<< Tilbake

     

    Finn din ruter

    • Inteno DG150

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Fysisk mål

      Bredde: 220mm Dybde: 169mm Høyde: 42mm

      Lys status

      StatusGrønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      WirelessGrønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL WANGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      InternettGrønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      ECOGrønn - Trådløst nett er deaktivert
      Avslått  - Trådløst nett er aktivert
      VoiceGrønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert


      Konfigurasjon av ruter


      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno DG200

      WiFi-standard

      802.11b/g/n/ac

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 2A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert, men bruker bare 2,4 GHz nettet
      Blå - WiFi kjører både på 5 GHz og 2,4 GHz nett.
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL/WAN Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno DG301

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL/Fiber

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 2A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Voice Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst. NB! Hvis du skal gjøre endringer på ruteren anbefaler vi at du er tilkoblet med kabel.
        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.
        3. Logg inn med følgende brukernavn og passord:

          Brukernavn: user
          Passord: user
        4. Trykk Login, du er nå logget inn på din ruter.
      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.
        4. Trykk knappen Save/Apply
      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Klikk på firkanten med blyant ved siden av nettverksnavnet under WIFI til venstre
        3. Endre passordet: I feltet WiFi Key (Password) skriver du passordet du vil benytte.

        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet WIFI i menyen på toppen.

        3. Velg Radios under General.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Velg STATUS i menyen på toppen
        3. Velg DSL Status i menyen til venstre
        4. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Velg Expert mode oppe til høyre


        3. Trykk på NETWORK i menyen på toppen

        4. Trykk på Port Forwarding under firewall


        5. Trykk så på + tegnet for å legge til en portåpning


        Når alt er fylt inn trykker du på Save.


        6. Trykk så på Apply for å fullføre portåpningen


        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.134 med TCP og UDP port 404

    • Inteno x5668

      WiFi-standard

      802.11b/g

      Teknologi

      ADSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      DSL Grønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


        Brukernavn: user
        Passord: user

        3. Trykk Login,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

        3. Endre nettverksnavn: I feltet SSID skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        4. Trykk knappen Save/Apply

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter
        2. Gå inn på menypunktet Wireless.
        3. Velg menyvalget Security i venstre kant av bildet.
        4. Fjern prikkene i feltet WPA Pre-Shared Key og skriv inn et nytt passord. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.
        5. Trykk knappen Save/Apply nederst på siden.
      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Gå inn på menypunktet Wireless i menyen til venstre.

        3. Velg Advanced under Wireless.

        4. Kanal velges i rullegardinmenyen merket Channel.


        5. Trykk på knappen Save/Apply nederst på siden.

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter
        2. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.
      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Advanced Setup

        3. Trykk på NAT

        4. Trykk på Add
        Da kommer dette skjemaet opp.


        5. Fyll inn skjemaet slik som dette 


        6. Når alt er fylt inn trykker du på Apply / Save.
        Du har nå åpnet porter til enheten på innsiden som har IP-adresse: 10.0.0.50 med TCP port 1420

    • Technicolor 788vn

      WiFi-standard

      802.11b/g/n

      Teknologi

      ADSL/VDSL

      Telefoni

      Integrert

      TV-støtte

      Ja

      Strømtilførsel

      12V / 1,5A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        5. Trykk knappen

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

    • Technicolor 789ivac

      WiFi-standard
      b/g/n/ac
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      12V / 1,5A

      Lysstatus

      Status Grønn– På nett
      Rød– Ikke på nett / feil ved ruter
      Avslått– Avslått, defekt eller ikke strøm
      BroadbandGrønn fast– Kontakt mot sentral
      Grønn blink 4 Hz– Etablerer kontakt mot sentral
      Grønn blink 2 Hz– Ingen kontakt mot sentral
      Avslått– Ingen kontakt mot sentral
      Internet Grønn– Ruter er aktivert
      Rød– Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått– Ikke på nett eller ikke aktivert
      Wireless 2,4 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 2,4 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Wireless 5 GHz Grønn– Trådløst nett er aktivert og kjører på 5 GHz
      Avslått– Trådløst nett er deaktivert
      Ethernet Grønn– Tilkoblet enhet på kabeltilkobling
      Avslått– Ingen enhet på kabeltilkobling

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        Din ruter har 2 ulike trådløse nettverk, et nettverk som bruker 2.4GHz båndet og et som bruker 5GHz båndet. For å gjøre dette enklest mulig for deg som bruker har vi valgt å gi disse nettverkene samme navn. Dine enheter vil da selv bestemme hvilket bånd den skal bruke (dersom enheten støtter begge). I noen tilfeller kan det likevel være ønskelig å være bevist på hvilke nettverk du faktisk bruker. Hvis du ønsker å beholde løsningen slik den er i dag, men vil endre nettverksnavn er det da viktig at du endrer begge nettverksnavn!

