Skip to content


– Gi makten tilbake til kunden

Familie ser på TV og surfer på mobil

2,8 millioner TV-seere mistet 13 kanaler denne uken.  Kundene blir offer for at leverandørene krangler. Det er på tide at TV-distributørene tar ansvar.

I dag kan vi lese i Aftenposten at forbrukerne blir gissel når Canal Digital og Discovery Networks krangler. Direktør i NextGenTel Privat mener leverandørene må slutte å putte tvangstrøye på kundene.

–  Både antall kanaler og satsning på nisjekanaler har økt de siste årene. Dette gir endringer i hva den enkelte ønsker å se. I tillegg har strømmetjenester totalt endret hvordan vi ser på TV. Dermed blir kollektive TV-avtaler med bindingstider på flere år helt feil vei å gå, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim.

Roy Børsheim, direktør i NextGenTel2

Roy Børsheim mener bindingstider må fjernes.

Ny løsning

Denne problemstillingen er forbrukermyndighetene fullstendig klar over. I en lang periode har de frarådet slike avtaler, men endringene går tregt.

–  Kunden må være i fokus, derfor snur NextGenTel opp ned på dette. Vi gir kundene full valgfrihet på hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. Dermed har kunden makten.

Mister ikke TV-tilbudet

Mange TV-kunder er oppgitt over å betale for et tilbud de ikke får. Hos NextGenTel er alle kanalene tilgjengelig.

–   Ingen av våre TV-kunder mister noen av TVNorge, Discovery eller Eurosportkanalene. Vi har sikret oss gjennom avtaler med innholdsleverandørene og sørger dermed for at våre TV-kunder får kanalene de betaler for, sier produktsjef for TV i NextGenTel, Hans Christian Waaler.

Problematikken med lange bindingstider er spesielt relevant for borettslag. Børsheim understreker at prisene vil ikke øke selv om produktene ikke har bindingstid.

– På varer som TV-pakker er behovene så ulike fra kunde til kunde at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi uten bindingstid til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker, sier Børsheim.

Fundamentale problemer

Forbrukerrådet melder om en rekke henvendelser fra oppgitte kunder som blir offer i denne prosessen.

– Den pågående krangelen mellom Canal Digital og Discovery, hvor nok en gang forbrukeren blir holdt som gissel, avdekker fundamentale problemer med dagens TV- og bredbåndsmarked. Akkurat nå står over to millioner nordmenn uten det tilbudet de har betalt for, uttaler Finn Myrstad, fagdirektør for digitale tjenester, til Aftenposten.

Hva synes du om konflikten mellom Canal Digital og Discovery Networks? Si din mening i kommentarfeltet.  

Postet i Uncategorized.


Teknologi-trendene vi gleder oss til i 2016

ThinkstockPhotos-506318526tDet skjer mye på teknologifronten i 2016. Her er noen av teknologiene ekspertene mener vil ha sitt gjennombrudd i år.

Den mye omtalte Oculus Rift er snart på plass i butikkhyllene. Virtuell virkelighet er en av de teknologiene som kommer til å prege 2016 aller mest.

– Hittil har det vært mange prototyper og mye skriverier, men nå løsner det endelig. 2016 blir utvilsomt et stort år for VR-briller, sier fagredaktør Kurt Lekanger i Mediehuset Tek til E24.

Tråløs lading

I 2016 vil stadig flere telefoner kunne lades tråløst. Telefonen lades ved å plassere den på en ladebrikke som er tilkoblet strøm. Møbler med innebygd lading vil det også komme mer av i år. Ikea er allerede langt framme med denne teknologien.

ThinkstockPhotos-470476842

OLED

2015 var året hvor vi ble kjent med 4K, mens i 2016 er det OLED TV-teknologien vi skal bli bedre kjent med. OLED overtar for LCD. LCD-paneler er belyst bakfra eller fra siden, men på OLED er det selve pixlene som lyser. Med OLED får man blant annet flere farger, flere bilder i sekundet og tynnere skjerm.

