Bredbåndsbloggen

Om NextGenTel, bredbånd og det digitale livet

Tips når du måler netthastighet

shutterstock_205491331Søker du på «mål internetthastighet» på Google, klikker på første treff og måler din netthastighet? Dette kan gi svært unøyaktige målinger!

Når du skal måle din netthastighet er det viktig å ta høyde for feilkilder som gir tregere internett.

Det er også viktig å huske på om du måler de trådløse signalene, eller den faktiske hastigheten som går inn til din ruter. Hastigheten vil som regel svekkes gjennom trådløse signaler.

Vær også bevisst på hvilke abonnement du har. De fleste løsninger opererer med hastigheter fra et minimum til et maksimum. For eksempel fra 10 – 20 Mbps.

Her gir vi deg den perfekte guiden på hvordan du måler hastigheten og betydningen av avanserte uttrykk du møter på underveis.

Feilkilder

Trådløse signaler kan være sårbar. Har du enheter som bruker blåtann? Eller vannbåren varme? Det kan skape trøbbel.

Utstyr som bruker blåtann, hopper inn i frekvensområdet til enheter som bruker trådløst nett. Dette kan skape forsinkelser. Slå av blåtann på slike apparater når de ikke er i bruk.

Du må heller aldri plassere ruteren i nærheten av en mikrobølgeovn eller inne i et metallskap. Husk også at signaler taper seg mye gjennom betong og murvegger.

Har du mange naboer tett på? Naboens nett kan også være en synder! Den mest vanlige kilden til støy på ditt nettverk, er andre sitt nettverk i nærområdet.

Hvordan måle?

Skjermdump speedtest.net

Skjermdump speedtest.net


For det første bør du bruke en pålitelig tjeneste. Uansett hvilke tjeneste du bruker vil du oppleve at resultatene vil variere. Grunnen er at de forskjellige tjenestene måler mellom forskjellige plasser på nettet, i en varierende trafikkstrøm.

Derfor er det ikke mulig å få resultater som stemmer godt overens, siden det rett og slett ikke er det samme som måles. Om du måler under optimale forhold vil med andre ord være tilfeldig.

Vi anbefaler Ooklas Speedtest-tjeneste, dette er en pålitelig måler som du finner her.

Nedlasting og opplasting

For de aller fleste er nedlasting det viktigste.

Dette er alt du konsumerer, altså data du laster ned fra internett.  For eksempel veggen på Facebook eller filmen fra Netflix.

Hastigheten oppgis gjerne i Mbps som betyr megabit pr sekund. Vil du strømme HD-innhold fra Netflix, anbefales minst 5 Mbps, mens du bør ha 25 Mbps nettlinje for å strømme 4K-innhold.

Opplasting er det motsatte. Dette er alt du laster opp til internett. For eksempel når du laster opp et bilde til Facebook, eller video til Youtube.

ADSL-linjer har lavere opplastingshastighet enn nedlastingshastighet. Det er verdt å merke seg at du vil oppleve dårlig nedlastingshastighet i perioder hvor du laster opp data, f.eks. når du sender en video-Snap, når mobilen din syncer de nye bildene dine til en skytjeneste eller når det pågår en automatisk backup til Google Drive eller iCloud.

Hva betyr ping og jitter?

Dette er begrep du muligens aldri har hørt om, men er viktig å kunne for å forstå hvordan internettrafikk fungerer.

All trafikk på internett sendes frem og tilbake i små datapakker, ping er hvor lang tid denne prosessen tar.

Ping er ikke noe du normalt trenger å forholde deg til, men en som spiller mye er bevisst på dette. Har man høy ping-tid i spill vil man oppleve det som kalles «lag», eller hakking. Dette kan være ødeleggende for spillopplevelsen.

Variansen i ping-tiden kalles jitter. Dersom du måler jitter er det positivt med lave verdier. Høy jitter betyr varierende ping-tid, noe som igjen kan føre til hakking i spill.

Mange som spiller opplever ofte "lag" eller lang ping-tid.Mange som spiller opplever ofte "lag" eller lang ping-tid.

Er hastighetsmålingene pålitelig?

Hastigheten du betaler for er hastigheten du får inn til din ruter, og gjelder ikke videre ut på internett.

