du ønsker å sende fra (<brukernavn / alias>@broadpark.no ), samt passordet til kontoen

          3. Thunderbird leter frem riktig informasjon, dersom du får samme bilde trykk videre ved å trykke på Manual config

          4. Her ser du at username er "olano@broadpark.no". I eksempelet er "olano" brukernavnet, fjern derfor "@broadpark.no".

          OBS! Dersom du har brukt aliaset ditt som e-postadresse for eksempel "ola.nordmann@broadpark.no", må du sørge for å bruke brukernavnet ditt her!

          4. Det skal se slik ut når du er ferdig, for å avslutte trykker du på Done

        • Webmail

          Du kan lese epost på webmail.broadpark.no

          Skriv inn ditt brukernavn og passord for å logge på.


          • Glemt passord til epostkonto

            Dersom du har glemt passordet til Broadpark-kontoen din, må du kontakte oss på chat eller via Min Side

            NB! Hvis du ikke får logget inn når du benytter korrekt brukernavn og passord, anbefaler vi deg å teste innlogging i en annen nettleser eller på en annen datamaskin/enhet.

        • Problem med epost

          • Problem med å motta epost

            Vennligst undersøk om innboksen din er full, og slett eventuelt noen eposter i din innboks for å frigjøre plass.

            Hvis avsender mottar returmelding at eposten ikke kom fram til din epostadresse, kan denne meldingen legges med som et vedlegg via Min Side. Vi kan da identifisere om problemet ligger på din epost eller hos mottaker.

          • Problem med å sende epost

            Hvis du har problemer med å sende epost, anbefaler vi at du forsøker å sende en epost til din egen epostadresse. Kommer denne fram ligger problemet trolig hos mottaker.

            Opplever du at du får en returmelding om at en epost ikke kommer fram, kan epostmeldingen legges med som et vedlegg via Min Side. Vi kan da identifisere om problemet ligger på din epostkonto eller hos mottaker.

          • For deg som bruker Outlook

            Dersom du har problemer med å lese/sende epost i Outlook, anbefaler vi deg å sjekke om du får sendt eller mottatt epost via webmail på webmail.broadpark.no.


            Om dette ikke virker, vennligst sjekk disse innstillingene i Outlook:

            Servernavn for epost:

            • SMTP (utgående epost): smtp.broadpark.no (port 587 for STARTTLS)
            • POP (innkommende POP3): pop.broadpark.no (port 110 for STARTTLS eller port 995 for SSL)
            • IMAP (innkommende IMAP): imap.broadpark.no (port 143 for STARTTLS eller port 993 for SSL)


            Hva er forskjellen på IMAP og POP3?

            • POP3:


              • Når du bruker POP3 lagres meldingene dine på NextGenTels epostserver etterhvert som de kommer inn. Meldingene lastes ned til din enhet og slettes fra vår epostserver hver gang du sjekker epost.
            • IMAP:


              • Når du bruker IMAP lagres fortsatt meldingene dine på NextGenTels epostserver etterhvert som de kommer inn, men Outlook, Windows Mail o.l. laster ned en kopi av meldingene dine når du sjekker epost, og de blir ikke slettet fra vår server før de slettes i ditt epostprogram (f.eks. Outlook).
          • Jeg får feilmeldingen "Rejected by NextGenTel spamfilter"

            1. Sjekk emnefelt og innhold. Fjern eller erstatt innhold som kan forveksles med spam.
            2. Send epost på nytt.
            3. Hvis du fremdeles ikke får sendt eposten, kontakt Kundeservice.

            English:

            1. Check the subject field and content. Remove or replace content that may be confused with spam.
            2. Resend email.
            3. If the problem persist, contact Customer Service.
    • Fasttelefon

      Fasttelefoni

      • Oppkoblingshjelp bredbåndstelefoni

        Viktig: Før du begynner å koble opp din bredbåndstelefon må du koble opp bredbåndet og sjekke at du er på nett.

        Du må ha et vanlig telefonapparat tilgjengelig (analogt, ikke ISDN). Du kan bruke alle vanlige telefonapparater, både kablet og trådløse. Selve telefonapparatet må du kjøpe selv.


        Oppkoblingsguide:

        1. Ditt telefonapparat skal kobles til telefonporten som du finner på baksiden av NextGenTel sin bredbåndsruter.
        2. Benytt den originale telefonkabelen som fulgte med telefonapparatet ditt. Eventuelt kan du benytte telefonkabelen som fulgte med i ruteresken.

        Du finner den grønne telefonporten på baksiden av ruteren.


      • Feilsøk telefonitjeneste

        • Telefon mangler summetone

          Ved manglende summetone på din telefon sjekk først at din internettforbindelse fungerer. Dersom du ikke kommer deg på internett vil heller ikke bredbåndstelefonen fungere. 

          Fungerer ikke internettforbindelsen kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.


          Videre feilsøk ved manglende summetone:

          1. Sjekk at ditt telefonappart er koblet direkte til den grønne telefonporten på baksiden av bredbåndsruteren. Har din bredbåndsruter flere telefonporter velger du porten market med "1".
          2. Test med en annen telefonkabel mellom ditt telefonapparat og bredbåndsruteren.
          3. Skru av og på bredbåndsruteren.
          4. Sjekk om du får summetone ved å koble et annet telefonapparat til bredbåndsruteren.