Økt batterikapasitet

Fokus på økt batterikapasitet vil være i høysetet for produsentene. Smarttelefonene har utviklet seg mye de senere årene, mens batteritiden har vært mye den samme.  Batterilevetid blir stadig viktigere for brukerne. Undersøkelser viser at de fleste synes smarttelefoner har for dårlig kapasitet, ifølge IT-magasinet slashgear.com.

Smartklokker

Smartklokker er ikke nytt, men i år tror ekspertene teknologien blir mer vanlig. Kartlegging av vår helse er en av grunnene.

–  Samling av helsedata er et megaspor nå. Økende bruk av smartklokker- og armbånd gjør at vi stadig genererer mer statistikk om vår egen kropp via sensorer som måler puls, bevegelse, søvn, skritt og annet, sier  sier teknologiekspert Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad, til E24.

ThinkstockPhotos-526115883

 

Skal du ta i bruk noen av disse teknologiene? Si din mening i kommentarfeltet.

 

Postet i Teknologi, Trender, Uncategorized.


Nettsidene som krasjer iPhonen din

Iphone går i svart

Nettsider designet for å skape trøbbel for din iPhone spres nå på sosiale medier.

Sidene er crashsafari.com og crashchrome.com. De er utviklet av en amerikansk 22-åring og får nettlesere til å krasje når du besøker siden. For iPhone-brukere er konsekvensene verre. Besøker man disse sidene vil telefonen gjøre en omstart etter bare noen sekunder, melder digi.no.

Skjulte lenker

Ifølge Techcrunch deles nettsidene  på sosiale medier med kamuflerte lenker for å lure deg. Spesielt på Twitter bruker man URL-forkortelsestjenester som bit.ly og goo.gl for å kamuflere hvor lenka egentlig peker. Ser du en slik lenke på sosiale medier i disse dager bør du tenke deg om før du besøker siden.

DinSide testet disse nettsidene med ulike nettlesere på ulike plattformer som iOS, Android, Mac og Windows. Fanen som kom opp var umulig å lukke, og stadig flere systemressurser ble beslaglagt.

Postet i Sosiale medier, Teknologi, Uncategorized.


Microsoft-svindlerne bruker nye metoder

SELGER FRA MICROSOFT: Styr unna. Dette er svindel.
Har du blitt oppringt av en engelsktalende person som sier han er fra Microsoft Support? I så fall har du trolig blitt forsøkt svindlet.

Siden 2011 har mange blitt oppringt fra personer som utgir seg for å representere Microsoft. De informerer om at en datamaskin på ditt nettverk er infisert med et virus og tilbyr deg å rette opp feilen. Den senere tiden er det meldt om en oppgang telefonsvindel av denne typen.

Norske nummer

Det nye med denne type svindel er at du blir oppringt fra norske telefonnummer.

Ved å manipulere eget nummer fremstår anropet  å komme fra Norge. Dermed øker risikoen for å lykkes i svindelforsøkene, men anropene stammer reelt sett fra utlandet, opplyser Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, på sine nettsider.

Manipulering av telefonnummer kalles for «spoofing» og er et kjent fenomen.

En uheldig sideeffekt av manipulert nummervisning, er at det også går ut over uskyldige telefonabonnenter som benytter samme telefonnummer som det svindlerne viser. Dermed er det ikke bare å sperre ned telefonnummer som angivelig benyttes til forsøk på svindel, og det kan oppleves som svært ubehagelig å bli misbrukt på denne måten, opplyser Nkom.no.

Svindlet for over 7000 kroner

I fjor ble en norsk kvinne oppring av en engelsktalende kvinne fra nettopp Microsoft Support.

Hun fikk beskjed om at hennes datamaskin var i ferd med å «kollapse». Kvinnen installerte en programvare som lot svindleren fjernstyre datamaskinen hennes. Programvaren hun installerte ga svindlerne tilgang til passord og kortinformasjon ved siste innlogging i nettbanken. Resultatet ble derfor at svindlerne overførte 7.441 kroner gjennom Western Union, opplyser DinSide.no.

Har du blitt utsatt for telefonsvindel? Del dine erfaringer med oss i kommentarfeltet.

Postet i Sosiale medier, Teknologi, Uncategorized.