Grunnen er fordi det er mange som til enhver tid deler på kapasiteten, og trafikken på ulike nettsider varierer hele tiden.

Vær bevisst på om du måler de trådløse signalene, eller om du er tilkobler ruteren direkte med kabel.

Siden det er så mange variable omstendigheter som spiller inn og feilkilder som forstyrrer trådløse signaler, vil ikke hastighetsmålinger gi et korrekt svar på om du får hastigheten du betaler for.

Lav hastighet kan også bety at du har en gammel ruter, ruteren er plassert på et dårlig sted, eller at du har mange forstyrrende momenter som ødelegger for signalene.

Opplever du lave hastighetsmålinger på ditt trådløse nett anbefaler vi at du tar målinger mens PC-en er tilkoblet ruteren med kabel. Dette vil gi en mye mer nøyaktig måling på om nettleverandøren leverer hastighetene som er oppgitt.

Måler du for eksempel 20 Mbps når du er tilkoblet med kabel, men bare 10 Mbps gjennom trådløse signaler, må du finne ut hva som er feilkilden.

Opplever du høy ping-tid når du spiller vil det være hensiktsmessig å koble enheten du spiller med til den trådløse ruteren med kabel.

Les også: 

Du har Norges raskeste mobilnett

shutterstock_393518809.jpg#asset:64160:urlStor test viser at Telia sitt mobilnett er raskest.

En omfattende test viser at våre kunder benytter Norges raskeste mobilnett, og forskjellen er stor.

Nesten 300 000 hastighetstester samlet inn via brukerappen Ookla Speedtest de seks siste månedene viser at Telias mobilnett er 10 Mb/s raskere enn konkurrentens. Dette er mobilnettet du som NextGenTel-kunde bruker.

Ookla Speedtest er verdensledende innen hastighetstester av mobilnett. Hver måned tar 80 millioner unike brukere en Ookla hastighetstest av mobilnett over hele verden.

Ookla samler inn resultatene av disse testene for å fastslå hvilken operatør som har det raskeste nettet.

- Telia Norges kunder oppnår konsekvent hastigheter som er betydelig høyere enn det som oppnås hos andre leverandører i landet. Telia Norges nettverksinvesteringer er prisverdige, og vi er svært glade for å anerkjenne deres innsats med denne prisen, sier Jamie Steven, Executive Vice President of Operations i Ookla, til Telia.no

Svært omfattende test

I perioden fra januar til juni i år har Ookla samlet inn nesten 300 000 unike brukertester fra Norge.

Nesten halvparten av testene var i Telias nett og viser en 39.55 Mb/s snitthastighet på nedlasting, mens et lignende testvolum fra nærmeste konkurrents nett har en snitthastighet på 29 Mb/s.

- Testene er gjort av våre kunder under helt reelle forhold, og gjenspeiler derfor den opplevelsen de til enhver tid har av vårt nett, sier Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i Telia Norge.

- At vi har en så sterk ledelse over så lang tid viser at vi har gjort mye riktig i vårt arbeid med å bygge ut 4G-nettet over hele landet de siste par årene. Å få et tydelig bevis på at vi har det beste nettet i Norge er en fantastisk anerkjennelse.

mbb.png#asset:64161:url

Sjekk ut våre knallgode priser på mobilabonnement.


Les mer:

Norge har nesten verdens raskeste internett!

shutterstock_170660381-1.jpg#asset:64154:url

Norge er på pallplassen over hvilke land som har raskest intetnetthastigheter. Vi har sterk konkurranse fra våre naboer, men ett land er totalt overlegen.

Vi bor i et langstrakt land med høye fjell og dype daler, men det stopper oss ikke fra å være i verdenstoppen på internetthastighet.

Under kan du se tabellen som viser hvilke land i verden som har høyest snitthastighet målt i Mbps i 2016.

Tabellen viser snitthastighet over hvilke land som har det raskeste internettet.Tabellen viser snitthastighet over hvilke land som har det raskeste internettet. Kilde: www.statista.com/

Asia i toppen

Norge ligger langt høyere enn gjennomsnittet som er på 6,3 Mbps. Gjennomsnittshastigheten er høyere i utviklede land i Asia.

