Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Slik får du stålkontroll på hjemmenettverket ditt

Wifi har på kort tid fått samme status som elektrisitet, eller for den saks skyld luft: Det skal bare være der, og det skal virke.


Mens noen i husstanden vil se fotballkamp på hemsen, vil andre streame TV-serier i kjellerstuen eller betale regninger i nettbanken. Samtidig.


Vi forventer at det skal fungere, og det skal det jo også.


Men hva gjør du når det ikke gjør det? Bildene i nettavisene lastes ikke inn, nedlastingen av musikk stopper opp og den avgjørende scoringen i mesterligakampen, ja den fikk du ikke med deg siden bildet låste seg akkurat da ...


Frustrerende! Når ting ikke virker, blir tålmodigheten fort veldig lav.


stalkontroll2.png#asset:83591

SØMLØS SURFING: Daniel Røtne er produktsjef for bredbånd i NextGenTel. – Det er helt krise når det trådløse nettverket lugger, mener han. (Foto: Schibsted Partnerstudio)

Hjelp ruteren

Heldigvis er det hjelp å få: – At nettet hakker ved stor belastning, er en kjent sak for mange. Det kanskje ikke like mange vet, er at det er en hel del du selv kan gjøre for å forbedre signalene, sier Daniel Røtne, produktsjef for bredbånd i NextGenTel. Røtne har lang fartstid i bransjen, og ingenting irriterer han mer enn trådløse nettverk som lugger.


– Nei, det er helt krise! Nettet skal virke akkurat når jeg vil bruke det, fastslår han, og viser frem hvordan han selv har plassert sin egen ruter hjemme på Landås: I et hjørne av stuen – verken skjult av skapvegger, TV-benk, planter eller noe som helst annet.


NextGenTel tilbyr flere Wifi-løsninger som sikrer enda bedre trådløst nett.

stalkontroll3.png#asset:83590

FRI SIKT: Å finne et åpent sted for ruteren, er noe av det smarteste du kan gjøre for å få gode signaler i boligen din. Slik har Daniel Røtne, produktsjef for bredbånd i NextGenTel, plassert ruteren hjemme hos seg selv på Landås. (Foto: Schibsted Partnerstudio)

Slipp ruteren fri

Akkurat dette med å finne et slikt åpent sted for ruteren, er noe av det smarteste du kan gjøre for å få gode signaler i boligen din.


– Rutere er jo ikke så pene, så jeg skjønner godt at mange ikke vil ha den fremme slik som vi har, innrømmer han, og kikker på den hvite firkanten med blinkende lys som står rett på parketten.


Røtne drar litt på det og føyer til: – En ruter har ingen annen praktisk funksjon enn å sørge for gode wifi-signaler. Derfor er det ekstremt viktig at den ikke settes i et skap eller puttes i en skuff: Slipp isteden ruteren fri!


På den måten vil de trådløse signalene bli sterkere og dekningen bedre. Gjemmer du bort ruteren, er det som om du gjemmer bort nettet ditt. I tillegg er det også veldig smart å ha den fremme i dagslys for å unngå varmeutvikling.

Sentral plassering

Når du så har fått ruteren ut av skapet, gjelder det å finne et sted til den der signalene kan spres til flest mulig rom som du vil bruke internett.


– Ruteren bør plasseres så sentralt som mulig i boligen, og for mange er det i stuen. Men har du trapp i boligen din, er det faktisk den ultimate plasseringen, sier Daniel Røtne videre.


– I trappeoppgangen er det ingen gulv, møbler eller andre hindringer som stanser signalene heller, legger han til og tipser:


– Ideelt sett bør iallfall ikke ruteren plassere i teknisk rom. Der er det ofte altfor mye annet som kan svekke signalene.


stalkontroll4.png#asset:83589

GOD PLASSERING: Selv bruker Daniel Røtne vanlig standardutstyr fra NextGenTel. (Foto: Schibsted Partnerstudio)

Flytt litt på ruteren

Men selv med sentral plassering, er det noen som opplever at signalet likevel ikke rekker langt nok.


Da kan det være nyttig å koble til en extender for å utvide eller forlenge rekkevidden på nettverket ditt.


Det finnes ulike typer forsterkere, som repeater og extender. En repeater er en trådløs enhet som mottar signal fra ruteren og sender signalene videre, mens en extender er kablet med internettkabel til ruteren.

stalkontroll5.png#asset:83588

WIFI-FORSTERKER: En WiFi-forsterker passer for deg som bor i en stor leilighet eller et lite hus.


Bor du i en større bolig over flere etasjer, kan en såkalt «mesh-løsning» være det rette for deg. Enkelt forklart er en slik løsning flere enheter som jobber sammen for å skape et godt trådløst nett.