Tagget med , , , , .


Lynrask surfing på mobilen med 4G

0515_Mobil

Alle våre mobilkunder har tilgang til 4G-nettet. Dermed kan du surfe enda raskere.

De fleste har nå en smarttelefon, og det handler derfor ikke lenger bare om tale og SMS, men også om hvor god datadekning du har. Tidligere trengte vi dekning for å ringe og sende SMS, men i dag skal dekningen gi oss tilgang til nettet.

Mens 3G-nettet overfører både tale og data, er 4G et rent datanett som kan gi deg mange ganger høyere datahastighet enn 3G. Bruker du mobilen mest til surfing, vil derfor 4G være det beste alternativet for deg. Det er viktig å huske på at data via mobilen er en delt ressurs, noe som betyr at brukeropplevelsen kan forringes dersom mange er tilkoblet samme basestasjon. Når du er hjemme bør du derfor koble mobilen til det trådløse nettet ditt. Det gir deg billigere og mer stabil surfing.

Er du en av dem som surfer mye på mobilen, kan det være mye å spare på å velge riktig mobilabonnement. Ønsker du å finne ut hva som er billigst for deg, kan vi anbefale telepriser.no. Telepriser er en offentlig forbrukerportal som Post- og teletilsynet tilbyr for å gjøre valget av telefoni og bredbånd enklere.Vårt abonnement Fri bruk + 3 GB ble denne måneden kåret til Norges billigste abonnement for deg som bruker mobilen mye av dinside.no.

Mange lurer på om det er  4G-dekning der de bor? 4G-nettet er allerede på plass mange steder, og bygges stadig ut men det er ikke dekning alle steder.  Du kan enkelt sjekke om 4G er tilgjengelig i vårt dekningskart.

Postet i Uncategorized.


Best i test på bredbånd 2014

0515_KSP3

Av alle landets bredbåndsleverandører er NextGenTel best på kundeservice. Det er resultatet av undersøkelsen som ble gjort i forbindelse med Call Center dagene 2014.

Denne «best i test»-prisen regnes som den mest prestisjetunge prisen innen det norske kundeservicemiljøet, og er gjennomført som et samarbeidsprosjekt mellom Confex og analysebyrået See You. Prisen er basert på anonym testing av kundeservice hos de ulike leverandørene i bredbåndsbransjen.

I NextGenTel har vi jobbet hardt for å gi våre kunder bedre kundeopplevelser, og det er derfor ekstra hyggelig å få annerkjennelse for alt arbeidet som er lagt ned det siste året. Konkurransen innen mobil og bredbånd er beinhard, og pris og produkt er ikke tilstrekkelig for å vinne kundenes tillit. De må møtes med rask responstid, vennlighet, respekt og kompetanse når de har utfordringer.

Vi vet at bredbånd er en usedvanlig viktig tjeneste for folk. Det må bare virke. Og når det ikke gjør det, må kunden få hjelp så raskt som mulig. I tillegg til at vi har redusert ventetidene på kundesenteret det siste året, har vi også hatt sterkt fokus på hyggelige medarbeidere med høy kompetanse.

Juryen sier i sin uttalelse i forbindelse med tildelingen av Kundeserviceprisen til NextGenTel:

«NextGenTel har utmerket seg ved å raskt ta imot kundene, ha god dialog med de og gitt gode løsninger. Kundene har vært veldig fornøyd med samtalen og løsningene.»

Vi i NextGenTel tar dette som en skikkelig inspirasjon til å stå på videre for å kunne være der for kundene våre når de trenger det.

Les mer om kundeserviceprisen her

Postet i NextGenTel, Uncategorized.

Tagget med , .


Vi er klar til OL – er du?

sport-ol-vinter

NextGenTel dobler kapasiteten mot TV 2 Sumo.

TV 2 sender som kjent vinter-OL, og mange konkurranser avholdes mens folk er på skole eller på jobb. Vi forventer derfor at mange vil se øvelsene via en PC-skjerm, på et nettbrett eller på mobilen, uttaler teknologidirektør i NextGenTel, Jørn Hodne.