Det som er oppsiktsvekkende er at Japan ligger 10 Mbps under Sør-Korea i snitt. Sør-Korea er det landet med størst vekst siden i fjor på denne tiden.

Skandinavia har samlet sett meget gode intetnettforbindelser. Under kan du se hvor stor utviklingen har vært siden 2011.

123nn.png#asset:64156:urlKilde: www.statista.com/

Utrolig utvikling

Frem til begynnelsen av 2014 var gjennomsnittlig internetthastighet under 4 Mbps. Dette har økt kraftig og vil fortsette å øke i årene fremover.

Stormaktene som USA og England har i dag snitthastigheter på 12,6 og 13 Mbps, altså langt bak Norge.

På jumboplassene finner vi Paraguay og Venezuela med en snitthastighet på 1,5 Mbps.

Les også:

Bli kvitt telefonsvindlere fra "Microsoft"

spam

Google tar ansvar for å blir kvitt plagsomme telefonsvindlere.

Telefonsvindel har vært et hett tema i sommer. Svindlere som utgir seg å være fra Microsoft har fått spesielt mye oppmerksomhet, da dette har blitt et økende problem. Nå har Google samlet inn data over alle telefonnummer som brukes av svindlere, og samlet de i en database.

Advarer deg

Når et nummer i denne databasen ringer vil skjermen lyse rødt og følgende tekst vil vises «nummeret mistenkes som spam». Du kan naturligvis velge å ta telefonen, eller avvise samtalen. Du kan også velge å blokkere nummeret. Tar du telefonen og det viser seg å ikke være en svindler, kan du på en enkel måte rapportere nummeret som trygt.

nego

Foreløpig har Google bare denne tjenesten på Nexus og Android One.

Ikke på alle telefoner

Google sin programvare for å ta knekken på telefonsvindlere er foreløpig bare tilgjengelig på Google sine egne telefoner Nexus og AndroidOne. Samsung har også en lignende løsning, som er et samarbeid med USA sin store telefonkatalog Whitepages. Hvert nummer som er registrert som spam i Whitepages vises som en advarsel på skjermen.

Flere applikasjoner på banen

Det er utviklet en rekke applikasjoner som også skal hjelpe å avsløre svindlere, og blokkere nummer på en enkel måte.

Noen av disse appene er «Truecaller», «Call blocker» og "Ring control".

Les også:

Du lader telefonen feil!

shutterstock_298845449

Hvis du behandler telefonen din på samme måte som du behandler deg selv, da vil batteriet vare lenger!

Forskning på området er tydelig. Nylig ble det lagt frem en omfattende rapport på hvordan du skal behandle batteriet på din telefon.

Lade om natten?

Plugger du i telefonen når du legger deg og tar den ut når du står opp? I så fall gjør du som de aller fleste. Det er absolutt det verste du kan gjøre mot batteriet.

Du kan sammenligne energibehovet til telefonen med et menneske. Det optimale er å spise ofte, men ikke så mye. Da har du en jevn og god energi gjennom hele dagen.

Dette gjelder også batteriet i din telefon! Lad ofte, og ikke for mye. Ikke vent til batteriet nesten er tomt, for å så lade det til 100 prosent. Å la batteriet gå tomt, eller å lade til 100 prosent er ikke bra.

Den gylne regel

Batteriet liker seg best når det er omtrent 40 prosent ladet. Jo lengre bort du kommer fra dette idealet, jo verre er det for levetiden på ditt batteri.

shutterstock_316740983.jpg#asset:64147:urlUnngå dette! Prøv heller å ha halvfullt batteri.

Kulde er en fiende

…men det er også varme!

Nå er det sommer og sol, det liker ikke batteriet. Allerede ved 30 grader mister batteriet effekt. Med andre ord er det ikke smart å legge mobilen igjen i bilen!

Lad også telefonen i romtemperatur. Skal du ut i kulden om vinteren, ha mobilen i en lun lomme.

 Bruk original lader

Det frister muligens å kjøpe en billig telefonlader, men originale ladere kan utgjøre en stor forskjell. Det er variasjoner i hvordan produsentene lager laderne sine. Selv om du har en hurtiglader fra et annet merke, er det ikke sikkert den lader telefonen din like hurtig som en original lader.

