<< Tilbake

Internett

  • Oppkoblingshjelp


    For å koble opp Internett, må du først identifisere hvilken ruter du har mottatt. Dette står på pakken du har mottatt, men vil også stå på baksiden av ruteren din.

    Vi har laget noen enkle videoer som du kan se her, hvis ikke finner du veiledning nedenfor.

    Inteno DG150/DG200/DG301:

    Thomson 788vn

    Thomson 789ivac

    • Telefonlinje

      Hvis du får Internett levert via telefonkabelen kan du følge veiledning under.

      1. Pakk ut esken du har mottatt, det kan være lurt å ha litt system på dette frem til du har koblet opp. Her skal det være følgende:



        1. En ruter
        2. Gul nettverkskabel
        3. Rød nettverkskabel
        4. Grå telefonkabel
        5. Grønn telefonkabel
        6. Strømkabel
        7. Splitter
      2. Nå kobler du den grå telefonkabelen til DSL-porten på ruteren din  og deretter kobles andre enden inn i telefonkontakten din på veggen.
      3. Koble strømkabelen til ruteren, deretter kobler du strømadapteret til strømmen.
      4. Ruteren din er nå tilkoblet og du vil se at det blinker litt forskjellige frem til den er på nett. Det kan være lurt å vente 5-10 minutter før du prøver å koble på nett.
    • Fiber

      Hvis du får levert Internett via fiber kan du følge veiledning under for hjelp til oppkobling.

      1. Pakk ut esken du har mottatt, det kan være lurt å ha litt system på dette frem til du har koblet opp.
        Her skal det være følgende:


        1. En ruter
        2. Gul nettverkskabel
        3. Rød nettverkskabel
        4. Grå telefonkabel
        5. Grønn telefonkabel
        6. Strømkabel
        7. Splitter
      2. Du skal ha en fiberboks (mediaconverter) installert i din bolig, vennligst finn denne.
      3. Koble den røde nettverkskabelen til ruteren sin WAN port. Deretter kobler du andre enden i nettverksporten på fiberboksen.
      4. Til slutt kobler du til strømkabelen i ruteren og deretter kobler strømadapteret til strømmen.


  • Feilsøk internettforbindelse

    • Jeg har bredbånd levert over telefonlinjen og kommer ikke på nett

      Hvis Internett har sluttet å fungere, er det første du må sjekke ruterens lampestatus.

      • Power/Status viser om ruteren mottar korrekt strømstyrke
      • Ethernet viser om det er kablet kontakt med PC/datautstyr
      • Broadband/DSL viser om det er kontakt med telefonsentralen

      Dersom du ikke kommer på nett, prøv disse punktene:

      1. Restart ruteren (slå av/på eller trekk ut strømmen og sett den på plass igjen).
      2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig inn. Trekk ut DSL-/telefonkabelen fra ruteren, sett den på plass igjen og gjør det samme med enden som går inn i uttaket på veggen.
      3. Prøv å bytte til en ny DSL-kabel (telefonkabel).
      4. Har du flere telefonuttak i boligen din må du prøve ruteren i disse også (viktig ved dobbelt uttak at begge prøves).
      5. Resette ruteren:
        1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
        2. Bak på ruteren er det et lite resetthull.
        3. Hold den spisse gjenstanden inne i hullet i ca. 15 sekunder.
        4. Vent i to minutter, ruteren skal nå være på nett.


    • Jeg har bredbånd levert over fiber og kommer ikke på nett

      Hvis Internett har sluttet å fungere, er det første du må sjekke ruterens lampestatus.

      • Power/Status viser om ruteren opererer som den skal.
      • Broadband viser hvorvidt det er kontakt med din fiberboks (Media Konverter).
      • Internet viser hvorvidt din ruter har fått en Internettadresse og tilknyttet Internett.

      I tillegg har dere en fiberboks som gjerne er montert på veggen av fibermontør.
      Lampene på denne varierer litt basert på sted, du finner en oversikt her.

      Hvis du opplever problemer med Internett og lampen "Internet" lyser rødt eller er av, bør du sjekke media konverteren din før du forsetter feilsøket(se liste her).

      Dersom alt lyser som normalt på media konverteren og forsatt opplever problemer, kan du forsøke følgende:

      1. Restart ruteren (slå av/på eller trekk ut strømmen og sett den på plass igjen).
      2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig inn. Trekk ut nettverkskabelen fra ruteren, sett den på plass igjen.
      3. Resett ruter
        1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
        2. Bak på ruteren er det et lite resetthull.
        3. Hold den spisse gjenstanden inne i hullet i ca. 15 sekunder.
        4. Vent i to minutter, ruteren skal nå være på nett.

      Hvis du fremdeles opplever problemer bør du kontakte kundeservice for videre hjelp.


    • Internett oppleves ustabilt

      Når Internett oppleves ustabilt, er det viktig å finne ut om årsaken er forbindelsen mellom din enhet og ruteren, eller om det er problemer med linjen.

      • Oppleves problemet på alle enheter og samtidig?
        • Hvis du kun bruker det trådløse nettverket bør du forsøke å endre kanal, du finner også annen nyttig informasjon om hvordan feilsøke trådløs forbindelse her
        • Hvis du bruker kabel og opplever at Internett faller ut, ber vi om at du sjekker lampene på ruteren slik det er beskrevet under.
      • Hvis du kobler en maskin til ruteren med en kabel, istedenfor trådløst nettverk. Forsvinner da problemet på denne maskinen?
      • På ruteren er det en DSL/Broadband lampe, slutter denne å lyse når problemet oppstår eller blir Internett lampen rød?
        • Hvis lampene slutter å lyse, kontakt NextGenTel Kundeservice snarest
    • Internetthastigheten er for lav

      Det er mange ulike faktorer som påvirker hastigheten på bredbåndet, både hos deg og hos oss som tilbyder. 

      Hastigheten vi leverer til din ruter vil variere og avhenger først og fremst av:

      • avstand til sentralen  
      • kvaliteten på linjen 

      Dette kan variere fra adresse til adresse.

      For å sjekke hva din faktiske hastighet er, kan du logge inn på ruteren din. Du finner veiledning for dette her:

      Thomson eller Technicolor ruter

      Inteno x5668

      Alle andre Inteno rutere

      For å måle hastigheten din fra din datamaskin, kan du bruke http://nextgentel.speedtest.net. Husk at hvis målingen blir gjort på en enhet tilknyttet trådløst nettverk vil det trådløse nettverket kunne påvirke hastigheten. NextGenTel anbefaler derfor alltid at du bruker kabel når du utfører slik måling. Alternativt kan du ta i bruk SmartRuter, som jevnlig sjekker hastigheten og viser denne til deg i SmartRuter Appen.


  • Finn din ruter

    • Inteno DG150

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Fysisk mål

      Bredde: 220mm Dybde: 169mm Høyde: 42mm

      Konfigurasjon av ruter

      Gå hit for veiledning på konfigurasjon

      Lys status

      StatusGrønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      WirelessGrønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL WANGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      InternettGrønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      ECOGrønn - Trådløst nett er deaktivert
      Avslått  - Trådløst nett er aktivert
      VoiceGrønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert
    • Inteno DG200

      WiFi-standard

      802.11b/g/n/ac

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1A

      Konfigurasjon av ruter

      Gå hit for veiledning på konfigurasjon

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert, men bruker bare 2,4 GHz nettet
      Blå - WiFi kjører både på 5 GHz og 2,4 GHz nett.
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL/WAN Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert
    • Inteno DG301

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 2A

      Konfigurasjon av ruter

      Gå hit for veiledning på konfigurasjon

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert
    • Inteno x5668

      WiFi-standard

      802.11b/g

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1A

      Konfigurasjon av ruter

      Gå hit for veiledning på konfigurasjon

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
    • Technicolor 788vn

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Konfigurasjon av ruter

      Gå hit for veiledning på konfigurasjon

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert
    • Technicolor 789ivac

      WiFi-standard
      b/g/n/ac
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      12V / 1,5A

      Konfigurasjon av ruter
      Gå hit for veiledning på konfigurasjon




      Lysstatus

      Status Grønn– På nett
      Rød– Ikke på nett / feil ved ruter
      Avslått– Avslått, defekt eller ikke strøm
      BroadbandGrønn fast– Kontakt mot sentral
      Grønn blink 4 Hz– Etablerer kontakt mot sentral
      Grønn blink 2 Hz– Ingen kontakt mot sentral
      Avslått– Ingen kontakt mot sentral
      Internet Grønn– Ruter er aktivert
      Rød– Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått– Ikke på nett eller ikke aktivert
      Wireless 2,4 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 2,4 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Wireless 5 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 5 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Ethernet Grønn– Tilkoblet enhet på kabeltilkobling
      Avslått– Ingen enhet på kabeltilkobling


    • Thomson 789ivn

      WiFi-standard
      b/g/n
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      22V / 1,23A

      Konfigurasjon av ruter
      Gå hit for veiledning på konfigurasjon


      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert
  • Epost

    • Webmail

      Du kan lese epost på webmail.broadpark.no

      Skriv inn ditt brukernavn og passord for å logge på.