– Fordelen er at du kan plassere en enhet i de ulike etasjen, og dermed bli du automatisk koblet opp til enheten med best dekning.


Her kan du lese mer om forskjellen på wifi-forsterker og mesh-løsning


stalkontroll6.png#asset:83587

MESH-LØSNING: En slik løsning passer for store boliger på flere etasjer.


– Du kan også prøve å flytte litt på ruteren: Nettet kan bli mye bedre bare ved å flytte den en meter eller to, sier Røtne.


Produktsjefen for bredbånd hos NextGenTel understreker at folk må ta slike individuelle grep for å få så gode trådløse signaler som mulig hjemme hos seg.


Se hvordan du kan få oversikt over hvordan signalene er i din bolig

Mange hindringer

Selv bruker Daniel Røtne vanlig standardutstyr fra NextGenTel.


– Det fungerer helt topp for min samboer og meg. Vi er heldige med måten ruteren er plassert – og kan være på nett begge to akkurat slik vi ønsker, sier Daniel Røtne.


Han forteller videre at tykke vegger kan stanse wifi-signalene.


– Verstingen er betongvegger, men også varmekabler, vedovner og baderomsfliser hindrer signalene. Selv har vi litt dårligere dekning i et hjørne av kjøkkenet: Der må signalene gjennom komfyren og kjøleskapet for å komme frem, så det er ikke rart at det hakker litt akkurat der.


Også vann hindrer wifi-signalene. Det er derfor ingen god idé å sette ruteren ved varmtvannstanken.


– Vannbåren varme kan for eksempel blokkere dem helt, sier Røtne.

Frem med kabelen

Som regel ligger altså ikke problemet i selve ruteren hvis du opplever at nettet ditt er tregt. Det er likevel ikke kun fysiske hindringer som kan svekke signalene:


– Det kan også være lurt å tenke på hvilke enheter du har rundt omkring som krever wifi. Har du for eksempel en ti år gammel høyttaler, så krever den gjerne vel mye kapasitet, sier Røtne videre.


Han trekker derfor frem den gode, gamle kabelen som et alternativ for å gjøre det trådløse nettet bedre:


– Det moderne mennesket omgir seg med enormt mange enheter som trenger nettilkobling: Fra smarte lyspærer til katteluken i døren, spillkonsollen, kaffetrakteren og datamaskinen på hjemmekontoret. Det trådløse nettet vil oppleves enda bedre hvis man benytter kabel til de enhetene hvor det er mulig, sier Røtne.


Enheter som kables til nettet slipper å konkurrere om ledig kapasitet i det trådløse nettet.


– På den måten unngår du at de «stjeler» båndbredde fra de andre
dingsene i huset, understreker Røtne.


Et siste tips fra bredbåndseksperten er at det er lurt å lade telefonen et sted med god dekning:


– Når telefonen lades på wifi-nettverket, starter den å synkronisere mot skytjenestene. Telefonen bryr seg lite med at det kanskje er andre i husstanden som gjerne vil bruke nettet samtidig, så det kan være verdt å huske på.

Enkle grep til bedre wifi

Bedre wifi: De tre enkleste, viktigste grepene du kan ta uten å forlate huset


Grep du kan ta for å motvirke ustabilt nettverk og dårlig dekning hjemme uten å forlate boligen (eller kjøpe nytt utstyr). Og noen ting du bør unngå.

3grepWifi.png#asset:83575



1. Ikke rydd bort ruteren (uansett hvor stygg den måtte være)

Rydd bort hindringer for wifi og la ruteren stå framme! Hygiene og orden er bra, men wifi trenger fri sikt for å fungere godt:

  • Plasser ruter / aksesspunkt / wifi-forsterker så høyt og fritt som mulig.
  • Wifi-sender skal ALDRI stå bak tv eller stereoanlegg, under kommode, inne i et skap osv. Ut, opp og fram!
  • Plassering av ruter er ofte begrenset av hvor man har nettverksuttak, men har du mulighet til å plassere den på et mer sentralt sted, gjør det.

Mer om dette her: Få bedre nett hjemme


2. Oppgrader alt

Bruk nyeste firmware -- pass på at du har alle systemoppdateringer og drivere for:

  • Ruter / wifi-forsterker / trådløst aksesspunkt. NextGenTel-ruteren og annet utstyr levert fra oss blir automatisk oppdatert, men annet utstyr må du kanskje oppdatere selv. Sjekk med fabrikanten av utstyret.
  • PC-er og spillkonsoller
  • Mobiltelefoner, nettbrett og andre dingser

Særlig for eldre maskiner og dingser kan dette være avgjørende for å fungere godt sammen med nyere nettverksutstyr. Hvis du har en Windows-PC med trådløs adapter fra Intel, bør du installere Intels eget program for driveroppdateringer, da flere av de viktigste oppdateringene deres ikke er kommet med i samleoppdateringer fra Windows.