Les også:

Hva er roaming?

roaming_bilde_180511_140503.jpg#asset:64141:urlBruk Snapchat, Instagram og andre tjenester, også i ferien.

Ønsker du å sende en snap eller oppdatere Instagram kontinuerlig på utenlandsferie?  Da må du benytte deg av dataroaming.

Roaming er når du benytter deg av en annen leverandør sitt nettverk. Dette må du gjøre når du er utenfor dekningsområdet på din operatør sitt nettverk.

Begrepet roaming omfatter å ringe, sende SMS, MMS og overføring av data. Når du benytter deg av datatrafikk omtales det ofte som dataroaming.

Hvilke abonnement har du?

Det er viktig å vite hvilke kostnader du kan regne med ved bruk av mobildata i utlandet. De fleste operatører har egne abonnement, dersom du ønsker å bruke mye mobildata også i utlandet.

NextGenTel sitt abonnement heter Fri bruk + EU og gir 1 eller 5 GB til samme pris i Norge og i EU-land.

Dersom du ikke har et abonnement som gir billig datasurfing i utlandet er det viktig å være bevisst på datamengden man bruker.

Normalt vil mobiltelefonen din bruke datatrafikk via det norske mobilnettet når den laster inn eposter, eller automatisk laster opp bilder til en skytjeneste. Enkelte apper bruker også datatrafikk. Ellers bruker man naturligvis megabytes på mobilsurfing også, særlig hvis du ser videoklipp og lytter til musikk.

Vær derfor bevisst på når du bruker mobilnett, og når du bruker WiFi i utlandet.


Skru på roaming

Fremgangsmåten er naturligvis ulik fra hvilke telefon du har.

iPhone – Gå til innstillinger, mobilnett, dataroaming og huk av.

Android – Gå til innstillinger, mer, mobile nettverk, dataroaming og huk av.

Priser vil variere fra hvilken leverandør og abonnement du har, og fra hvor du befinner deg i verden.

Les også:

Tidenes mest solgte telefoner

front

Bestselgeren vil overraske deg!

Sannsynligheten for at du har eid en av disse telefonene er stor. Vi har samlet de fem mest solgte mobilene gjennom tidene.

Nr. 5 – Nokia 3310

3310_2

Den ble lansert i år 2000 og tok Norge og resten av verden med storm. Telefonen var kjent for sine mange funksjoner som kalkulator, stoppeklokke og spill som Space Impact og Snake 2.

Telefonen var kjent for overlegen batterilevetid og solide byggekvalitet.

126 millioner eksemplarer er solgt av Nokia 3310.

Nr. 4 - Motorola razr v3

transfer-contacts-from-old-phone

Lansert i 2004 ble dette fort en favoritt blant forbrukere med sitt tynne og stilige design. Razr v3 var på ingen måte revolusjonerende for sine spesifikasjoner. Salgssuksessen var utelukkende på grunn av design.

130 millioner eksemplarer er solgt av Motorola razr v3.

Nr. 3 – Nokia 6600

Nokia-6600-10

Dette var telefonen som imponerte alle med sitt innhold. Her fikk man blant annet videokamera, blåtann, 6 MB minne og muligheten for å laste ned applikasjoner!

Her kunne du laste ned applikasjoner som GPS-kart, musikkspillere, valutakalkulator og lignende. Dette var ekstremt imponerende for denne tids telefoner.

150 millioner eksemplarer er solgt av Nokia 6600. Men denne telefonen må finne seg i å dele tredjeplassen. Nokia 1200, Nokia 5230 og Samsung E1100 har det også blitt solgt 150 millioner eksemplarer av.

Nr. 2 – Nokia 3210

Nokia_3210

Dette var Nokia sin første massive salgssuksess. Telefonen ble lansert i 1999 og var den første med innebygd antenne. En av hovedgrunnene for suksessen var at Nokia 3210 inneholdt spillet Snake.

160 millioner eksemplarer ble solgt av Nokia 3210.

Nr.1 – Nokia 1100 og Nokia 1110

nokia-1110-00

Når vi ser på denne listen er det nesten utenkelig at Nokia fullstendig har mistet sin posisjon i mobilmarkedet. Nokia 1100 og Nokia 1110 vinner soleklart over konkurrentene.