        1. Logg inn på din ruter (brukernavn: user | passord: user)

        2. Dette er bildet du vil bli møtt etter du er logget inn, trykk nå på knappen "Home Network"

        3. Du får nå en oversikt over ulike enheter tilknyttet nettverket ditt. Som du ser av bildet under er det markert gult på to punkter under "Wireless".

        Den første heter "WLAN: NextGenTel_xxxxxx" og den andre heter "WLAN_5G: xxxxxxx".

        WLAN = 2.4GHz nettverket

        WLAN_5G  = 5GHz nettverket


        Her velger du det nettverket du ønsker å gjøre endringer på. Dersom du er interessert i å lese om forskjellen på disse nettverkene har vi skrevet en lengre forklaring på vår bredbåndsblogg:

        5 GHz og 2,4 GHz nettverk - hva er forskjellen?

        4. Trykk på ønsket nettverk du vil endre, du får da opp følgende bilde:

        (På bildet har vi trykket på 2.4GHz nettverket, men hvilken type informasjonen du får ut av de to ulike nettverkene er like)

        5. Trykk på "Configure" for å gjøre endringer

        Dersom du har valgt 2.4GHz vil du se følgende muligheter

        For å endre nettverksnavn, endrer du feltet "Network Name (SSID)". Hvis du bare ønsker å skille mellom nettverkene, anbefaler vi at du her skriver "_2.4GHz" bak navnet som står der i dag.

        PS! Her kan du også endre passord, dersom du ønsker å endre dette.

        Dersom du har valgt 5GHz nettverket blir du møtt av følgende skjerm. Endringer gjøres på samme måte som for 2.4GHz nettverket over.

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

    • Thomson 789ivn

      WiFi-standard
      b/g/n
      Teknologi
      ADSL/VDSL/Fiber
      Telefoni
      Integrert
      TV-støtte
      Ja
      Strømtilførsel
      22V / 1,23A

      Lys status

      Status Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
      Rød - Feil i oppstart
      Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
      Wireless Grønn - Trådløst nett er aktivert
      Avslått - Trådløst nett er deaktivert
      BroadbandGrønn fast - Kontakt med sentral
      Grønn blinkende - Prøver å opparbeide kontakt med sentral
      Avslått - Ingen kontakt med sentral
      Internett Grønn - Ruter er aktivert
      Rød - Ikke på nett og feil aktivert
      Avslått - Ikke på nett eller ikke aktivert
      Phone Grønn - Telefontjeneste er aktivert
      Avslått - Telefontjeneste er deaktivert

      Konfigurasjon av ruter

      • Innlogging på ruter

        1. Koble til ruter, enten kablet eller trådløst.

        2. Gå til 10001.png#asset:73188 i en nettleser.


        3. Brukernavn: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Network Name). Eksempel: "Thomson309768". 

        Dersom du har en av følgende modeller: 788vn eller 789ivac, vil brukernavn og passord være "user"


        4. Passord: Kan du finne på lappen du fikk med i ruteresken og på baksiden av ruteren (Wireless Protected Setup), benytt kode på åtte siffer uten bindestrek. Eksempel: 21759192


        5. Trykk OK,du kan nå gjøre endringer på din ruter.

      • Endre nettverksnavn

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre nettverksnavn: I feltet Network Name (SSID) skriver du nettverksnavnet du vil benytte.


        5. Trykk knappen

      • Endre trådløst passord

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre passord: I feltet WPA-PSK Encryption Key skriver du passordet du vil benytte. Vi anbefaler at du benytter både store og små bokstaver, tall og spesialtegn (!#%) for å gjøre passordet så sikkert som mulig. Unngå bruk av Æ, Ø og Å.


        5. Trykk knappen Apply

      • Endre trådløs kanal

        1. Logg inn på din ruter

        2. Se på nederste feltet på hovedsiden der det står Home Network, klikk på Wireless under denne.

        3. Oppe i høyre hjørnet ser du nå Configure trykk her.

        4. Endre kanal: I feltet Channel velger du kanalen du ønsker


        5. Trykk knappen Apply

      • Hastighet på ruter

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Broadband connection i venstre menyen.

