<< Tilbake

Kom i gang med internett fra NextGenTel


Brosjyre fiberBrosjyre xDSL



Les mer om hvordan du kobler opp utstyret fra NextGenTel

brukerveiledninger.png#asset:83169



     

    Feilsøk internettforbindelse

    • Jeg kommer ikke på nett

      Hvis internett har sluttet å fungere, bør du først sjekke ruterens lampestatus.

      • Power/Status viser om ruteren mottar korrekt strømstyrke
      • Ethernet viser om det er kablet kontakt med datautstyr hjemme
      • Internet/Broadband viser om det er tilkobling til internett

      Hvis du ikke kommer på nett, prøv dette:

      1. Slå av/på ruteren (med knapp eller strømledning).
      2. Sjekk at kablene er koblet skikkelig til. Trekk ut nettkabelen fra ruteren, sett den på plass igjen og gjør det samme med enden som går inn i uttaket på veggen.
      3. Prøv en ny nettkabel (til fiberboks eller telefonkontakt).
      4. Hvis du har fiber: Sjekk mediakonverteren.
      5. Resett ruteren:
        1. Finn en spiss gjenstand (kulepenn eller binders).
        2. Hold en spiss gjenstand inne i resetthullet bakpå ruteren i ca. 10 sekunder.
        3. Vent i to til fem minutter – ruteren skal nå være på nett.
    • Internetthastigheten er for lav

      Ustabilt nett

      Hvis internett oppleves ustabilt, er det viktig å finne ut om årsaken er forbindelsen mellom din enhet og ruteren, eller om det er problemer med linjen.

      • Oppleves problemet på alle enheter og samtidig?
        • Hvis du kun bruker det trådløse nettverket, anbefaler vi deg å prøve vårt verktøy for optimalisering av wifi. Du finner verktøyet «Optimaliser wifi» i kundeappen.
        • Sjekk at kablene til ruteren sitter i slik de skal.
      • Sjekk om DSL/Broadband/Internett-lampen slutter å lyse eller lyser rødt når problemet oppstår. Start ruteren på nytt. Hvis problemet fortsetter; ta kontakt med kundeservice for videre hjelp.


      Lav hastighet

      Bredbåndshastigheten påvirkes av mange ting, både i hjemmenettet hos deg eller i nettet vårt. Hastigheten frem til boligen din avhenger først og fremst av:

      • Type tilkobling (fiber eller bredbånd via telefonlinjen)
      • Linjekvalitet og avstand til sentral (gjelder for bredbånd over telefonlinjen)

      For å sjekke hva din faktiske hastighet er, ber vi deg laste ned og logge inn på kundeappen. Det er viktig å være bevisst på forskjellen mellom hastighet mål på det trådløse hjemmenettverket ditt og kapasiteten som leveres frem til ruteren din.