TV 2 sender 1300 timer fra OL på nett gjennom TV 2 Sumo. For å sikre at NextGenTels kunder skal få en best mulig idrettsopplevelse på nettet, har vi jobbet sammen med TV 2 for å sørge for at trafikken flyter på best mulig måte fra TV 2 og inn i vårt nett.

Vi er fornøyd med å ha doblet vår kapasitet på tjenestene fra TV 2, og håper dette vil være tilstrekkelig til å gi alle våre kunder mange gode OL-opplevelser, sier Jørn Hodne.

Etter at de nyeste amerikanske filmtjenestene som Netflix og HBO Nordic har blitt tilgjengelige i Norge, har vi opplevd en stor trafikkøkning i nettet vårt. Vårt nett er godt rustet til store trafikkmengder og dette er nok også en av hovedgrunnene til at våre kunder er godt fornøyd med disse tjenestene, sier Jørn Hodne videre.

Når du har valgt NextGenTel, har du valgt en leverandør som har et av de mest robuste kjernenettene i Norge. Dette er vi svært stolte av, og selv om det ikke er så synlig for deg som kunde, er dette hele poenget; hos oss skal nettet fungere slik du forventer.

Postet i NextGenTel, Teknologi.

Tagget med , , , .


Slik sikrer du bilder og dokumenter

Mange sikrer bildene og dokumentene sine ved å lagre kopier på CD, minnepinner eller eksterne harddisker. Men hva skjer om du blir utsatt for brann, innbrudd eller rett og slett roter bort sikkerhetskopiene dine? Et stikkord er nettsky eller skytjenester.

De fleste av oss har allerede benyttet oss av en nettsky, men kanskje uten å være klar over det. Både epost, nettbank og Facebook bygger på prinsippene rundt lagring i skyen. Nettsky er rett og slett lagring av data, som bilder og dokumenter, på dataparker rundt omkring i verden. Dataene ligger ofte lagret og speilet på flere slike dataparker, slik at alt er tilgjengelig selv om en lokasjon mister kontakt med nettet.

En av fordelene med å lagre ting i skyen i stedet for på tradisjonelle lagringsmedier, er at filene dine er tilgjengelig overalt, enten du er på mobil, nettbrett eller datamaskin. Alt du trenger, er tilgang til internett.

Hva er skyen? Lær mer i denne videoen fra Nasjonal digital læringsarena:

Les også: Lagring i skyen er inkludert i NextGenTel-abonnementet

Postet i NextGenTel.

Tagget med , , , , , , , .


Lagring i skyen inkludert i NextGenTel-abonnementet

Som NextGenTel-kunde har du allerede tilgang på 5 GB lagring i skyen inkludert i bredbåndsabonnementet. Det eneste du trenger å gjøre er å aktivere og sette opp kontoen for ditt NextGenTel Sync-abonnement på Min Side.

Når du installerer programmet NextGenTel Sync på datamaskinen oppretter programmet en mappe med navnet NextGenTel. Denne folderen legges også inn blant dine favoritter i Utforsker/Finder. Alt som legges i denne mappen synkroniseres med din lagringsplass i skyen. Hvis du senere installerer programmet på andre maskiner, blir filene synkronisert slik at du finner dem igjen på andre maskiner. Dersom du sletter eller flytter en fil i mappen, slettes eller flyttes filen også på alle de andre maskinene.

Du har også tilgang til dine filer hvis du har en smarttelefon eller ett nettbrett. Lagrer du et bilde fra telefonen, synkroniseres bildet til datamaskinen.

Alle filer som synkroniseres til din plass i skyen kan du i tillegg dele med familie og venner. Dette gjør du enkelt ved å logge inn på NextGenTel Sync på Min Side.

Postet i NextGenTel.

Tagget med , , .


Sommertips i ’13

0610_flytte

Selv om sol og varme kun sporadisk har vært på besøk her i gamlelandet, nærmer det seg nå heldigvis sommer og ferietid for de fleste av oss. Feriedagene skal man bruke til å slappe av og gjøre noe helt annet enn det en sysler med til daglig. Om dette også innbefatter å bli mindre digital og nettverkstilknyttet – se det vil jeg vel tvile på! Det er jo noe som heter at du blir ikke stresset av det du gjør, men det du ikke får gjort. I så måte vil det for mange oppleves som krevende å ikke kunne ha smarttelefonen og Facebook tilgjengelig også når du har fri.