Har du wifi-problemer som bare gjelder én PC eller dings? Ta en titt på Eye Networks sin sjekkliste når du ikke får koblet på wifi (eller blir kastet ut)


3. Bruk nettverkskabel der du kan

Hvis du har stasjonær PC, spillkonsoll eller annet utstyr i nærheten av ruter eller nettverksuttak; bruk nettverkskabel så sant du har en tilgjengelig.

Kablet internettilgang vil alltid være mer stabilt enn trådløst, og hver enhet med kabel er én mindre som skal kjempe om den trådløse kapasiteten.


Sist, men ikke minst: Ikke ødelegg for andre



Se flere wifi-tips hos Eye Networks

Gjesteinnlegg fra en “moderne familie” i karantene

Første dag med hjemmeskole, stengte barnehager og hjemmekontor.

Til alle dere foreldre som denne uken er opptatt med hjemmeskole, barn hjemme fra barnehage og hjemmekontor. Det her blir stress, men - we got this! 💪 😊


Her er vår versjon av første dag i en annerledes hverdag, med noen tips som har fungert for oss.


Fra ferie i Spania og rett til karantene har vi samlet to familier til én, og er samlet med tre barn i samme hus. Voksne med hjemmekontor, en gutt på 6 år med hjemmeskole og to gutter på 4 år som er hjemme fra barnehage.


07:30 - Dagen starter!

Mens tre gutter er full i energi skal de voksne planlegge digitalt morgenmøte, svare på mail og lage klar frokost - før han eldste skal i gang med hjemmeskole. For å få tid til noen minutter med jobb settes guttene i gang med å perle. Å perle er ikke alltid supermoro, men når man kan perle Minecraft og Super Mario blir det raskt mer interessant! Tips: på Pinterest finner man “oppskrifter” på alt av figurer og diverse fra favorittserie, spill eller annet.

gjesteblogg-1.png#asset:83570

gjesteblogg-2.png#asset:83569


Har man ikke perler i hus kan et annet tips være å printe ut eller “tegne av” favorittfigurer, eller - lage masker! Man finner mye også her på Pinterest. Å tegne av med ark over skjermen på en iPad kan barna gjøre selv, og så fargelegge etterpå.


gjesteblogg-4.png#asset:83567
gjesteblogg-3.png#asset:83568


10:00 - Det “ringer inn” til hjemmeskole.

På timeplanen står det undervisning fra kl. 10-11, før det er friminutt. Timeplanen ble laget i fellesskap i går kveld, så kl. 10.00 presis var skolegutten her klar. Heldigvis kan man nå være på skolen på nett! Da passer det jo fint at man kan gjøre om hjemmekontoret til skolebenk.


gjesteblogg-5.png#asset:83566


Når skolearbeidet blir lekende lett på nett synes til og med de minste at det er kjekt å følge med. I alle fall en stund. Når de ikke klarer å sitte stille lenger og han eldste trenger ro og fred, blir de minste kastet ut, bokstavelig talt, men bare for å leke. Det er definitivt viktig at alle får frisk luft i løpet av dagen, og det er jo mye moro man kan gjøre like utenfor døren. Her har guttene vært ekstra heldig og fått hjemmelagde lekeklosser levert på døren fra en handy bestefar.


gjesteblogg-6.png#asset:83565


11:30 - Pressekonferanse for barn fra Statsministerens kontor

Etter et lite “friminutt” med lek får vi opp et varsel om at Statsministerens kontor sender live pressekonferanse til barn. Et utrolig fint tiltak! Eldstemann i huset på 6 år fulgte med fra start til slutt, spurte spørsmål og fikk svar på andre ting han lurte på. Det er helt sant at det er vanskelig å forklare situasjonen vi er i til barn, så dette var fantastisk bra! Om dere ikke allerede har sett den i familien kan man se den på nytt her.


gjesteblogg-7.png#asset:83564


12:30 - Working hard and hardly working

Etter lunsj er det klart for dagens hjemmeskole for voksne. Tidlig på dagen skal de voksne undervise barn, så etter lunsj er det vel klart at de voksne også må lære seg noe nytt. Han som har hjemmeskole her fikk bestemme hva de voksne skulle lære seg, så da ble det opplæring i Minecraft. Det er jo alltid lurt å tilegne seg noen nye egenskaper, i alle fall i disse tider, så kanskje er vi alle klar for en karriere på Twitch når karantenen er over?


gjesteblogg-8.png#asset:83563


En halvtime med Minecraft-undervisning, så litt voksenjobb på de voksne og egentid på barna. Det gjelder å finne en fin balanse.


gjesteblogg-9.png#asset:83562


14:00 - Mens de voksne jobber - egentid.

Frem til arbeidsdagen og skoledagen er ferdig får barna gjøre akkurat hva de vil, mens de voksne får fokusere på jobb. Her i huset ble det denne gang iPad og Playstation med spilling, før man gikk ut på trampolinen i hagen. Først et spill hvor man lærer engelsk, deretter spill som bare er moro. Under kommer dagens spill som er populær for denne gjengen:


  • Cars (iPad/nettbrett)
  • Duplo World (iPad /nettbrett)
  • Clumsy Ninja (iPad /nettbrett)
  • Minion Rush (iPad /nettbrett)
  • Minecraft (Playstation)


Og spillet vi bruker for å lære engelsk, Fun English.

gjesteblogg-10.png#asset:83561


Det merkes at det er lett for at det blir litt feriestemning når man ikke skal opp og ut av huset om morgenen. Så den største utfordringen i dagene fremover blir definitivt å både holde alle i aktivitet og klare å ha fokus på både jobb og skole fremover. Men - at det må være lov å ha det moro innimellom både for voksne og barn - helt klart!

gjesteblogg-11.png#asset:83560


15:30 - dag 1 med jobb og skole over 🙌

På timeplanene til andre som vi har sett på for tips står det ofte at det er tid for å gjøre husarbeid og klargjøre middag rundt nå. Men etter enda noen flere timer inne merkes det at her trengs det mer frisk luft! For å si det sånn, om det så langt i dette innlegget har fremstått som at det her er harmonisk og rolig - så er det ikke et helt riktig. Om man skal prøve å sette et bilde på stemningen så har man her i skrivende stund ikke bare en, men to utålmodige gutter (kaptein sabeltann & co) løpende rundt med sverd i stuen. Når man blir bedt om å sette mikrofonen sin på “mute” under et digitalt statusmøte med kollegaer på grunn av støy, er det på tide med en tur ut av huset.


Vi bruker forresten tjenesten Whereby for digitale møter! Det finnes selvfølgelig andre fine løsninger for dette, som du kan lese om her.


Whereby er ekstremt enkelt og gratis for opp til 4 personer samtidig. Vi bruker ellers FaceTime til å snakke med besteforeldre, venner og familie. Viktig å holde kontakten! 🥰


Nå, utelek, middag, og filmkveld. Lykke til alle foreldre, la oss heie på hverandre, dele gode råd og ta vare på hverandre uten å ta på hverandre. 🙌


gjesteblogg-12.png#asset:83559


Digitale familiebesøk

Slik samler du familie og venner til besøk på nett

I disse dager er det viktigere enn noen gang å være tilstede for familie og venner. Noen bor gjerne alene, andre langt vekke. Her har vi samlet tre tjenester du kan bruke for å holde kontakt med venner og familie i karantenetid.

Google Hangout

hangout.png#asset:83545

En del av Google-universet er Hangout. I forbindelse med Koronaviruset har de nå åpnet Premium-fordelene for alle frem til juli. Det betyr at du kan samle opptil 250 deltagere i én chat, live streame og ta opp samtalene via Google Drive.


Mer enn nok plass til å samle både venner og familie på fredagstaco!


Link: https://hangouts.google.com/webchat/start


Facebook Messenger

messenger.png#asset:83544

Gruppevideo-chat med opptil seks personer på Messenger. Det er helt gratis å bruke (men eventuell mobildata kommer i tillegg). Tilgjengelig på både telefon og på desktop i Chrome (foreløpig er det kun Chrome som støtter gruppevideo-chat).



Link: messenger.com


Whereby

whereby.png#asset:83543

Den norske startupen Whereby (tidligere appear.in) er verdt å nevne. Den tillater kun fire brukere i gratisversjonen, men til gjengjeld er det enkelt å bruke. Man kan hoppe rett inn i samtalen via nettleseren - både på mobil og desktop.

Link: whereby.com



Vis solidaritet - hold kontakt – hold avstand <3

Wifi 6 er her


Neste generasjons wifi – wifi 6 – er egentlig ikke lenger en nyhet i seg selv, men nå er standarden offisielt lansert. The Wi-Fi Alliance, organisasjonen som sørger for utvikling innen trådløse nett, har jobbet med generasjon 6 i årevis. Noe av det første man legger merke til med denne nye wifi-standarden, er at man har introdusert fornuftige navn på de ulike versjonene. Ikke bare gjelder dette den nye wifi 6 (som egentlig heter 802.11ax, men også de gamle versjonene. Ut med ac, n og g, inn med 5, 4 og 3.