250 millioner eksemplarer er solgt av hver av disse modellene.

Nokia 1110 ble lanser i 2003 og Nokia 1100 i 2005. Ingen av disse mobilene hadde kamera eller fargeskjerm. De var faktisk veldig simple, noe som også var grunnen for suksessen. Tanken bak modellene var å lage billige telefoner, rettet mot utviklingsland. De fleste hadde med andre ord råd til en slik telefon.

Hvor er iPhone?

Nei, Apple sitt flaggskip når ikke Nokia-telefonene til anklene engang!

Bestselgeren til Apple er iPhone 5, med 70 millioner solgte eksemplarer. Samsung har solgt 80 millioner eksemplarer med sin bestselger Galaxy s4.

Les også:

Så mye mobildata bruker du

Hvor mye mobildata du brukerSjekk hvor mye mobildata du bruker på ulike apper.

Lurer du på hvor mye mobildata som passer ditt bruk? Svaret får du her.

150 MB, 1 GB, 5 GB, 50 GB eller 100 GB? Det er mange tall å forholde seg til, men hvor mye bruker du?

I dag inkluderer de fleste mobilabonnement fri tale, SMS og MMS. Det som ofte skiller abonnementene er datamengden. Hos NextGenTel kan man få alt fra 150 MB til 100 GB. En ting er sikkert, hva hver enkelt av oss bruker varierer stort. Vi har testet hvor mye data som ryker ved ulik nettbruk.

Nettaviser

Etter å ha surfet litt på landets største nettaviser i en halvtime brukte vi 68 MB. Dette var fordelt på omtrent 50 sidevisninger.

Har du en GB tilgjengelig vil dette sannsynligvis dekke de fleste sitt behov for å lese på nett. 1 GB tilsvarer omtrent 20 sider hver dag.


Strømming av serier

Untitled-1.jpg#asset:64036:url

Hvor mye data du bruker med de ulike tjenestene varierer. Vær bevisst på at du kan velge videokvalitet på de ulike tjenestene. Videokvaliteten er ofte innstilt på å justere kvaliteten etter dekningsstyrken. Dermed kan du fort bruke mye data dersom dekningen er god. Velg derfor laveste kvalitet.

Tar man utgangspunkt i at du strømmer i full HD vil 1 GB vare i omtrent 20 minutter. Med 20 GB får du 8 timer strømming.

Skal du se videosnutter på YouTube kan du se fem minutter hver dag i en måned, med 1 GB.

Viaplay er den eneste av de store strømmetjenestene hvor du kan lagre innhold offline.

«Skal bare sjekke Facebook»

FACEBOOK

Du er ikke den eneste! Datamengden forsvinner fort dersom du skal se videoer. Skru derfor av «automatisk avspilling» på Facebook-videoer.



Etter en oppdatering på hva mine venner hadde spist til middag og joggeturene til mine kompiser hadde jeg brukt 10 MB. Dette tilsvarer omtrent 40 elementer.

På Snapchat røk datamengden fortere. Her brukte vi 20 MB på å sjekke fire Snapchat-story, til relativt aktive brukere. Dermed inneholdt storyen flere videoer og bilder.

Lytte til musikk

ThinkstockPhotos-520240559.jpg#asset:64038:url

På Spotify kan du også justere kvaliteten. Dette utgjør en betydelig forskjell når du strømmer. Gjennom å velge laveste kvalitet, bruker du omtrent 100 MB mindre per time du hører på musikk. Strømmer du i beste kvalitet vil dette holde liv i høyttalerne i omtrent åtte timer, med 1 GB.

Et godt tips vil naturligvis være å gjøre musikken tilgjengelig i «offline modus» på forhånd.

Høre på radio? Da bruker du litt mindre datamengde enn strømming av musikk.

Les også:

Slik blir din hverdag om noen år

VASK KLÆRNE FRA BILEN: Sitt deg i bilen etter jobb og skru opp varmen i huset, eller sett på en klesvask.VASK KLÆRNE FRA BILEN: Sett deg i bilen etter jobb og sett på en klesvask.

Her gir vi deg et innblikk i hvordan din internetthverdag blir innen bare få år.

