<< Tilbake

     

    Tv og strømming

    • Oppkoblinghjelp TV

      Før du kobler opp TV-dekoderen sjekk at internettforbindelse din fungerer. Trenger du hjelp med selve internettoppkoblingen følger du denne guiden: Oppkoblingshjelp internett


      Vi har laget noen enkle videoer  som viser deg hvordan du kobler opp TV-dekoderen. Du kan også følge veiledningen nedenfor.


      1. Pakk ut esken du har mottatt. Pakken inneholder følgende:
        1. TV-dekoder
        2. Brukermanual
        3. Fjernkontroll 
        4. Batterier til fjernkontroll
        5. Strømforsyning
        6. Infrarød dongel - gir bedre signal til fjernkontrollen
        7. HDMI-kabel
        8. SCART-kabel
        9. Nettverkskabel 
      2. Finn fram nettverkskabelen. Denne kobles til porten merket med gult på TV-dekoderen, deretter til bredbåndsruteren. Har du vanlig bredbånd benytter du port 4 på ruteren. Har du fiber kan du benytte alle portene.
      3. Koble HDMI-kabel fra TV-dekoder til din TV.
      4. Tilslutt kobler du strømkabelen til ruteren, deretter kobler du strømadapteret til strømmen.
      5. Din TV-dekoder er nå korrekt koblet opp. Merk at det kan ta opp til 30 minutter før du får bilde på skjermen ved førstegangsoppkobling.
    • Oppkoblingshjelp ny TV-løsning lansert juni 2019

      Før du kobler opp TV-dekoderen sjekk at internettforbindelse din fungerer. Trenger du hjelp med selve internettoppkoblingen følger du denne guiden: Oppkoblingshjelp internett


      Har du mottatt en TV-dekoder av merket Amino er det denne oppkoblingsguiden du skal følge.

      1. Pakk ut esken du har mottatt. Pakken inneholder følgende:
        1. TV-dekoder
        2. Brukermanual
        3. Fjernkontroll
        4. Batterier til fjernkontroll
        5. Strømforsyning
        6. HDMI-kabel
        7. Nettverkskabel
      2. Finn fram nettverkskabelen. Denne kobles til nettverksuttaket på TV-dekoderen.
      3. Koble HDMI-kabel fra TV-dekoder til din TV. (Husk å velg riktig HDMI-kilde på din TV).
      4. Tilslutt kobler du strømkabelen til TV-dekoderen, deretter kobler du strømadapteret til strømmen.
      5. Din TV-dekoder er nå korrekt koblet opp. Merk at det kan ta opp til 10 minutter før du får TV-bilde på skjermen ved førstegangsoppkobling. Ved førstegangs oppstart vil TV-dekoder foreta en oppgradering av programvare. Du vil også få beskjed om å velge språk og pin-kode for "Foreldre-pin" og "Kjøps-pin".
    • Aktivering av TV-app og Web-TV

      Har du mottatt vår nye Amino TV-dekoder har du også tilgang til TV via vår TV-App og Web-TV.

      For å se TV via TV-app og Web-TV trenger du en tilkoblingskode. Denne kan genereres fra din Amino TV-dekoder:

      1. Trykk "Menu" på fjernkontrollen som fulgte med Amino TV-dekoder.
      2. Velg "Innstillinger" med piltastene på fjernkontrollen.
      3. Velg fanen "Mobil".
      4. Velg "Opprett tilkoblingskode".
      5. En tilkoblingskode vil nå være tilgjengelig på skjermen. Denne brukes for aktivering av TV-app eller Web-TV. (Merk at hver enhet krever egen kode).


      Hvordan aktivere Web-TV:

      1. Gå inn på nextgentel.tv
      2. Trykk på "LOGG INN".
      3. Tast inn tilkoblingskode.
      4. Tjenesten er nå aktivert.


      Hvordan aktivere TV-app:

      1. Last ned appen på din telefon/nettbrett:
        1. Android
        2. iOS
      2. Start appen og tast inn tilkoblingskode.
      3. Tjenesten er nå aktivert.
    • Feilsøk TV-tjeneste fra NextGenTel

      • Oppstartsproblemer TV

        Ved manglende lyd og/eller bilde på din TV-tjeneste sjekk først at din internettforbindelse fungerer.

        Fungerer ikke internettforbindelsen kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.


        Dersom TV-dekoderen stopper på en av prikkene i oppstarten, sjekk følgende:

        1. Sjekk at TV-dekoder er koblet med nettverkskabel til port 4 på bredbåndsruteren (har du fiber kan du bruke alle porter)
        2. Start utstyret på nytt i følgende rekkefølge:
          1. Slå av TV-dekoder
          2. Start ruteren på nytt og vent til du er på internett igjen.
          3. Slå på TV-dekoder
        3. Hjelper ikke dette anbefaler vi en resett av din TV-dekoder.

        cisco-pvr.png#asset:1144



        Hvordan resette din TV-dekoder:

        All programvare, innstillinger og tidligere opptak på dekoderen fjernes ved resett.

        1. Slå av dekoderen med knappen bak
        2. Stikk en kulepenn e.l. i reset-hullet
        3. Slå på igjen dekoderen mens du fremdeles holder kulepennen inne i hullet
        4. Slipp når det dukker opp et tannhjul på skjermen
        5. Vent til TV-dekoderen er ferdig med å laste inn programvaren


      • Tv mangler lyd og/eller bilde

        Ved manglende lyd og/eller bilde på din TV-tjeneste, sjekk først at din internettforbindelse fungerer. 

        Fungerer ikke internettforbindelsen kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.


        Sort skjerm/ melding om ingen signal funnet

        Når det er sort skjerm er det ikke kontakt mellom TV-dekoder og TV.

        1. Sjekk at du har stilt TV-apparatet ditt inn på rett kanal. Hver inngang på TV har tilhørende kanal på TV-apparatet. På de fleste moderne TV-er kan du velge HDMI-inngang med "Source-knappen" på din fjernkontroll.
        2. Sjekk inngangen på TV. Prøv å koble HDMI-kabelen i en annen inngang eller
          prøv en annen enhet på inngangen for å se om det kan være inngangen på TV-apparatet som er defekt.
        3. Prøv med annen HDMI-kabel, eller prøv HDMI-kabelen på en annen enhet for å sjekke om det kan være kabelen som er defekt.

        Ikke lyd og/eller bilde

        Hvis TV-portalen laster inn men du får sort skjerm og/eller intet bilde bør følgende sjekkes:

        1. Sjekk om HDMI-kabel mellom TV-dekoder og TV er løs. Ta gjerne ut kabelen i
          begge ender og sett den på plass igjen for å sjekke at alt sitter godt.
        2. Start TV-dekoderen på nytt.
        3. Hjelper ikke dette anbefaler vi en resett av din Tv-dekoder.


        Hvordan resette din Tv-dekoder:

        All programvare, innstillinger og tidligere opptak på dekoderen fjernes ved resett.

        1. Slå av dekoderen med knappen bak
        2. Stikk en kulepenn e.l. i reset-hullet
        3. Slå på igjen dekoderen mens du fremdeles holder kulepennen inne i hullet
        4. Slipp når det dukker opp et tannhjul på skjermen
        5. Vent til TV-dekoderen er ferdig med å laste inn programvaren


      • Tv-bildet hakker

        Om Tv-bildet hakker på din Tv-tjeneste sjekk først at din internettforbindelse fungerer korrekt.

        Fungerer ikke internettforbindelsen korrekt kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.


        Tv-bildet hakker

        1. Sjekk at TV-dekoderen er koblet direkte med kabel til din bredbåndsruter. HomePlug eller annet utstyr for overføring av nettverkssignal kan påvirke TV-bildet. Er du avhengig av å bruke switch er det viktig at du bruker en switch som støtter TV-signaler. Eksempler på slike switcher er Netgear GS108E switch og TP-Link TLSG108E GB Media Switch. NextGenTel har ikke support på disse produktene.
        2. Har du flere TV-dekodere koblet til din bredbåndsruter kan du sjekke om disse også opplever at Tv-bildet hakker.