Selv om den nye navngivingen er en god nyhet, så er ikke det så viktig i den store sammenhengen. Det er utviklingen i wifi-teknologien som virkelig tar wifi 6 et langt stykke videre fra tidligere generasjoner. Wifi 6 skal sørge for at vi ikke står til knærne i tregt hjemmenett om noen få år, at vi skal være godt forberedt på det enorme behovet for økt nettkapasitet vi har – et behov som bare fortsetter å øke.

Alle skal på nett

Tidligere målte man gjerne hvor fort den ene hjemmedatamaskinen kunne laste ned noe fra nettet, og man kom stort sett langt med en megabit eller to. Hvis nettet var litt tregt, så tok det bare litt lenger tid før filen din var ferdig nedlastet. Sånn er ikke virkeligheten lenger. Nå er det en drøss med enheter som hele tiden kjemper om plass og oppmerksomhet på nettet ditt, og alle skal ha full oppmerksomhet når de selv «ønsker» det. Og som om ikke det var nok, så må alle enhetene i naboleilighetene også blande seg inn i kampen om albuerom.

Wifi6_stc.png#asset:83109

Kontroll i kaoset

Mens alle tidligere wifi-standarder hovedsakelig har handlet om båndbredde, om å få mer hastighet til enhetene på nettet, så snakker vi nå først og fremst om antall og mengde – om behovet for å få plass til mange enheter samtidig på nettet ditt. Rett skal være rett, hastighet er absolutt en faktor for wifi 6. Den teoretiske hastigheten eller båndbredden er på 9,6 Gbps, så fart skal det bli. Men det viktige med all denne tilgjengelige kapasiteten, er hvor effektivt den fordeles på det lasset med enheter som kobles opp på nettet. Her ligger styrken i wifi 6, og det er på dette området man som bruker skal merke forskjell.


Wi-Fi6vis.png#asset:83107

Neste steg i prosessen blir at teknologien faktisk blir tatt i bruk, og her er det viktig at spesielt mobilprodusentene hiver seg på toget. Vi har allerede sett at Apple sørger for wifi 6-støtte i de nye iPhone-modellene som kommer på markedet i høst. Vi kan også regne med at flere av de andre mobillanseringene i høst, f.eks. Google Pixel 4 og Huawei Mate 30, har sørget for å være klar for wifi 6. I løpet av det neste året kan vi også se frem til neste store lansering av spillkonsoller, når Sony Playstation 5 og den neste Xbox-modellen fra Microsoft slippes. Det vil bety at mange millioner enheter er på nett i løpet av noen måneder, og at de kan dra nytte av den nye teknologien etter hvert som de kobles til oppgraderte nett.

Hva med hjemmeruteren?

Når vi om noen måneder ser de første wifi 6-enhetene i bruk hjemme hos folk, hvordan får vi da utnyttet den nye teknologien? For å kunne koble seg til med wifi 6, trenger man en ruter som støtter wifi 6. Hvor fort vil det gå, og hvor lang tid vil det ta før man faktisk får kjenne den oppgraderte wifi-teknologien «på kroppen»? Man bytter tross alt mobil, spillkonsoll og andre dingser oftere enn man bytter wifi-ruter. Vel, her blir det også et spørsmål om man vil legge noen kroner i en ny «Ninja 3000» (som f.eks. dette monsteret fra komplett.no) eller om man er fornøyd med ruteren man har i dag. De siste par årene er det også veldig mange som har gått over til å benytte mesh-løsninger hjemme, noe som for de aller fleste ordinære brukere vil være tilstrekkelig i mange år fremover.


For NextGenTels del starter wifi 6 nå. Vi har tidligere i liten (eller ingen) grad tatt i bruk wifi-versjoner før de er etablert som en standard. Først da begynner vi arbeidet med å introdusere ny teknologi til kommende rutermodeller. Derfor kan vi nok forvente oss at nye rutere fra godt utpå året i 2020 blir de første med wifi 6 vi sender ut til kunder.



//Tore

- Nei takk, kjære. Jeg har internett...

02213_LG.png#asset:73747


I en ny undersøkelse fra teleselskapet Liberty Global utført av konsulentselskapet AT Kearney, kommer det frem at europeiske forbrukere verdsetter bredbåndskvalitet og -dekning over lave priser. Mange sier også at de ville sagt fra seg sex, ferier, favorittkanalene på TV og sjokolade før de gav opp hjemmebredbåndet.


For 38 % av de 8000 deltakerne i undersøkelsen var nett- og bredbåndskvalitet (inkludert dekning og innovasjon) det de setter høyest verdi på, mens kun 16 % mener (lave) priser er avgjørende. 33 % mener at individuelle avtaler, for eksempel med høyere hastighet eller større pakker, er det viktigste for dem.


Et utgangspunkt i undersøkelsen var «hvor mye skal du ha betalt for å si fra deg disse tingene?», og man sitter da igjen med en prioritert liste hvor hjemmebredbånd og wifi har høyest verdi, fulgt av sex, ferier, favorittkanalene og sjokolade. I snitt sier respondentene at de må ha i overkant av 11 000 Euro for å si fra seg hjemmebredbåndet i et år, men dette tallet varierer veldig mellom de ulike landene hvor undersøkelsen ble utført. I Tyskland krever for eksempel forbrukeren 50 000 Euro, mens i Polen klarer man seg uten hjemmebredbånd i et år for så lite som 3500 Euro. Det er videre klare forskjeller mellom ulike aldersgrupper på verdien av et år uten bredbånd, hvor de yngste ville krevd så mye som 32 500 Euro, mens de eldste ville tatt til takke med 9000 Euro.

02214_LG.png#asset:73748


Her kan du lese mer om undersøkelsen fra Liberty Global

Nytt år, samme svindel…


svindel-1.png#asset:73639

Et nytt år er i gang, og da er det kanskje på sin plass å minne hverandre på at vi også i år skal unngå å la oss lure av kjipe og pinlige svindelforsøk på nettet? Det skal egentlig være ganske enkelt; hvis noe er for godt til å være sant, så er det som regel det – ikke minst når det foregår på internett!


En årvåken kunde sendte oss et eksempel på et typisk svindelforsøk nå i romjulen (se bildet). Denne type svindel ser vi ofte, og mange kunder kontakter oss når de opplever dette. Her er det en type popup-melding som mange Android-brukere ser ofte. Du får en melding om at du har vunnet en flott premie – vanligvis en toppmobil fra Apple eller Samsung – mot at du registrerer deg innen en kort frist og betaler en liten avgift. Senere må man gjerne fylle ut undersøkelser og oppgi ytterligere personlig informasjon.


Dette svindelforsøket ser kanskje godt gjennomført ut, men det er noen elementer som avslører bløffen. Vi ville aldri skrevet tall i formen «10,000.00kr» eller «15.00kr», og vi ville unngått ord som «e-mail», «Shipping» og «behandlingsavgift». Vi foretrekker nemlig å bruke korrekt og god norsk :) Legg også merke til at du må betale 15 kr for å få tilsendt denne «premien». Da er premien per definisjon ikke gratis, så da utgår bruken av det ordet også…


Jeg tror faktisk at det eneste du kan være helt sikker på hvis du blir med på et slikt «kundepremieprogram», er at du aldri kommer til å motta en premie.

- Men alle andre har Snapchat!


Mange barn får sin første smarttelefon i 9-11-årsalderen, og dermed ligger en ny og spennende verden i sosiale medier åpen for podene… nesten. Før de kan ta seg helt ut på nettet må de (heldigvis) stort sett laste ned en app og opprette en brukerkonto, og ikke minst helst spørre foreldrene om lov til å benytte appen. Hvordan skal da foreldre forholde seg til aldersgrensene i de ulike appene? Det enkle svaret ville kanskje vært å følge disse grensene slavisk, men det er en kjensgjerning at mange barn får lov å ta i bruk noen av de sosiale mediene tidligere enn det retningslinjene beskriver. Så hvor langt skal aldersgrensene tøyes for å tilpasse seg barnas behov for å være på de samme sosiale mediene som «alle andre»?

Smartphone_600.png#asset:73545

Hvorfor aldersgrenser?

For oss voksne er det kanskje innlysende hvorfor det settes aldersgrenser på bruk av Snapchat, Instagram, YouTube, Facebook, TikTok/musical.ly, Kik og alle andre lignende apper/tjenester, men slike grenser er kanskje ikke like lett å forstå for barnet. Spesielt ikke dersom barnet opplever at «alle andre» har appen.


Den nye personvernloven som kom i år sier at det ikke er tillatt å innhente personlig informasjon om barn under 13 år. Selv om et eventuelt samtykke fra foreldre opphever dette forbudet i lovteksten, så har appene stort sett lagt opp til å ikke godta registreringer fra barn (under 13 år). Dersom du som forelder godtar at ditt barn under 13 år får registrere seg på eksempelvis Snapchat, så godtar du også at barnet lyver på alderen sin i registreringsprosessen. Er det greit? Kanskje, men det er en problemstilling som må vurderes.


Bakgrunnen for at vi har aldersgrenser er blant annet det potensielle skadepotensialet barn kan utsettes for ved å være for tidlig tilstede i de ulike sosiale kanalene. Det eksisterer vel knapt en nettjeneste som ikke har vært forsøkt utnyttet til ulovlige formål, ikke minst gjelder dette faren for seksuelle overgrep, mobbing, rasisme og andre overgrep. Foreldre ta høyde for at barn kan havne i en slik situasjon, og dette må derfor også vurderes den dagen poden skal opprette konto på de ulike tjenestene.

Snakk med andre foreldre

Før du lar barnet ta i bruk en app, kan det være lurt å ta en prat med andre foreldre i samme situasjon. Mange skoleklasser har i dag egne grupper på Facebook som benyttes til å informere om ulike skole- og fritidsaktiviteter, og disse kan egne seg godt som forum for å diskutere barnas bruk av sosiale medier. Her kan man også fort få bekreftet om «alle andre» faktisk får benytte disse tjenestene. Foreldremøter kan også egne seg godt til å ta opp slike tema.

Følg opp – og følg med

Når de ulike problemstillingene er vurdert, du har pratet med andre foreldre, og etter hvert blitt enig om at barnet skal få være på det sosiale mediet, hva gjør man så?


Bli enig med barnet om hvem han eller hun får ha kontakt med, og sett klare regler for hvordan, når og hvor lenge det er lov å benytte appen. Hjelp gjerne barnet med å sette opp og ta i bruk appen, og bruk personverninnstillingene i appen til å tilpasse en tryggest mulig opplevelse for barnet. Last gjerne ned appen selv, slik at du kjenner til hvordan den fungerer. Det er også viktig at barnet lærer hva det skal gjøre dersom man opplever noe uønsket eller vanskelig i sosiale medier, og at man da kan ta kontakt med foreldre, en lærer eller en annen omsorgsperson.


Hvis du vil lese mer om barns bruk av sosiale medier, anbefaler vi artiklene på barnevakten.no. Et fint sted å starte er Alle andre har Snapchat, hvorfor får ikke jeg lov?

Vi gjør ting enklere – du blir mer fornøyd!

Vi i NextGenTel gjennomfører fortløpende en rekke målinger som gir oss kunnskap om hvordan kundene våre har det, ikke minst når de er i kontakt med Kundeservice. Gjennom hele 2018 har vi sett en svært positiv trend på alle områder vi måler, med lavere ventetider og høyere tilfredshet blant kundene. Sammenlignet med fjoråret ser vi for eksempel at mange flere kunder får løst saken/spørsmålet sitt i løpet av den første samtalen/henvendelsen til oss. Dette resultatet kommer som et direkte resultat av at vi i år har hatt ekstra fokus på å «følge kunden helt i mål», og det gjenspeiles også i målingene av kundetilfredshet som viser en klar økning hittil i år. Vi ser den samme trenden på målingene over hvilke kunder som vil anbefale NextGenTel videre til venner og bekjente, hvor vi har en god økning i år. Dette viser at endringene vi har gjort har vært riktige, og de bekrefter for oss at vi må og skal fortsette det positive arbeidet fremover.

Vi gjør ting enklere

08_app1-3.png#asset:73406

Det er svært viktig for oss at dere opplever det som enkelt å være kunde hos oss, noe som for eksempel innebærer at nettet må virke, TV-kanalene viser et klart bilde og at fakturaen er korrekt. Samtidig er det viktig at eventuelle feil eller problemer lar seg løse kjapt, enkelt og når som helst på døgnet. De aller fleste vil trolig også foretrekke å ikke måtte ta kontakt med oss på telefon eller chat, men heller kunne benytte automatiske og lett tilgjengelige verktøy, for eksempel dersom man mister nettilgangen. Dette gjør vi nå noe med!

Store systemendringer

I løpet av de siste årene har vi gjennomført store endringer på systemene vi bruker. Formålet med endringene har vært å strømlinjeforme alle elementene og prosessene som trengs når vi skal bestille, installere, sende faktura og om etter hvert avslutte et bredbåndsabonnement.

Robotene hjelper oss

Parallelt med at vi har byttet støttesystemer, har vi også gjort en omfattende jobb for å automatisere flest mulig oppgaver som tidligere ble gjennomført manuelt. Datarobotene vi har brukt jobber hele døgnet, og gjør aldri feil (så sant de har fått korrekt «opplæring»). Ved å automatisere slike oppgaver kan våre ansatte heller bruke tiden sin på mer fornuftige ting som kan gjøre kundene våre mer fornøyde.