        3. Du ser her hvilken hastighet din ruter mottar.

      • Portåpning

        1. Logg inn på din ruter

        2. Trykk på Toolbox i menyen til venstre.

        3. Velg deretter Game & Application Sharing.

        4. Velg Create a new game or application nederst, under Pick a task…

        5. Her velger du et eget navn for portåpningen, og egendefinerte porter, Manual Entry of Port Maps. Trykk på Next.

        6. Her legger du til porter som skal åpnes for den nye oppføringen. Her har vi allerede lagt til TCP Port 25565 og TCP/UDP 27000-27015. For å legge til en enkel port velger du først TCP, UDP, eller begge. Deretter skriver du inn portnummeret i begge boksene under Port Range, og også i boksen merket Translate To. Trykk på Add.

        7. Når du har lagt til de portene som skal åpnes velger du Assign a game or application to a local network device under Pick a Task. Her må du velge den nye oppføringen i rullegardinmenyen, og peke den mot en registrert enhet på nettet, eller en IP-adresse.

        8. Portåpningen ligger oppført under Assigned Games & Applications

        De oppførte portene er nå åpne mot enheten eller IP-adressen som ble valgt i steg 7.

    • Mediaconvertere

      Oversikt

      • Raycore

        Lampestatus:

        PWR Blå - Påslått og tilkoblet strøm
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        FX (LINK)Blå - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        LAN (LINK)Blå - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. NB! Denne vil bare lyse dersom det er kontakt på fiberkabel.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        SPEEDRød - 1000 Mbps
        Grønn - 100 Mbps
        Avslått - Ikke kontakt eller 10 Mbps


        Dersom FX lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

      • Ericsson

        Lampestatus:

        PWR (øverste) Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        WAN (miderste)Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        LAN (nederste)Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


        Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • Inteno

        Lampestatus:

        PWR Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        100MGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        Link/Act, FDX/COL og SDGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


        Dersom Link/Act, FDX/COL og SD lampene eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom 100M lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • HET-3012

        Lampestatus:

        Power Grønn - Påslått og tilkoblet strøm
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm
        FO ACT/LinkGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        TX ACT/LinkGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.


        Dersom FO ACT/Link lampen eller Power lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom TX ACT/Link lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • Inteno XG6746

        Lampestatus:


        PWR  Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
        WAN Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 1Gbps.
        Gul - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 100Mbps.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
        Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
        LAN Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

        Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • Inteno XG6846

        Lampestatus:

        PWR  Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
        WAN Grønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 1Gbps.
        Gul - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen, 100Mbps.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        LAN Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

        Dersom WAN lampen eller PWR lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • ONT I-020E-H/G-F

        Lampestatus:

        EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
        PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
        Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
        DATA 2Deaktivert
        DATA 1Grønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

        Dersom PON lampen, MGMT lampen eller EQPT lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom DATA 1 lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • ONT I-010G-S

        Lampestatus:

        EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
        PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        MGMTGrønn - Det er kontakt med management server.
        Avslått - Det er ikke kontakt med management server.
        LANGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. 
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.
        ALMAlarm, skal ikke lyse!

        Dersom PON lampen, MGMT lampen eller EQPT lampen ikke lyser er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.

      • ONT I-10G-U

        Lampestatus:


        EQPT Grønn - Påslått og tilkoblet strøm.
        Avslått - Avslått, defekt eller ikke strøm.
        PONGrønn - Det er kontakt med sentral på fiberkabelen.
        Grønn blink - Prøver å opparbeide kontakt på fiberkabelen
        Rød - Software oppgradering feil
        Rød blink - Software oppgradering kjører.
        Avslått - Det er ikke kontakt med sentral.
        LOSRød - Ingen kontakt ut på fiberkabel.
        Avslått - Kontakt på fiberkabel.
        LANGrønn - Det er kontakt mellom ruteren og fiberboksen. 
        Avslått - Det er ikke kontakt mellom ruteren og fiberboksen.

        Dersom PON lampen eller EQPT lampen ikke lyser, eventuelt at LOS lampen lyser rødt, er det et tegn på at linjen din ikke fungerer som den skal. Forsøk da å koble fra strømmen til mediakonverteren og koble den i igjen. Dersom problemet vedvarer, ta kontakt med kundeservice slik at dette kan bli rettet så fort som mulig.

        Dersom LAN lampen ikke lyser, kan det være et problem med nettverkskabelen du bruker mellom mediakonverter og din ruter. Prøv da en annen nettverkskabel og sørg for at det er ruteren er påslått. Skulle problemet vedvare, ta kontakt med kundeservice.