      • TV-pin

        Dersom PIN-koden din til TV-tjenesten ikke virker, eller dersom du ikke har koden, send en melding til Kundeservice via kontaktskjema på Min Side. Vi nullstiller koden, eller sender deg en ny kode snarest.

      • Resette Tv-dekoder

        Det er to ulike måter å resette/tilbakestille TV-dekoderen:

        Omstart av dekoder:

        Du kan tvinge dekoderen til å hente opp ny informasjon, ved å slå av og på strømmen til dekoder. Programvare og opptak forblir hvis du gjør dette.

        For å slå av TV-dekoder kan du enten koble fra strømmen til dekoder eller bruke av og på knappen på baksiden av dekoder.

        Nullstille dekoder til fabrikkinnstillinger:

        OBS! Denne metoden bør kun benyttes som siste utvei ved feilsøk på TV-dekoderen. All programvare, innstillinger og tidligere opptak på dekoderen fjernes.

        1. Slå av dekoderen med knappen bak
        2. Stikk en kulepenn e.l. i resett-hullet
        3. Slå på igjen dekoderen mens du fremdeles holder kulepennen inne i hullet
        4. Slipp når det dukker opp et tannhjul på skjermen
        5. Vent til TV-dekoderen er ferdig med å laste inn programvaren


      • Ta opp programmer

        Slik tar du opp programmer

        Trykk på rød opptaksknapp mens du ser på TV, da tar du opp programmet.
        Ønsker du serieopptak så går du inn meny og TV-opptak. Eller trykker to ganger på opptaksknappen når du er i TV-guiden.

        Opptak krever at du har en PVR-dekoder. For å ta opp et program mens du ser et annet må du ha VDSL- eller fiberbredbånd.


      • Hvor mange Tv-apparater kan jeg benytte?

        1. På ADSL (Bredbånd 5, Bredbånd 10 og Bredbånd 20)
          leverer vi kun én eller to TV-dekodere. Men du kan ikke se på to direktesendte kanaler samtidig. Du kan se på et opptak på én dekoder, mens du ser på direktesendt TV på en annen dekoder.
        2. På VDSL (Bredbånd 30 og Bredbånd 40) leverer vi opptil
          tre TV-dekodere. Her kan du se på TV på to dekodere samtidig som du tar opp et program på den tredje dekoderen. Du trenger kun én PVR da alle dekoderne har tilgang til opptakene du gjør.
        3. På Fiber leverer vi opptil seks TV-dekodere. Her kan du
          se på TV samtidig som du tar opp et program. Du trenger kun én PVR da alle dekoderne har tilgang til opptakene du gjør.
      • Kanalliste TV

        denne siden finner du hele listen over kanaler som er tilgjengelige på NextGenTel TV.

      • Favorittkanaler

        Slik stiller du inn dine favorittkanaler i en bestemt rekkefølge:

        VIDEO AV FAVORITTKANALER

        1. Trykk på Menu-knappen på fjernkontrollen
        2. Klikk deg frem til Innstillinger og TV
        3. Klikk deretter på Arranger kanaler
        4. Nå kan du legge til og fjerne kanaler ved å klikke på OK. Klikk på Endre rekkefølge for å endre på den eksisterende rekkefølgen av kanaler. Ved å bruke tastene P+ og P- kan du raskt  skifte opp og ned
        5. Trykk på Lagre når du er ferdig med redigering av kanalrekkefølgen


        Slik endrer du kanalenes rekkefølge tilbake til standard:

        Hvis du tidligere har endret på kanalrekkefølgen eller laget
        favorittlister, påvirker det hvor eventuelle nye kanaler ligger. Ønsker
        du å endre kanalrekkefølgen tilbake til standard, kan du følge denne
        guiden.

