<< Tilbake

Internett

  • Oppkoblingshjelp


    For å koble opp Internett, må du først identifisere hvilken ruter du har mottatt. Dette står på pakken du har mottatt, men vil også stå på baksiden av ruteren din.

    Vi har laget noen enkle videoer som du kan se her, hvis ikke finner du veiledning nedenfor.

    Inteno DG150/DG200/DG301:

    Thomson 788vn

    Thomson 789ivac

    • Telefonlinje

      Hvis du får Internett levert via telefonkabelen kan du følge veiledning under.

      1. Pakk ut esken du har mottatt, det kan være lurt å ha litt system på dette frem til du har koblet opp. Her skal det være følgende:



        1. En ruter
        2. Gul nettverkskabel
        3. Rød nettverkskabel
        4. Grå telefonkabel
        5. Grønn telefonkabel
        6. Strømkabel
        7. Splitter
      2. Nå kobler du den grå telefonkabelen til DSL-porten på ruteren din  og deretter kobles andre enden inn i telefonkontakten din på veggen.
      3. Koble strømkabelen til ruteren, deretter kobler du strømadapteret til strømmen.
      4. Ruteren din er nå tilkoblet og du vil se at det blinker litt forskjellige frem til den er på nett. Det kan være lurt å vente 5-10 minutter før du prøver å koble på nett.
    • Fiber

      Hvis du får levert Internett via fiber kan du følge veiledning under for hjelp til oppkobling.

      1. Pakk ut esken du har mottatt, det kan være lurt å ha litt system på dette frem til du har koblet opp.
        Her skal det være følgende:


        1. En ruter
        2. Gul nettverkskabel
        3. Rød nettverkskabel
        4. Grå telefonkabel
        5. Grønn telefonkabel
        6. Strømkabel
        7. Splitter
      2. Du skal ha en fiberboks (mediaconverter) installert i din bolig, vennligst finn denne.
      3. Koble den røde nettverkskabelen til ruteren sin WAN port. Deretter kobler du andre enden i nettverksporten på fiberboksen.
      4. Til slutt kobler du til strømkabelen i ruteren og deretter kobler strømadapteret til strømmen.


  • Feilsøk internettforbindelse

    • Jeg har bredbånd levert over telefonlinjen og kommer ikke på nett

      Hvis Internett har sluttet å fungere, er det første du må sjekke ruterens lampestatus.

      • Power/Status viser om ruteren mottar korrekt strømstyrke
      • Ethernet viser om det er kablet kontakt med PC/datautstyr
      • Broadband/DSL viser om det er kontakt med telefonsentralen

      Dersom du ikke kommer på nett, prøv disse punktene:

      1. Restart ruteren (slå av/på eller trekk ut strømmen og sett den på plass igjen).
      2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig inn. Trekk ut DSL-/telefonkabelen fra ruteren, sett den på plass igjen og gjør det samme med enden som går inn i uttaket på veggen.
      3. Prøv å bytte til en ny DSL-kabel (telefonkabel).
      4. Har du flere telefonuttak i boligen din må du prøve ruteren i disse også (viktig ved dobbelt uttak at begge prøves).
      5. Resette ruteren:
        1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
        2. Bak på ruteren er det et lite resetthull.
        3. Hold den spisse gjenstanden inne i hullet i ca. 15 sekunder.
        4. Vent i to minutter, ruteren skal nå være på nett.


    • Jeg har bredbånd levert over fiber og kommer ikke på nett

      Hvis Internett har sluttet å fungere, er det første du må sjekke ruterens lampestatus.

      • Power/Status viser om ruteren opererer som den skal.
      • Broadband viser hvorvidt det er kontakt med din fiberboks (Media Konverter).
      • Internet viser hvorvidt din ruter har fått en Internettadresse og tilknyttet Internett.

      I tillegg har dere en fiberboks som gjerne er montert på veggen av fibermontør.
      Lampene på denne varierer litt basert på sted, du finner en oversikt her.

      Hvis du opplever problemer med Internett og lampen "Internet" lyser rødt eller er av, bør du sjekke media konverteren din før du forsetter feilsøket(se liste her).

      Dersom alt lyser som normalt på media konverteren og forsatt opplever problemer, kan du forsøke følgende:

      1. Restart ruteren (slå av/på eller trekk ut strømmen og sett den på plass igjen).
      2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig inn. Trekk ut nettverkskabelen fra ruteren, sett den på plass igjen.
      3. Resett ruter
        1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
        2. Bak på ruteren er det et lite resetthull.
        3. Hold den spisse gjenstanden inne i hullet i ca. 15 sekunder.
        4. Vent i to minutter, ruteren skal nå være på nett.

      Hvis du fremdeles opplever problemer bør du kontakte kundeservice for videre hjelp.