           


        • Telefonen fungerer kun en vei

          De vanligste årsakene til at telefonen kun fungerer en vei er feilkobling eller feil på kabel/utstyr.


          Telefonen fungerer kun en vei:

          1. Sjekk at ditt telefonappart er koblet direkte til den grønne telefonporten på baksiden av bredbåndsruteren. Har din bredbåndsruter flere telefonporter velger du porten market med "1".
          2. Test med en annen telefonkabel mellom telefonapparatet og bredbåndsruteren.
          3. Skru av og på bredbåndsruteren.
          4. Sjekk om du får summetone ved å koble et annet telefonapparat til bredbåndsruteren.



        • Dårlig lydkvalitet

          Opplever du dårlig lydkvalitet anbefaler vi at du sjekker følgende:

          1. Opplever du i tillegg problemer med internettforbindelsen kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.
          2. Skru av nedlastingsprogrammer og sky-tjenester. Disse kan påvirke lydkvaliteten.
          3. Test med en annen telefonkabel mellom ditt telefonapparat og bredbåndsruteren.
          4. Skru av og på bredbåndsruteren.
          5. Sjekk om du får bedre lydkvalitet ved å koble et annet telefonapparat til bredbåndsruteren.
      • Portering av nummer

        For å fullføre din bestilling av portering/overføring av telefonnummer må du fylle ut et fullmaktsskjema:

        FULLMAKTSSKJEMA

        VIKTIG: Det er viktig at alle opplysninger i fullmakten stemmer og at
        det er juridisk eier av nåværende telefonabonnement som fyller ut
        fullmakten. Hvis ikke kan det føre til forsinkelser i forbindelse med å
        portere dine nummer.

      • Betjening fra telefonapparatet


        Tjeneste Tast
        Telefonsvarer Ring telefonsvarer 1 #
        Direkte viderekobling Aktiver * 21 * nummer #
        Status * # 21 #
        Deaktiver # 21 #
        Til telefonsvarer * 22 #
        Viderekobling ved opptatt Aktiver * 67 * nummer #
        Status * # 67 #
        Deaktiver # 67 #
        Til telefonsvarer * 68 #
        Viderekobling når ingen svarer Aktiver * 61 * nummer #
        Status * # 61 #
        Deaktiver # 61 #
        Til telefonsvarer * 62 #
        Skjult nummer Aktiver * 31 #
        Status * # 31 #
        Deaktiver # 31 #
        Hent ventende samtale R (separat telefonadapter)
        R 2 (ruter med innebygget telefonadapter)
        Avslutt pågående, gå tilbake til forrige R 1
      • Samtalespesifikasjon

        For å uthente samtalespesifikasjoner, må du først logge deg inn på Min side. Veiledningen under viser enkelt hvordan du enkelt kan gjøre dette selv.


        1. Logg inn på Min side.



        2. Velg Fakturaer og innbetalinger i feltet til venstre.



        3. Velg Vis mine fakturaer. Her vil du finne oversikt over alle utsendte fakturaer, inkludert forbrukt tilknyttet din fasttelefon.



        4. Velg Forbruk på faktura du ønsker å se samtalespesifikasjon på



        5. Oversikten over forbruk viser:


        • Dato for utført samtale
        • Hvilket telefonnummer det er ringt fra
        • Hvilket telefonnummer det er ringt til
        • Spesifikasjon
        • Samtaletid Beløp for samtale



        6. Grunnet lovpålagt dataanonymisering vil samtaler gjort for over 3 måneder siden markeres som «anonymisert», men du vil fortsatt finne dato og samtaletid.



    • NextGenTel Sikkerhetspakke

      For å administrere din Sikkerhetspakke går du til:
      Administrasjonpanelet for NextGenTel Sikkerhetspakke


      Her vil du ha mulighet til å se alle enheter du har knyttet til din bruker og du vil ha oversikt over hvor mange lisenser du har tilgjengelig.

      Ønsker du å legge til en ny enhet trykker du på "Add Device", du vil da få opp et nytt vindu som ser slik ut

      Her velger du ønsker å bruke din egen bruker til å registrere den nye enheten eller om du ønsker å dele lisensene dine med en venn.

      Forskjellen her blir at hvis man bruker sin egen bruker, vil man også få tilgang til å styre disse enhetene og finne ut hvor enhetene befinner seg.

      Når du har funnet ut hvilke type installasjon dette er, går du videre ved å trykke "Continue".

      Hvis det er denne maskinen som skal installere Sikkerhetspakken trykker du "Download".


      Dersom det er en annen enhet klikker du på korrekt valg. Når du har valgt trykker du "Continue"

      Dersom du valgte "Another Computer" vil du bare få mulighet til å sende link til en epost, men dersom du valgte telefon eller tablet vil du også ha mulighet til å sende link via SMS.

      Når du har fylt inn informasjonen her trykker du send og får da videre informasjon om hvordan du installerer på epost/SMS.