Det blir enklere å hjelpe seg selv

08_app2-3.png#asset:73405

Vi vet at mange kunder foretrekker å «hjelpe seg selv» ved å finne informasjon eller ved selv å gjøre endringer på abonnementet sitt, for eksempel på Min Side. På dette området har ikke vår løsning vært god nok den siste tiden, men dette gjør vi nå noe med. I løpet av høsten utvikler vi helt nye selvhjelpssider på nextgentel.no og en helt ny app for smarttelefoner/nettbrett, noe som vil gjøre det mye enklere å være kunde hos NextGenTel. Her vil du få bedre oversikt over abonnementet, mulighet til å endre hastighet, bestille flere kanaler til TV, søke etter mulige problemer med nettlinjen din – og rette disse – samt andre nyttige funksjoner du kan ha behov for som NextGenTel-kunde. I tillegg skal vi gjøre det enda enklere å holde kontakten med kundesenteret vårt om det skulle bli nødvendig.

Vi gleder oss til å presentere flere nyheter og oppdateringer utover høsten. Følg med!

- Det var den spillingen da…

I løpet av denne uken skal de fleste barn og unge i Norge sette seg bak skolebenken igjen. Dermed er friheten fra sommerferien over, og det er kanskje nødvendig å se på hvordan barna bruker fritiden sin?


Som bredbåndsleverandør ser vi med stor interesse på hvordan vårt produkt blir brukt, spesielt av barn og unge. Internett er en fantastisk oppfinnelse som gir alle brukerne store muligheter til å kommunisere, lære og delta – både på godt og vondt. For oss voksne er det viktig å være støttespillere til barna, ikke hindre. Så hvordan blir det da når barnet skal gjøre det de aller helst vil på nettet, men som vi kanskje ser på som unødvendig sløsing med dyrebar tid, nemlig å spille?


Alle barn spiller

Visste du at mer enn 98 % av alle gutter i 11-12-årsalderen spiller på mobil, konsoll eller datamaskin? Blant jentene er andelen nesten like høy i denne aldersgruppen, men de gir seg i større grad med spilling utover i tenårene. Guttene derimot fortsetter helt til de blir voksne – og vel så det…


Guttene spiller helst FIFA, Minecraft, Overwatch og selvsagt årets slager Fortnite. De yngste jentene har noen av de samme favorittene som guttene, men i tenårene overtar Sims topplassen. Her ser vi også at mens guttene fortsetter å sverge til spill på datamaskin og konsoll, blir mobilspill som Candy Crush og Hay day kjapt «jentefavoritter».


Nå er det heldigvis ikke slik at ungdommene kun sitter inne og spiller. De er nemlig også generelt svært flinke til å delta i idrett og andre organiserte fritidsaktiviteter. Videre ser vi at de ungdommene som bruker mye tid på idrett, bruker mindre tid enn andre ungdommer på spilling.


08_spill.png#asset:73337

Hvordan disponere fritiden?

I tillegg til at ungdommene skal spille og drive med idrett/aktiviteter, så skal de også ha tid til å gjøre lekser samt være med venner og familie. Det kan derfor være litt av et puslespill som skal passe sammen hvis man skal klare å få tid til alt. Hvis vi da setter disse ulike aktivitetene opp mot hverandre, så er det gjerne lett å peke på spillingen som den minst viktige. Men så er det gjerne ikke så enkelt likevel? Spilling kan være både lærerikt og utviklende, i tillegg til at det selvsagt er veldig gøy.


Gulrot er som kjent ofte mer effektiv enn pisk, og det gjelder å komme frem til løsninger alle i huset kan leve med. En løsning det er enkelt å forholde seg til for både barn og voksne, er å belønne én times jobbing med lekser, idrett eller andre «fornuftige» fritidsaktiviteter med tilsvarende spilletid. Det vil dermed lønne seg for barna å ta seg god tid med leksene. Hvis gutten eller jenten en dag har brukt til sammen to timer på lekser og idrett, så venter altså en «belønning» på to timer spilling i andre enden.

Sett opp en enkel ukeplan (eller bruk forslaget vårt under) som barnet/ungdommen selv kan fylle ut med hvor mye tid som benyttes til lekser/idrett/aktiviteter. Et nøkkelord i administreringen av denne type regime, er nok akkurat enkelhet. Vær rund i kantene når plusstimene skal telles opp, og hold tilsvarende igjen før du klipper nettkabelen, knekker håndkontrollen og brenner musematten på slutten av spilletiden. Positive opplevelser og rettferdighet er tross alt kjempeviktig for alle barn og unge – spesielt når det får gå i deres favør ;) Lykke til med skolestart – og spillingen!


08_ukeplan.png#asset:73338