    • Internett oppleves ustabilt

      Når Internett oppleves ustabilt, er det viktig å finne ut om årsaken er forbindelsen mellom din enhet og ruteren, eller om det er problemer med linjen.

      • Oppleves problemet på alle enheter og samtidig?
        • Hvis du kun bruker det trådløse nettverket bør du forsøke å endre kanal, du finner også annen nyttig informasjon om hvordan feilsøke trådløs forbindelse her
        • Hvis du bruker kabel og opplever at Internett faller ut, ber vi om at du sjekker lampene på ruteren slik det er beskrevet under.
      • Hvis du kobler en maskin til ruteren med en kabel, istedenfor trådløst nettverk. Forsvinner da problemet på denne maskinen?
      • På ruteren er det en DSL/Broadband lampe, slutter denne å lyse når problemet oppstår eller blir Internett lampen rød?
        • Hvis lampene slutter å lyse, kontakt NextGenTel Kundeservice snarest
    • Internetthastigheten er for lav

      Det er mange ulike faktorer som påvirker hastigheten på bredbåndet, både hos deg og hos oss som tilbyder. 

      Hastigheten vi leverer til din ruter vil variere og avhenger først og fremst av:

      • avstand til sentralen  
      • kvaliteten på linjen 

      Dette kan variere fra adresse til adresse.

      For å sjekke hva din faktiske hastighet er, kan du logge inn på ruteren din. Du finner veiledning for dette her:

      Thomson eller Technicolor ruter

      Inteno x5668

      Alle andre Inteno rutere

      For å måle hastigheten din fra din datamaskin, kan du bruke http://nextgentel.speedtest.net. Husk at hvis målingen blir gjort på en enhet tilknyttet trådløst nettverk vil det trådløse nettverket kunne påvirke hastigheten. NextGenTel anbefaler derfor alltid at du bruker kabel når du utfører slik måling. Alternativt kan du ta i bruk SmartRuter, som jevnlig sjekker hastigheten og viser denne til deg i SmartRuter Appen.


  • Hjelp til Wifi

    • Oppkoblingshjelp Wifi

      Du finner navnet på ditt nettverk (Network) og nettverkspassord (WiFi Key) på undersiden av din bredbåndsruter. Denne informasjonen står også på vedlagt klistrelapp i ruteresken.


      Windows:

      1. Trykk på ikonet for trådløst nettverk. Dette er vanligvis lokalisert ved klokkeslett og dato
      2. Finn ditt nettverk og trykk Koble til
      3. Skriv inn nettverkspassord og trykk Koble til


      Mac

      1. Trykk på Wifi ikonet. Dette er vanligvis lokalisert på den øverste menylinjen på skjermen.
      2. Finn og trykk på ditt nettverk.
      3. Skriv inn nettverkspassord og trykk Koble til.


    • Lav hastighet Wifi

      Ved problemer med lav hastighet på Wifi anbefaler vi installasjon av SmartRuter.


      Det er en rekke forhold som avgjør hvordan hastigheten på Wifi oppleves for deg. De mest vanlige er følgende:

      1. Plassering. Ruteren bør helst plasseres sentralt i boligen, slik at den dekker mest mulig av boligen. Vegger og elektronisk støy (andre trådløse nettverk, mikrobølgeovn, trådløse telefoner o.l ) kan også påvirke hastigheten.
      2. Antall personer som bruker linjen samtidig. Er det mange som bruker bredbåndet samtidig kan hastigheten oppleves som lavere.
      3. Eldre Pc/nettbrett/mobil og feil på eget utstyr. Eldre enheter vil i mange tilfeller ikke oppleve samme hastighet som enheter av nyere modell. Vi anbefaler at dine datamaskiner, mobiler og nettbrett er oppdatert med siste versjon av operativsystemer og programvare.
      4. Skytjenester. Mange enheter kommer i dag installert med skytjenester som er satt til å automatisk last opp bilder o.l til skyen. Dette vil hovedsaklig påvirke abonnementer med lav uthastighet.

      Vi har skrevet flere artikler om dette på Bredbåndsbloggen vår.

    • Rekkevide og hastighet

      Avstanden mellom din bredbåndsruter og dine nettverksenheter kan påvirke hastigheten på ditt Wifi. Det samme gjelder for vegger og antall etasjer i din bolig. Rekkevide og andre forstyrrelser varierer fra bolig til bolig. Det er derfor vanskelig å gi et estimat på signalstyrke i ditt hjem før bredbåndsruteren er koblet opp.


  • SmartRuter fra NextGenTel

    Som første internettleverandør i Norge tar vi i bruk SmartRuter. Med NextGenTel SmartRuter løser ruteren problemer automatisk – nettet blir raskere, tryggere og får en rekke nye funksjoner.