    • Servernavn for epost

      • SMTP (utgående epost):                 mail.broadpark.no
      • POP (innkommende POP3):            mail.broadpark.no
      • IMAP (innkommende IMAP):          mail.broadpark.no
      • Webmail:                                         webmail.broadpark.no


    • Generelle innstillinger

      • Server for innkommende epost er en IMAP-server, dersom du ikke har mulighet til dette kan POP3 server brukes.
      • Vår epostserver (POP/IMAP/SMTP) heter mail.broadpark.no
      • Inngående port: 110 (POP) 143 (IMAP)
      • Utgående port: 25 (587 med authentisering)
      • Brukernavn: Første del av epostadressen din, det som ligger foran @-tegnet, eksempel: james007
    • Oppsett av Windows Mail

      1. Starter du programmet for første gang kommer du rett til oppsett av ny konto. Ellers, velg Kontoer – + Epost


      2. Fyll inn epostadresse, passord og ditt navn. Trykk Neste

      Kryss av «Konfigurer serverinnstillinger manuelt»Trykk «Neste»


      3. Under «Informasjon om innkommende server» velger du:Servertype: IMAP

      • Serveradresse: mail.broadpark.no (innkommende og utgående)
      • Port: 143(innkommende), 587(utgående)

      Godkjenn med: Sikker godkjenning av passord

      Marker feltet med «Krever godkjennig»

      Brukernavn for pålogging er det som er før @broadpark.no i din epostadresse

      Trykk neste


      4. Du er nå ferdig, Trykk Fullfør

    • Oppsett av Microsoft Outlook

      1. Velg Fil->Informasjon Trykk på Legg til konto

      2. Fyll inn navn, epostadresse og passord. Gjenta passordet. Trykk Neste.

      3. Vent mens Outlook søker etter innstillinger.

      4. Trykk Fullfør

      Din Broadpark epost er nå klar til bruk

    • Oppsett av Mac OS X Mail

      1. Velg Arkiv og deretter Legg til konto


      2. Fyll ut info og trykk Fortsett


      3. Du får en advarsel. Den er ikke farlig. Trykk Koble til


      4. Velg kontotype IMAP, skriv en beskrivelse som du velger selv, og skriv inn mail.broadpark.no i feltet for innkommende eposttjener. Trykk Fortsett


      5. Fyll ut en valgfri beskrivelse, fyll inn mail.broadpark.no i feltet for utgående eposttjener.


      6. Dersom du bruker flere ulike epostadresser i samme program, fjern haken for Bruk kun denne tjeneren


      7. Hak av for Bruk godkjenning. Brukernavn og passord fylles ut automatisk. Trykk Fortsett


      8. Trykk Opprett

      Eposten din er nå klar til bruk

    • Oppsett av Android

      1. Start med å trykke på epost-ikonet.

      Ikonet kan variere basert på modell


      2. Du kommer da inn i Konfigurer epost. Velg Legg til e-postkonto.


      4. Skriv så inn epostadressen og passordet ditt. Trykk på Manuelt oppsett.


      3. Velg så hvilken kontotype du vil ha. Vi anbefaler IMAP, som er det denne guiden vil vise.


      5. Her fyller du ut din epostadresse, brukernavn, passord og IMAP-server (mail.broadpark.no). De resterende linjene skal være automatisk satt opp. Det vil da samsvare med bildene under.

      Merk! For utgående server er det mulig det står "smtp.broadpark.no" hvis dette er tilfellet, må du endre til "mail.broadpark.no"

      Du er nå ferdig, trykk logg på!

    • Oppsett av Apple iPhone

      1. Velg Innstillinger


      2. Velg Mail, kontakter, kalendere


      3. Velg Legg til konto


      4. Du får opp en liste over eposttilbydere. Velg Annen helt nederst.


      5. Velg Legg til e-postkonto


      6. Fyll ut navn, epostadresse og passord i feltene som dukker opp. Beskrivelse fyller du ut for å skille denne epostkontoen fra andre dersom du har flere epostkontoer registrert på samme telefon.


      7. Fyll ut feltene for Innkommende og utgående eposttjener med samme informasjon:

      Vertsnavn: mail.broadpark.no
      Brukernavn: Ditt brukernavn – det som står foran @ i epostadressen
      Passord: Det passordet du har valgt eller fått tildelt til epostadressen


      8. Trykk Neste

      9. Trykk Arkiver

      10. Du skal nå kunne sende og motta Broadpark Epost på din iPhone