        1. Trykk på Menu-knappen på fjernkontrollen
        2. Klikk deg frem til Innstillinger og TV
        3. Klikk deretter på Arranger kanaler
        4. Klikk på Marker alle
        5. Trykk på Lagre
        6. Klikk på Arranger kanaler
        7. Klikk på Endre rekkefølge
        8. Velg Gjenopprett standard
        9. Trykk på Lagre
        10. Trykk på Menu
        11. Trykk på Se TV


        Slik endrer du i din favorittliste:

        1. Trykk på Menu-knappen på fjernkontrollen
        2. Klikk deg frem til Innstillinger
        3. Klikk på Velg andre favoritter
        4. Klikk på den kanal du ønsker i din favorittliste, hvorpå kanalen blir merket
        5. Trykk på Lagre når du er ferdig med å redigere i din favorittliste




      • Teksting av programmer

        Hvis kanalen du ser på leverer teksting for hørselshemmede, leveres dette på to ulike måter via NextGenTel TV. Den vanligste måten å hente frem teksting, er via tekst-TV. Trykk på knappen for tekst-TV, og velg side for ønsket kanal:

        • 777 for NRK1
        • 444 for NRK2
        • 333 for NRK3/Super
        • 222 for TV 2-kanaler

        For enkelte andre kanaler/programmer leveres tekstingen sammen med TV-bildet. For å finne informasjon om dette gjelder kanalen hvor du ønsker teksting, trykker du på knappen i når du ser på kanalen. Bla til høyre for å komme til Undertekst språk.

        Finner du ikke teksting under Undertekst språk er ikke teksting tilgjengelig på dette programmet (benytt tekst-tv om mulig).

      • Foreldrekontroll

        Du setter din egen PIN-kode foreldrekontroll. Dette gjør du på meny og

        Innstillinger. Når du har satt din PIN-kode kan du låse enkeltkanaler og
        tilgang til å leie voksenfilmer med erotisk innhold. Default PIN-kode
        for å kjøpe filmer er 0000.

      • Bruke samme fjernkontroll til TV-apparatet som til TV-dekoderen

        Hvis du vil at fjernkontrollen skal kunne brukes både for TV-dekoderen og TV-apparatet,  må du først programmere fjernkontrollen til bruk med TV-en. Det er fjernkontrollen for TV-dekoderen som skal programmeres til å virke mot både TV-dekoderen og TV-apparatet.

        Vanligvis kan fjernkontrollen programmeres automatisk med noen få klikk på fjernkontrollen. Hvis synkroniseringen ikke skjer automatisk må du programmere fjernkontrollen manuelt.


        Slik programmerer du fjernkontrollen automatisk:

        1. Skru på TV-en
        2. Trykk på TV/STB-knappen eller knappen med to piler i rødt og grønt på
          fjernkontrollen i minst to sekunder til TV-en blinker to ganger på toppen av fjernkontrollen
        3. Skriv inn “0 0 1? innen ti sekunder. TV blinker to ganger for å bekrefte
        4. Pek på TV-en med fjernkontrollen. Trykk på TV/STB-knappen til TV-en slås
          av. Dette kan ta flere minutter, og i løpet av den tiden blinker det på fjernkontrollen
        5. Bekreft programmering ved å trykke på OK-knappen
        6. Trykk av/på-knappen for å slå på TV-en igjen
        7. Sjekk at fjernkontrollen fungerer som den skal ved å bruke den til å
          endre volumet. Hvis volumet på TV-en ikke endres, må prosessen gjentas flere ganger. Hver gang vil fjernkontrollen prøve en ny kode. Hvis dette ikke lykkes etter flere forsøk, må programmeringen gjøres manuelt

        Vi gjør oppmerksom på at Kundeservice ikke kan hjelpe med programmering av fjernkontrollen.


        Slik programmerer du fjernkontrollen manuelt:

        1. Finn produsenten av ditt TV-apparat i listen over produktkoder
          Legg merke til at det kan være mer enn én kode for noen produsenter. Hvis det er flere koder for fjernkontrollen, må du starte med den første. Hvis TV-en er ny så prøver du de høyeste tallene først
        2. Skru på TV-en
        3. Trykk på TV/STB-knappen eller knappen med to piler i rødt og grønt på
          fjernkontrollen i minst to sekunder til TV-en blinker to ganger på toppen av fjernkontrollen
        4. Skriv inn den tresifrede produktkoden innen ti sekunder. TV blinker to ganger øverst på fjernkontrollen for å bekrefte
        5. Hvis du skrur av TV-en, så skru den på igjen og sjekk om de andre
          funksjonstastene på fjernkontrollen også fungerer. Hvis de andre tastene fungerer som de skal så er programmeringsjobben fullført
        6. Hvis TV-en ikke skrur seg av eller om det er koder som ikke fungerer ordentlig, så gjenta denne prosessen


      • Endre bilde/lyd format

        Endre bildeformat:

        Du tilpasser skjermformat og oppløsning under Meny på fjernkontrollen deretter går du til Innstillinger og TV.

        Følgende valg er tilgjengelig:

        • 4:3 standard format
        • 16:9 bredformat
        • 720p HDTV (via HDMI-kabel)
        • 1080i HDTV (via HDMI-kabel
        • 1080p HDTV (via HDMI-kabel)


        Endre lydformat:

        Du endrer lydformat under Digital lyd, som du finner ved å følge disse punktene

        1. Trykk på Meny
        2. Trykk så på Innstillinger
        3. Deretter, velger du Lyd
        4. Til slutt velger du Digital lyd
        5. Her får du valget om du vil ha Stereo eller 5:1-lyd


    • Feilsøk Tv-Tjeneste lansert juni 2019

      • Oppstartsproblemer Amino TV-boks

        Ved manglende lyd og/eller bilde på din TV-tjeneste sjekk først at din internettforbindelse fungerer.

        Fungerer ikke internettforbindelsen kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.

        Ved oppstartsproblemer kan også følgende sjekkes:

        1. Sørg for at Amino TV-boks er koblet direkte med nettverkskabel til din NextGenTel bredbåndsruter.
        2. Ved svart TV-skjerm anbefaler vi at du sjekker at riktig HDMI-utgang er valgt på din TV.
      • Tv mangler lyd/dårlig bildekvalitet

        Mangel på lyd:

        1. Trykk "Menu" på fjernkontrollen som fulgte med Amino TV-dekoder.
        2. Velg "Innstillinger" med piltastene på fjernkontrollen.
        3. Velg fanen "Generell"
        4. Velg "Lyd".
        5. Prøv og bytt lydmodus.


        Dårlig bildekvalitet:

        1. Trykk "Menu" på fjernkontrollen som fulgte med Amino TV-dekoder.
        2. Velg "Innstillinger" med piltastene på fjernkontrollen.
        3. Velg "TV-innstillinger"
        4. Velg "Bildekvalitet"
        5. Her kan du velge hvilket kvalitet du ønsker på TV-bildet. Vi anbefaler "1080p60"


      • TV-bildet hakker

        Om Tv-bildet hakker på din Tv-tjeneste sjekk først at din internettforbindelse fungerer korrekt.

        Fungerer ikke internettforbindelsen korrekt kan du benytte deg av følgende guide: Feilsøk internettforbindelse.


        Sørg også for at Amino TV-boks er koblet direkte med nettverkskabel til din NextGenTel bredbåndsruter.

      • Problemer med fjernkontroll

        Ved problemer med fjernkontroll kan følgende sjekkes:

        1. Kanaler må velges med fjernkontrollen som fulgte med Amino TV-boks.
        2. Bytt batterier.
        3. Fjern IR-forsterker. (IR-forsterkere fra andre TV-dekodere vil ikke fungere på Amino Tv-boks)
    • Strømmetjenester

      • HBO, Netflix, Viaplay og Tv2Sumo

        Opplever du problemer på noen av dine strømmetjenester anbefaler vi at du går igjennom følgende feilsøk:

      • C More

        Strømmetjenesten fra C More er ikke lenger inkludert i abonnement på NextGenTel TV. Dette skyldes ny personvernlovgivning (GDPR), som medfører at påloggingsinformasjon ikke lenger kan utveksles mellom NextGenTel og C More.


        (Oppdatert 23. mai 2018)