    Du kan lese mer om SmartRuter her: SmartRuter fra NextGenTel


    • Brukerguide for installasjon av Smartruter App

      For at appen skal fungere må SmartRuter allerede være installert på din bredbåndsruter. Har du mottatt nyhetsbrev fra NextGenTel vedrørende SmartRuter, er SmartRuter allerede installert.


      1. Appen lastes ned fra:
        1. GooglePlay: http://bit.ly/2gxEnnq
        2. Appstore: http://apple.co/2fVcQwt
      2. Start appen samtidig som du er koblet til ditt trådløse hjemmenettverk. Appen vil da automatisk bli koblet til din ruter.
      3. Registrering av telefonnummer. Tast inn ditt mobilnummer og du vil motta en verifiseringskode på SMS. Legg inn mottatt verifiseringskode i appen.
      4. Appen er nå ferdig installert. Du kan nå ta i bruk SmartRuter


  • Finn din ruter

    • Inteno DG150

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Fysisk mål

      Bredde: 220mm Dybde: 169mm Høyde: 42mm

      Lys status

      StatusGrønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      WirelessGrønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL WANGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      InternettGrønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      ECOGrønn - Trådløst nett er deaktivert
      Avslått  - Trådløst nett er aktivert
      VoiceGrønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert


      Konfigurasjon av ruter


      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno DG200

      WiFi-standard

      802.11b/g/n/ac

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert, men bruker bare 2,4 GHz nettet
      Blå - WiFi kjører både på 5 GHz og 2,4 GHz nett.
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL/WAN Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno DG301

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 2A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno x5668

      WiFi-standard

      802.11b/g

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser.


        Brukernavn: user
        Passord: user

        3. Trykk Login,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Gå inn på menypunktet Wireless.
        3. Velg menyvalget Security i venstre kant av bildet.
        4. Fjern prikkene i feltet WPA Pre-Shared Key og skriv inn et nytt passord. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.
        5. Trykk knappen Save/Apply nederst på siden.
      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

        3. Velg Advanced under Wireless.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Save/Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Advanced Setup

        3. Trykk på NAT

        4. Trykk på Add
        Da kommer dette skjemaet kommer opp.


        5. Fyll inn skjemaet slik som dette 


        6. Når alt er fyllt inn trykker du på Apply / Save.
        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP adresse: 10.0.0.50 med TCP port 1420

    • Technicolor 788vn

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser. 


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        5. Trykk knappen

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To.  Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-addresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-addressen som ble valgt i steg 7.

    • Technicolor 789ivac

      WiFi-standard
      b/g/n/ac
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      12V / 1,5A

      Lysstatus

      Status Grønn– På nett
      Rød– Ikke på nett / feil ved ruter
      Avslått– Avslått, defekt eller ikke strøm
      BroadbandGrønn fast– Kontakt mot sentral
      Grønn blink 4 Hz– Etablerer kontakt mot sentral
      Grønn blink 2 Hz– Ingen kontakt mot sentral
      Avslått– Ingen kontakt mot sentral
      Internet Grønn– Ruter er aktivert
      Rød– Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått– Ikke på nett eller ikke aktivert
      Wireless 2,4 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 2,4 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Wireless 5 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 5 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Ethernet Grønn– Tilkoblet enhet på kabeltilkobling
      Avslått– Ingen enhet på kabeltilkobling

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser. 


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        5. Trykk knappen

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To.  Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-addresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-addressen som ble valgt i steg 7.

    • Thomson 789ivn

      WiFi-standard
      b/g/n
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      22V / 1,23A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til http://10.0.0.1/ i en nettleser. 


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        5. Trykk knappen

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To.  Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-addresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-addressen som ble valgt i steg 7.

  • Epost

    • Webmail

      Du kan lese epost på webmail.broadpark.no

      Skriv inn ditt brukernavn og passord for å logge på.


    • Servernavn for epost

      • SMTP (utgående epost):                 mail.broadpark.no
      • POP (innkommende POP3):            mail.broadpark.no
      • IMAP (innkommende IMAP):          mail.broadpark.no
      • Webmail:                                         webmail.broadpark.no


    • Generelle innstillinger

      • Server for innkommende epost er en IMAP-server, dersom du ikke har mulighet til dette kan POP3 server brukes.
      • Vår epostserver (POP/IMAP/SMTP) heter mail.broadpark.no
      • Inngående port: 110 (POP) 143 (IMAP)
      • Utgående port: 25 (587 med authentisering)
      • Brukernavn: Første del av epostadressen din, det som ligger foran @-tegnet, eksempel: james007
    • Oppsett av Windows Mail

      1. Starter du programmet for første gang kommer du rett til oppsett av ny konto. Ellers, velg Kontoer – + Epost


      2. Fyll inn epostadresse, passord og ditt navn. Trykk Neste

      Kryss av «Konfigurer serverinnstillinger manuelt»Trykk «Neste»


      3. Under «Informasjon om innkommende server» velger du:Servertype: IMAP

      • Serveradresse: mail.broadpark.no (innkommende og utgående)
      • Port: 143(innkommende), 587(utgående)

      Godkjenn med: Sikker godkjenning av passord

      Marker feltet med «Krever godkjennig»

      Brukernavn for pålogging er det som er før @broadpark.no i din epostadresse

      Trykk neste


      4. Du er nå ferdig, Trykk Fullfør

    • Oppsett av Microsoft Outlook

      1. Velg Fil->Informasjon Trykk på Legg til konto

      2. Fyll inn navn, epostadresse og passord. Gjenta passordet. Trykk Neste.

      3. Vent mens Outlook søker etter innstillinger.

      4. Trykk Fullfør

      Din Broadpark epost er nå klar til bruk

    • Oppsett av Mac OS X Mail

      1. Velg Arkiv og deretter Legg til konto


      2. Fyll ut info og trykk Fortsett


      3. Du får en advarsel. Den er ikke farlig. Trykk Koble til


      4. Velg kontotype IMAP, skriv en beskrivelse som du velger selv, og skriv inn mail.broadpark.no i feltet for innkommende eposttjener. Trykk Fortsett


      5. Fyll ut en valgfri beskrivelse, fyll inn mail.broadpark.no i feltet for utgående eposttjener.


      6. Dersom du bruker flere ulike epostadresser i samme program, fjern haken for Bruk kun denne tjeneren


      7. Hak av for Bruk godkjenning. Brukernavn og passord fylles ut automatisk. Trykk Fortsett


      8. Trykk Opprett

      Eposten din er nå klar til bruk

    • Oppsett av Android

      1. Start med å trykke på epost-ikonet.

      Ikonet kan variere basert på modell


      2. Du kommer da inn i Konfigurer epost. Velg Legg til e-postkonto.


      4. Skriv så inn epostadressen og passordet ditt. Trykk på Manuelt oppsett.


      3. Velg så hvilken kontotype du vil ha. Vi anbefaler IMAP, som er det denne guiden vil vise.


      5. Her fyller du ut din epostadresse, brukernavn, passord og IMAP-server (mail.broadpark.no). De resterende linjene skal være automatisk satt opp. Det vil da samsvare med bildene under.

      Merk! For utgående server er det mulig det står "smtp.broadpark.no" hvis dette er tilfellet, må du endre til "mail.broadpark.no"

      Du er nå ferdig, trykk logg på!

    • Oppsett av Apple iPhone

      1. Velg Innstillinger


      2. Velg Mail, kontakter, kalendere


      3. Velg Legg til konto


      4. Du får opp en liste over eposttilbydere. Velg Annen helt nederst.


      5. Velg Legg til e-postkonto


      6. Fyll ut navn, epostadresse og passord i feltene som dukker opp. Beskrivelse fyller du ut for å skille denne epostkontoen fra andre dersom du har flere epostkontoer registrert på samme telefon.


      7. Fyll ut feltene for Innkommende og utgående eposttjener med samme informasjon:

      Vertsnavn: mail.broadpark.no
      Brukernavn: Ditt brukernavn – det som står foran @ i epostadressen
      Passord: Det passordet du har valgt eller fått tildelt til epostadressen


      8. Trykk Neste

      9. Trykk Arkiver

      10. Du skal nå kunne sende og motta Broadpark Epost på din iPhone

  • NextGenTel Sikkehetspakke

    For å administrere din Sikkerhetspakke går du til:
    Administrasjonpanelet for NextGenTel Sikkerhetspakke


    Her vil du ha mulighet til å se alle enheter du har knyttet til din bruker og du vil ha oversikt over hvor mange lisenser du har tilgjengelig.

    Ønsker du å legge til en ny enhet trykker du på "Add Device", du vil da få opp et nytt vindu som ser slik ut

    Her velger du ønsker å bruke din egen bruker til å registrere den nye enheten eller om du ønsker å dele lisensene dine med en venn.

    Forskjellen her blir at hvis man bruker sin egen bruker, vil man også få tilgang til å styre disse enhetene og finne ut hvor enhetene befinner seg.

    Når du har funnet ut hvilke type installasjon dette er, går du videre ved å trykke "Continue".

    Hvis det er denne maskinen som skal installere Sikkerhetspakken trykker du "Download".


    Dersom det er en annen enhet klikker du på korrekt valg. Når du har valgt trykker du "Continue"

    Dersom du valgte "Another Computer" vil du bare få mulighet til å sende link til en epost, men dersom du valgte telefon eller tablet vil du også ha mulighet til å sende link via SMS.

    Når du har fylt inn informasjonen her trykker du send og får da videre informasjon om hvordan du installerer på epost/SMS.