Når du har ferie er du selvfølgelig ikke på arbeidsstedet eller studiestedet ditt. Og du er kanskje heller ikke hjemme, med din vanlige bredbåndslinje lett tilgjengelig. Du er med andre ord avhengig av å komme deg på nett via mobile løsninger eller andre trådløse soner der du måtte befinne deg. Da er det en del du bør planlegge og være bevisst før du drar. Vi har samlet en del av de digitale ferietipsene i denne artikkelen.

Surf trygt

NextGenTel sender i disse dager ut et nyhetsbrev til kundene våre hvor vi minner om hva du skal tenke på i forbindelse med ferietiden. Er du på reise, er det en del fysiske forholdsregler i tilknytning til det tekniske utstyret du har med deg som kan være greit å minne om.

Pass på mobilkostnadene

At mange har fått seg en gedigen overraskelse når de kommer hjem fra utlandet og ser mobilregningen, er en kjent sak. Selv om mobilselskapene nå etter hvert har begrenset datakvotene ved bruk av smarttelefoner i utlandet, og dessuten blitt flinkere til å informere kundene sine om kapasitetsgrenser og kostnader ved utvidet bruk, så les dette om bruk av mobil i utlandet. I en tid hvor mobilselskapene annonserer med at du kan ringe og sende meldinger så mye du vil, er det ekstra viktig å tenke på at dette ikke nødvendigvis gjelder i utlandet. Sjekk med din leverandør hvilke

Unngå purring på fakturaen

Få fakturaen rett i nettbanken med eFaktura. Du melder deg enkelt på eFaktura etter at du har betalt en faktura fra oss i nettbanken (du kan øgså søke frem NextGenTel i bankens utstederregister). Både på- og avmelding gjøres via banken. eFaktura kan med fordel kombineres med Avtalegiro for enda enklere betaling.

Lyn og torden

Sommerstid er også høysesong for væromskifte fra varmt til kaldt, med plutselige «overfall» av tordenvær og regnskyll. Vil du inngå at bredbåndsruteren blir tatt av lynet, og derved slår ut hjemmenettet ditt, kan det være smart å lese denne artikkelen som gir deg forholdsreglene.

Bruk trådløst nett

Når du er ute og reiser, og du har tid og anledning til å gå på nettet med den bærbare PC-en, lesebrettet eller smarttelefonen din, så sjekk først om du har tilgang til en trådløs sone der du er. Svært mange hoteller, flyplasser, campingplasser og andre offentlige steder i Norge og Norden har dette. Du surfer raskere og billigere i slike soner enn over mobilnettene. Som NextGenTel-kunde har du dessuten tilgang til alle HomeRun-sonene i Norden, uten tillegg i prisen. Les mer her, og last ned appen som viser deg nærmeste sone.

Si fra hvor du er – men ikke til alle

Når du er ute og reiser, og da kanskje spesielt på litt eksotiske steder, er det naturligvis svært fristende å legge ut bilder og budskap om det du opplever akkurat nå. Du skal imidlertid tenke litt på hvor lurt det er å kringkaste for «all verden» hvor du er, og ikke minst at du ikke er hjemme. Dette er informasjon som folk med uærlige hensikter lett kan snappe opp, og utnytte på din bekostning. I Facebook kan du for eksempel opprette egne, lukkede grupper, hvor du selv godkjenner hvem som kan være i gruppen og se hva du legger ut. Dermed kan du fortsette å publisere «live», men uten å måtte legge ut all informasjon i det mer eller mindre offentlige rom.

Dette og andre råd som for eksempel å sende bilde av ditt eget pass til deg selv, eller legge dette på et sikkert lagringssted som du kan nå hvor-som-helst fra via nettet, kan du lese om på et annet sted på denne bloggen.

God sommer!

Postet i NextGenTel.

Tagget med , .