Om du ikke allerede kjenner til dette begrepet, er «Tingenes Internett» noe du må lære deg. Tingenes Internett vil nemlig dominere fremtidens teknologiske utvikling, og omtales av mange som den neste digitale revolusjonen.

Tingenes Internett blir kalt "Internet of Things" på engels med forkortelsen IoT.

Hva er Tingenes Internett?

Kort fortalt er det når alle duppeditter du har er koblet til internett. På denne måten kan de ulike duppedittene kommunisere med hverandre og gi deg verdifull informasjon.

SMARTSPEIL: Om noen år får vi speil som er koblet opp til internett. Dermed kan vi se nyheter eller youtube-videoer når vi steller oss.

SMARTSPEIL: Om noen år får vi speil som er koblet opp til internett. Dermed kan vi se nyheter eller youtube-videoer når vi steller oss.

For eksempel: Se for deg at du ligger i sofaen. Plutselig får du varsel fra helse-appen på mobilen, hvor sofaen melder fra om at du har sittet i ro lenge. Dermed bør du komme deg opp av sofaen og i bevegelse.

Dette blir mulig dersom sofaen er koblet til internett og programmert for å gi slike varsler. Med Tingenes Internett kan alt tilkobles nett. Stolen, tannbørsten, speilet, bilen, joggeskoene, kaffetrakteren osv.

Dette vil revolusjonere våre hjem, gjøre gjenstander smarte, og livene våre enklere. Om du har glemt å slå av kaffetraktere, ville det være svært gunstig å slå den av gjennom en applikasjon på mobilen. Her er det bare fantasien som sitter begrensninger.

Bli kvitt bilkø

Dette vil gi store forandringer i hjemmet, men også utenfor husets fire vegger blir forandringene stor.

Se for deg at alle trafikklys, biler og veiskilt var tilkoblet internett. Da vil mulighetene for å automatisk tilrettelegge for en smidig trafikksituasjon være stor.

SE VIDEO: Slik fungerer Tingenes Internett. 

Betydningene for deg

Med Tingenes Internett får man tilgang til en rekke nye og oppdaterte data om deg, dine vaner og ditt hjem. Produkter kan tilpasse seg din hverdag.

Ut fra informasjonen de smarte tingene samler inn og genererer, kan det lages nye tjenester. Smartere produkter kan bety tryggere og mer energieffektive produkter, og det snakkes om store samfunnsmessige gevinster.

Tingenes Internett blir dessuten omtalt som forsikringsselskapenes teknologi. Med adferdsdataene som genereres, kan eksempelvis bilforsikringspremien fastsettes ut fra hvordan vi faktisk kjører bil. Eller livsforsikringen ut fra hvor god form alle helsesensorene til enhver tid rapporterer at vi er.

Om noen år kan du styre mange gjenstander hjemme via mobilen.Om noen år kan du styre mange gjenstander hjemme via mobilen.

Når kommer det?

Det har allerede kommet! Bare tenk deg om. Er høyttalerne dine koblet opp til nett, eller kanskje TV-en? Per dags dato er veldig få duppeditter koblet til nett, men stadig vil flere apparater ha denne funksjonen fremover. Som eksempelvis gatedøren, lyset, matskålen til katten, varmepumpen eller badekaret. Dermed vil du kunne styre alle disse gjenstandene via mobilen når du er på jobb!

Samsung-sjef Yoon Boo-Keun sier at selskapet ønsker å være i front innen denne teknologien.

- Innen fem år vil alle Samsungs produkter kunne kobles til internett, sa han under fjorårets CES-messe.

Dette gjelder da produkter innen hvitevare, kamera, TV og lyd, IT, lagring og mobile produkter.

Kan gi utfordringer

Når alle duppedittene du har i huset skal kobles til internett stiller dette store krav til kapasitet. Derfor jobber NextGenTel stadig med å utvikle gode og fremtidsrettede løsninger for kundene.

Vi er allerede i gang med å prøve ut neste generasjons WiFi. En revolusjon innen trådløst internett, som vi vil tilby de fleste av våre kunder i løpet av året. Teknologien heter Domos, og gjør ruteren din smartere. Slik at blant annet strømming av lyd og bilde blir optimalisert.

Les også:

Valgfrihet i fokus

FAKSIMILE: Fra Dagbladet denne uken.FAKSIMILE: Fra Dagbladet denne uken.

Denne uken skrev Dagbladet om vår gode løsning for borettslag.

NextGenTel jobber for at kundene selv skal få velge hvilke produkt som passer dem best. Lange bindingstider og koblingssalg er ikke bra for forbrukeren, dette fremhever saken i Dagbladet. Under kan du lese et utdrag fra artikkelen.

Ulike mennesker – ulike behov

Noen bruker strømmetjenester, andre ser på vanlig TV, noen trenger fasttelefon, andre klarer seg med mobilen. En kollektiv avtale hvor samtlige i et borettslag har samme produkt, er utdatert.

- Endringer i forbrukers behov medfører at kollektive TV-avtaler med lange bindingstider blir helt feil vei å gå. Analyser fra NRK viser at allerede i dag er det 15 prosent av beboerne som ikke ønsker å betale for sin TV-pakke. Inngår man en kollektiv TV-avtale, vil svært mange ende opp med å betale for tjenester de ikke ønsker, sier direktør i NextGenTel Privat, Roy Børsheim til Dagbladet.

Dette medfører at borettslag kan ende opp med å sløse bor mye penger understreker han.

- Tar man utgangspunkt i disse 15 prosentene, vil et borettslag med 100 beboere betale nærmere en kvart million for tjenester man ikke bruker, dersom man har bindingstid på fem år.

Slipper overflødig innhold

– NextGenTel tilbyr valgfrihet både på internett og TV. Kunden velger hvilke produkter som skal være med i en kollektiv avtaleperiode, og hvilke tjenester som skal være uten bindingstid. I tillegg står man fritt til å velge om alle abonnement, kanalpakker, eller bare ekstra hastigheter skal faktureres individuelt, forklarer han.

Forbrukermyndighetene har i lang tid oppfordret til å unngå lange bindingsavtaler. De har også uttalt at de mener koblingssalg på TV og internett er ulovlig. Børsheim forteller at aktører i bransjen til nå ikke har gjennomført forbrukermyndighetenes oppfordring.

- På tjenester som TV-pakker vil behovene være så ulike fra kunde til kunde, at hver enkelt bør ha sitt individuelle abonnement. Dette tilbyr vi helt uten bindingstid, til samme pris som kollektive avtaler. Dermed slipper man å betale for tjenester man ikke bruker. Det er alltid mulig å kunne gjøre endringer når som helst, sier Børsheim.

Han presiserer at kunden til enhver tid kan endre abonnementet sitt uten ekstra kostnader.

En god investering

FAKSIMILE: Ulike behov gjør at hver kunde bør velge egen løsning.FAKSIMILE: Ulike behov gjør at hver kunde bør velge egen løsning.

– Et borettslag kan altså velge om både TV og internettjenestene skal faktureres individuelt eller kollektivt. Faktureres flere av tjenestene individuelt kan borettslaget redusere felleskostnadene, forteller salgssjef for sameie og borettslag, Øyvind Prytz til Dagbladet.

Han forklarer at de ulike behovene for internetthastighet også varierer stort, men omtrent alle ønsker nettilgang.

– Internett er en tjeneste alle har behov for, dermed er det gunstig å ha en startkapasitet i en kollektiv avtale. Da vil internett alltid være tilgjengelig for alle beboerne. Vi tilbyr som oftest vår laveste internetthastighet i fellesavtalen, oppgradering kan man gjøre etter behov. På grunn av lange bindingstider har mange i dag både TV og internett, selv om de gjerne skulle valgt bort TV-pakken. Misnøyen kan bli stor for borettslag som er bundet til en utdatert avtale i lang tid fremover, forklarer Prytz.

NextGenTel legger også inn fibernett i hver enkelt leilighet, og dette vil sammen med lave felleskostnader gjøre hver leilighet mer attraktiv.

Et vanlig bredbåndsnett bruker elektriske impulser for å overføre data, Fibernett er basert på lyssignaler, og kan derfor overføre store mengder informasjon i mye høyere hastighet enn de tradisjonelle løsningene. Ubegrenset nettkapasitet er et nøkkelord for fremtidig dataoverføring , og med fibernett er man godt forberedt på hastighetsbehovet i fremtiden, avslutter han.

Les også: